Invordering rijbewijs Duitsland
Moderator: Moderatorteam
-
Jessey TS
- Infopolitie Gast
Invordering rijbewijs Duitsland
Mijn vriend heeft zo'n 3 maanden geleden met zijn vrachtwagen een aanrijding veroorzaakt (spiegel van andere vrachtwagen eraf) in Duitsland. Hij is doorgereden, 100 meter en toen pas gestopt. De politie was meteen ter plaatse en hij diende een boete te betalen van 500 Euro.
Afgelopen week kreeg hij een officieel schrijven, aangetekend, met de mededeling dat hij zijn rijbewijs moet opsturen naar Duitsland omdat hij daar een maand niet meer mag rijden.
Ik vraag mij nu af of dit nu echt zo maar kan, want dit betekent dus dat hij ook niet meer in Nederland mag rijden toch?
Graag iemand zijn reactie hierop
Afgelopen week kreeg hij een officieel schrijven, aangetekend, met de mededeling dat hij zijn rijbewijs moet opsturen naar Duitsland omdat hij daar een maand niet meer mag rijden.
Ik vraag mij nu af of dit nu echt zo maar kan, want dit betekent dus dat hij ook niet meer in Nederland mag rijden toch?
Graag iemand zijn reactie hierop
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
Die stempel zal Duitsland er wel in willen zetten, maar mag dat niet.
Aantekeningen en wijzigingen in het rijbewijs mogen alleen gemaakt worden door het bevoegd gezag.
En voor een Nederlands rijbewijs betekent dat alleen de Nederlandse instanties die bevoegd zijn om in Nederlandse rijbewijzen aantekeningen te maken.
Aantekeningen en wijzigingen in het rijbewijs mogen alleen gemaakt worden door het bevoegd gezag.
En voor een Nederlands rijbewijs betekent dat alleen de Nederlandse instanties die bevoegd zijn om in Nederlandse rijbewijzen aantekeningen te maken.
Dat weet ik niet, zal het eens nazoeken.
Wat ik wel weet is dat de tijd gaat lopen op de dag dat je de stempel erin hebt laten zetten, dat moet je overigens binnen 4 maanden na ontvangst van de brief doen.
In duitsland werken ze met punten, deze overtreding kost 4 punten, ik geloof dat bij 8 punten het rijbewijs een jaar wordt 'bestempeld'.
Wat ik wel weet is dat de tijd gaat lopen op de dag dat je de stempel erin hebt laten zetten, dat moet je overigens binnen 4 maanden na ontvangst van de brief doen.
In duitsland werken ze met punten, deze overtreding kost 4 punten, ik geloof dat bij 8 punten het rijbewijs een jaar wordt 'bestempeld'.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Stempels geplaatst in een rijbewijs anders dan door het bevoegde gezag, maken het rijbewijs ongeldig. Gevolg: nieuw rijbewijs aanvragen en weg is het Duitse stempel!
Of is het niet zo simpel?
Ken overigens een aantal (beroeps)chauffeurs die om deze reden bij een nieuw rijbewijs eerst hun rijbewijs "verliezen" om vervolgens een tweede rijbewijs aan te vragen. Het verloren rijbewijs wordt gebruikt om in te leveren bij buitenlandse autoriteiten
Of is het niet zo simpel?
Ken overigens een aantal (beroeps)chauffeurs die om deze reden bij een nieuw rijbewijs eerst hun rijbewijs "verliezen" om vervolgens een tweede rijbewijs aan te vragen. Het verloren rijbewijs wordt gebruikt om in te leveren bij buitenlandse autoriteiten
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Jessey TS
- Infopolitie Gast
Dank voor de reacties, maar hij heeft zijn rijbewijs dus al opgestuurd, en deze wordt volgens het schrijven voor eind november weer teruggestuurd. Sorry hoor maar ik vind dit een rare gang van zaken, ik begrijp dat hij een "misdrijf"heeft begaan en dat daar consequenties aan hangen zoals het voor een maand niet meer mogen rijden in Duitsland. Maar goed dan hebben we het dus over Duitsland, hij mag nu omdat hij zijn rijbewijs heeft opgestuurd nu dus ook niet in Nederland rijden. Is er dan geen enkele samenwerking met de Nederlandse politie in deze?
Alvast bedankt,
Jessey
Alvast bedankt,
Jessey
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Er is uiteraard wel samenwerking maar aangezien dit puur een 'nationale' aangelegenheid betreft, volgen ze vrolijk nog hun eigen regeltjes (zoals wij ook doen, zeg maar).
