kan een verklaring door een jongen van 14 worden ingetrokken?
de verklaring is onder druk opgesteld op basis van de anderen hebben al bekend. hierdoor is verklaring afgelegd voor iets wat niet gedaan is.
informatie is niet door de politie verstrekt, wat gebeurt er verder, u wordt op de hoogte gesteld, een folder meegegeven o.i.d.
U geeft hier redelijk summiere info.
Gaat het om een aangifte of om een getuigenverklaring, of een verklaring waarin hij is gehoord als verdachte? Intrekken van verklaringen gaat niet zo makkelijk, zeker niet als de stukken reeds bij justitie liggen. Het meest verstandige is denk ik om een afspraak te maken met de behandelend rechercheur om een aanvullende verklaring af te leggen waarin het een en ander word toegelicht.
hij is gehoord als verdachte. ik weet niet of de stukken al bij justitie liggen. ik wordt niet geinformeerd wat het de status of het vervolg is.
ik moet dus achterhalen wie de behandelend rechercheur is, hij is door meerdere mensen ondervraagd, ieder halfuur wakker gemaakt tijens de nacht. en dan vragen of de stukken zijn doorgestuurd naar justitie, dan heeft een afspraak maken geen zin meer, of een afspraak maken.
Een eenmaal afgelegde verlaring kan altijd (bij het afleggen van een nieuwe verklaring) worden ingetrokken. De oude verklaring verdwijnt daarmee echter NIET uit het dossier. De rechter zal uiteindelijk moeten afwegen welke verklaring hij het de meest geloofwaardige vindt.
die reden weet ik niet, het gaat om een klein vergrijp, poging tot diefstal.
ik ben gebeld met de mededeling dat het een heterdaad was, maar dat blijkt niet zo te zijn. ook hebben ze tegen mij gezegd dat hij een ontbijt na een nacht vasthouden heeft gekregen, wat niet klopt. nu heeft ook nog eens een agent gezegd dat hem wel een keer pakken krijgt.
het komt allemaal een beetje merkwaardig over, het lijkt allemaal niet- nederderlands als je nog nooit in contact bent geweest met de politie.
bedankt voor de reacties zover, ik heb nu wat meer inzicht om de gang van zaken te kunnen begrijpen,
de begeleidende moeder
de politie wilt niet tekenen voor ontvangst van een nieuwe verklaring of neemt geen nieuwe verklaring aan omdat de zaak al loopt. in eerste instantie moesten we zelf de aanvulling naar justitie opsturen.
het afgeven van een aanvullende verklaring op deze wijze is nieuw voor de politie zo werd verteld
overigens vinden ze het een rare zaak dat je via internet informatie kan krijgen, en vragen ze zich af of er wel echte agenten bij betrokken zijn, het kan toch nep zijn. aan mondigheid (niet te verwarren met brutaliteit) of aankomen met eiden informatie is men nog niet gewend.
er zijn gemeld dat er contact kan worden opgenomen met de rechercheur, want het was nu erg druk op het bureau
maar kijken hoe dit verder verloopt,
de afwachtende moeder
Voor zover ik weet is het zelfs voor een ouder mogelijk om bij het verhoor aanwezig te zijn als het een minderjarige betreft.
En heeft de ouder omtrent zijn kind de zelfde rechten als een advocaat, inzage van stukken bijv. Ik heb hier eens het een en ander over gelzen. Ik zou eens heel goed navraag gaan doen over de gang van zaken lijkt mij erg merkwaardig zoals het nu gaat.
Misschien heeft uw kind u wel niet alles vertelt......
Zonder te twijfelen aan uw verhaal!
Vind het nml allemaal erg vaag.
Als ouder van een minderjarige verdachte plots met een aanvullende en zelf opgestelde verklaring op de proppen komen, is leuk maar de politie is niet verplicht dit bij het reeds lopende proces-verbaal te voegen.
De rechercheur in kwestie kan naar aanleiding hiervan (feiten en omstandigheden) eventueel wel bepalen om in het kader van nieuwe ontwikkelingen uw kind nogmaals als verdachte nader te horen. En dit per aanvullende proces-verbaal naar justitie te sturen.
U zou "uw" verklaring via uw advocaat in de verdediging tijdens de terechtzitting kunnen aanvoeren/gebruiken.
Vwb het aanwezig zijn bij het verhoor, de advocaat komt bij mij niet bij het verhoor zitten, dus u als ouder zeker niet.
Op de hoogte gehouden worden, u wist dat uw kind was aangehouden, daarover is met u kontakt geweest, toch? Dan is u als het goed is ook vertelt wat de gang van zaken is en dat uw kind in het beginsel 6 uur kan worden opgehouden voor verhoor.
Inzage in stukken, etc. als u van het gehele proces-verbaal kennis wilt nemen zult u zich via een raadsman toch tot justitie moeten wenden.
Denk dat het verstandig is om gewoon een raadsman (advocaat) te raadplegen en in te schakelen.
succes,
mashi
Laatst gewijzigd door mashi op 30 okt 2005, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
of ons kind alles verteld is niet te achterhalen, met controle thuis dachtik een aardig beeld te hebben
het is inderdaad vaag, maar dat maakt het juist zo ongrijpbaar
het aanwezig zijn bij het verhoor is niet gebeurd, vandaar dat er vrij spel is voor intimidatie, wat natuurlijk zelden wordt gedaan
door van die 6 uur een nacht te maken, is er extra tijd gebruikt voor verhoor. men had de volgende dag verder mogen gaan om aan de 6 uur te komen, nu zijn het er meer.
ik zal overwegen om een advocaat te raadplegen, bedankt voor deze tip, het leek mij in eerste instantie niet nodig gezien de omvang van de aanklacht
succes hebben we wel nodig,
moeder de steeds wijzer wordt op dit gebied
kees55 schreef:of ons kind alles verteld is niet te achterhalen, met controle thuis dachtik een aardig beeld te hebben
het is inderdaad vaag, maar dat maakt het juist zo ongrijpbaar
het aanwezig zijn bij het verhoor is niet gebeurd, vandaar dat er vrij spel is voor intimidatie, wat natuurlijk zelden wordt gedaan
door van die 6 uur een nacht te maken, is er extra tijd gebruikt voor verhoor. men had de volgende dag verder mogen gaan om aan de 6 uur te komen, nu zijn het er meer.
ik zal overwegen om een advocaat te raadplegen, bedankt voor deze tip, het leek mij in eerste instantie niet nodig gezien de omvang van de aanklacht
succes hebben we wel nodig,
moeder de steeds wijzer wordt op dit gebied
In de voor de nachtrust bestemde tijd heeft een verdachte recht op nachtrust. Wij zijn dan ook niet verplicht, sterker mogen het niet zonder toestemming van een verdachte, om in deze uren te horen. Dus heeft niets met intimidatie maar met bevoedheden te maken.
Denk dat u toch eens met uw kind om de tafel moet voor een goed gesprek want hij/zij wordt natuurlijk niet zomaar aangehouden!
De omvang van de "aanklacht" poging tot diefstal vind ik (zo gelukkig ook het wetboek van strafrecht) geen klein vergrijp dus denk er niet te licht over.
Overigens vraag ik mij af waarom aan uw kind geen halt-traject is aangeboden?