aanklacht intrekken
Moderator: Moderatorteam
-
xenia TS
- Infopolitie Gast
aanklacht intrekken
ik heb een paar maanden geleden aangifte gedaan voor huishoudelijk geweld
hij heeft toen oo bekent maar de tijd is verstreken en we hebben alles uitgesproken is het nog mogelijk om mijn aangifte intetrekken?
hij heeft toen oo bekent maar de tijd is verstreken en we hebben alles uitgesproken is het nog mogelijk om mijn aangifte intetrekken?
Er zijn richtlijnen bij het OM voor wat betreft huiselijk geweld, dus zal in deze niet zo makkelijk gaan.
Een aangifte intrekken kan nooit, wel kunt u een schriftelijk verzoek naar de officier van justitie sturen met daarin het verzoek om af te zien van strafvervolging.
Maar wie geeft u de garantie dat het niet weer gebeurd???? U gaf een grens aan, die vet was overschreden en nu krabbelt u terug. ik vrees dat hoe goed u gesprek ook is geweest de verdachte zich nu gesterkt voelt. Denk goed na voordat u in deze verder gaat.
mashi
Een aangifte intrekken kan nooit, wel kunt u een schriftelijk verzoek naar de officier van justitie sturen met daarin het verzoek om af te zien van strafvervolging.
Maar wie geeft u de garantie dat het niet weer gebeurd???? U gaf een grens aan, die vet was overschreden en nu krabbelt u terug. ik vrees dat hoe goed u gesprek ook is geweest de verdachte zich nu gesterkt voelt. Denk goed na voordat u in deze verder gaat.
mashi
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
ik zal nu zwijgen Mashi...mashi schreef:Er zijn richtlijnen bij het OM voor wat betreft huiselijk geweld, dus zal in deze niet zo makkelijk gaan.
mashi
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Maar in het geval van huiselijkgeweld (zie protocol) is dit ambtshalve vervolgbaar er is helemaal geen aangifte nodig!
Op het moment dat het een heterdaad situatie is.
Denk bijvoorbeeld politie komt ter plaatse en ziet letsel of ziet dat de huisraad kapot is gegooid. Mogen zij al overgaan op aanhouden en vervolgen.
Met het verhaal van mashi ben ik het eens.
Mijn ervaring in dit verhaal is dat de slachtoffer vaak in de stoel gaat zitten van dader en voelt zich schuldig en de dader gaat op de stoel zitten van slachtoffer. Hij zegt dat hij er niks aan kon doen en heb spijt en was niet zo bedoelt en beloofd beterschap.
Tot het moment dat het echt uit de klauwen gaat lopen.
Als jullie besluiten door te gaan met elkaar is dit jullie keuze. Maar een advies van mijn kant is: zoek hulp bij de instanties die hem als zowel jou kunnen helpen.
Denk goed over na wat je keuze is en trek een duidelijk grens laat hem daar niet overhenn gaan.
Ik kan verder niks anders zeggen dan sterkte in jou keuze!
Mohaa
Op het moment dat het een heterdaad situatie is.
Denk bijvoorbeeld politie komt ter plaatse en ziet letsel of ziet dat de huisraad kapot is gegooid. Mogen zij al overgaan op aanhouden en vervolgen.
Met het verhaal van mashi ben ik het eens.
Mijn ervaring in dit verhaal is dat de slachtoffer vaak in de stoel gaat zitten van dader en voelt zich schuldig en de dader gaat op de stoel zitten van slachtoffer. Hij zegt dat hij er niks aan kon doen en heb spijt en was niet zo bedoelt en beloofd beterschap.
Tot het moment dat het echt uit de klauwen gaat lopen.
Als jullie besluiten door te gaan met elkaar is dit jullie keuze. Maar een advies van mijn kant is: zoek hulp bij de instanties die hem als zowel jou kunnen helpen.
Denk goed over na wat je keuze is en trek een duidelijk grens laat hem daar niet overhenn gaan.
Ik kan verder niks anders zeggen dan sterkte in jou keuze!
Mohaa
-
Doop TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Dit is wel een heeeeeeele oude.Doop schreef:Vraag me af of er ook sprake is van een huwelijk. Dan is er klachte gedaan en er staan termijnen voor het intrekken van een klachte.
In deze eeuw gaan we daar niet meer van uit en hanteren we het principe dat als er geweld is gebruikt, dit hoe dan ook moet worden bestreden en het verzoek om de vervolging te staken, zal dan ook geen gehoor vinden bij het OM.
Hangt er ten dele vanaf om welk specifiek strafbare feit het gaat bij huiselijk geweld. Bij niet alle feiten geldt het klachtvereiste.Doop schreef:Vraag me af of er ook sprake is van een huwlijk. Dan is er klachte gedaan en er staan termijnen voor het intrekken van een klachte.
Indien echter een klacht wordt ingetrokken bij de betreffende feiten vervalt daarmee wel de mogelijkheid te vervolgen. Maar met name bij geweldsdelicten geldt géén klachtvereiste, althans voorzover ik weet.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Inderdaad.MarcH schreef:Hangt er ten dele vanaf om welk specifiek strafbare feit het gaat bij huiselijk geweld. Bij niet alle feiten geldt het klachtvereiste.Doop schreef:Vraag me af of er ook sprake is van een huwlijk. Dan is er klachte gedaan en er staan termijnen voor het intrekken van een klachte.
Indien echter een klacht wordt ingetrokken bij de betreffende feiten vervalt daarmee wel de mogelijkheid te vervolgen. Maar met name bij geweldsdelicten geldt géén klachtvereiste, althans voorzover ik weet.