Overigens is het inleveren van een 'oud' rijbewijs een heel gevaarlijk spelletje wat je allebei je rijbewijzen kan kosten...
Overigens is het inleveren van een 'oud' rijbewijs een heel gevaarlijk spelletje wat je allebei je rijbewijzen kan kosten...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Even een uitleg bij de opmerking van Koen:ThunderSTreak schreef: Of is het niet zo simpel?
En het gevolg van deze handelwijze is bijzonder interessant.
Door afgifte van een nieuw rijbewijs wordt het oude rijbewijs ongeldig (art. 123 lid 1a WVW), en de chauffeur levert het "oude"exemplaar in bij de betreffende buitenlandse autoriteit. Die autoriteit stuurt houdt soms het rijbewijs onder zich, tot de buitenlandse ontzegging voorbij is, en stuurt daarna het rijbewijs veelal naar de instantie die het afgegeven heeft. Die komt er dan achter dat er op grond van onjuiste gegevens een nieuw rijbewijs is aangevraagd, en op grond van de 124 lid 1a van de WVW wordt dan het nieuwe rijbewijs ongeldig verklaard.
Het gevolg: geen geldig "oud" rijbewijs, geen geldig "nieuw" rijbewijs, helemaal niets meer. Rest nog opnieuw examen te gaan doen teneinde een nieuw geldig rijbewijs te verkrijgen...
-
Jessey TS
- Infopolitie Gast
Hoi,
Ik heb het niet gehad over het inleveren van een oud rijbewijs. Hij heeft gewoon zijn rijbewijs opgestuurd omdat dit in de brief stond en hij wordt na een maand teruggestuurd.
Ik wil gewoon weten of wij hieraan goed hebben gedaan. Mag dit dus zomaar, want hij kan nu dus ook niet in Nederland rijden. Mag dit nu zomaar??
Als het inderdaad gaat om een stempeltje dan had hij dit dus gewoon langs kunnen brengen en weer meenemen en zodra hij Duitsland uit is mag hij dus gewoon weer rijden.
Ik heb het niet gehad over het inleveren van een oud rijbewijs. Hij heeft gewoon zijn rijbewijs opgestuurd omdat dit in de brief stond en hij wordt na een maand teruggestuurd.
Ik wil gewoon weten of wij hieraan goed hebben gedaan. Mag dit dus zomaar, want hij kan nu dus ook niet in Nederland rijden. Mag dit nu zomaar??
Als het inderdaad gaat om een stempeltje dan had hij dit dus gewoon langs kunnen brengen en weer meenemen en zodra hij Duitsland uit is mag hij dus gewoon weer rijden.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Zoals al aangegeven, mag ook een ander land geen wijzigingen aanbrengen. Dat is op zich wel duidelijk. Maar dat het, in dit geval, gebeurt is op zich niet zo'n groot probleem.
Er mag wel gewoon nog in Nederland gereden worden. Het probleem is alleen dat er geen rijbewijs getoond kan worden en dat 'bijt' mekaar.
Hier in Nederland pleeg je dan een overtreding die €30,- kan kosten en dat is toch vervelend... Nog afgezien van het feit dat je aangehouden kan worden als je helemaal geen legitimatie kan tonen...
Het handigste is dus gewoon om de duitse papieren bij de hand te houden, zodat men tenminste met een goed verhaal kan aankomen bij een nederlandse agent.
Er mag wel gewoon nog in Nederland gereden worden. Het probleem is alleen dat er geen rijbewijs getoond kan worden en dat 'bijt' mekaar.
Hier in Nederland pleeg je dan een overtreding die €30,- kan kosten en dat is toch vervelend... Nog afgezien van het feit dat je aangehouden kan worden als je helemaal geen legitimatie kan tonen...
Het handigste is dus gewoon om de duitse papieren bij de hand te houden, zodat men tenminste met een goed verhaal kan aankomen bij een nederlandse agent.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Baksteen TS
- Infopolitie Gast
Mee, eens.zijlvaart67 schreef:Zoals al aangegeven, mag ook een ander land geen wijzigingen aanbrengen. Dat is op zich wel duidelijk. Maar dat het, in dit geval, gebeurt is op zich niet zo'n groot probleem.
De belangrijkste vraag voor vraagsteller zal zijn of hij nu wel of niet in Nederland mag rijden. Nogal belangrijk voor een bereopschauffeur.
En ja, de ontzegging geld alleen voor duitsland, hij mag in Nederland gewoon rijden.
Dat risico op die 30 euro zal hij dan wel nemen, gok ik zo.