messen, knuppels. Handen zijn ook wapens?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
TSp TS
Infopolitie Gast

messen, knuppels. Handen zijn ook wapens?

Ongelezen bericht door TSp »

Het gaat steeds over messen, knuppels en andere wapens.

Hoe zit het dan met het toepassen van bepaalde technieken, bedoeld ter zelfverdediging of geleerde technieken uit leger, politie, etc.

Daar zijn toch ook regels aan verbonden die in het strafrecht voorkomen.

Sowieso ter zelfverdediging moet het toch in verhouding staan tot de soort aanval? :koffie:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt in geweld toegepast door een 'niet-geoefende' en een 'goefende' vechtsporter...

In Amsterdam had het OM hier zelfs speciale richtlijnen en maakte men al heel snel de overstap van 'eenvoudige' mishandeling, naar zware mishandeling als men erachter kwam dat de verdachte een vechtsportbeoefenaar was.

Ik weet echter niet hoe het eea momenteel werkt...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

U bedoeld Noodweer, in de volksmond kennen wij zelfverdediging, in het rechtssysteem niet!

Het toegepaste geweld moet in vergelijking staan tot en als 1 klap voldoende is mogen het er niet meer zijn (subsidiariteits- en proportionaliteitsbeginsel)

Met andere woorden achteraf wordt bekeken of u zich kunt beroepen op een strafuitsluitingsgrond zoals b.v. Noodweer om zo uitgesloten te worden voor strafvervolging.

mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Het beste is noodweer voorkomen.

Maar je weet ook van 1 klap/stoot of trap niet wat de excacte uitwerking zal zijn.
Kan ook gelijk fataal zijn.

Je hoort vaak dat als je wordt bedreigd met potentieel dodelijk wapen b.v. een vuurwapen of mes, je een evenzo dodelijke techniek mag gebruiken als noodweer. klopt dat?

Lijkt me trouwens een zware beslissing die je moet nemen in een fractie van tijd.

Moeilijk om te beoordelen voor een rechter?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Je kan je afvragen of je echt geen mogelijkheid hebt om weg te komen !

Maar als ik met mijn rug tegen de muur van een zeer smalle doodlopende steeg sta en iemand maakt met een mes meerdere stekende bewegingen naar mij, sterker nog mist mij op een haar na een aantal malen...dan breek ik zijn poot!

Denk dat ik mij toch wel aardig op Noodweer zou kunnen beroepen.

mashi
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

mashi schreef:Je kan je afvragen of je echt geen mogelijkheid hebt om weg te komen !

Maar als ik met mijn rug tegen de muur van een zeer smalle doodlopende steeg sta en iemand maakt met een mes meerdere stekende bewegingen naar mij, sterker nog mist mij op een haar na een aantal malen...dan breek ik zijn poot!

mashi
en anders hebben we nog noodweer excess
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Guido schreef:
mashi schreef:Je kan je afvragen of je echt geen mogelijkheid hebt om weg te komen !

mashi
Niet in de door mij geschetste casus!

mashi
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Guido schreef:

mashi
Ik zou het verschil tussen noodweer en noodweer exces nog eens even doornemen Guido
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

mashi
Je omschrijft een situatie die je (zo ik het lees) hebt kunnen zien aankomen.
Dat is overmacht, maar je noemt het noodweer. Dat zijn 2 verschillende zaken die nogal eens door elkaar worden gehaald.

Overmacht is bv ook een taxichauffeur die met een pistool in zijn nek wordt gedwongen door rood te rijden.
Overmacht is ook een uitsluitingsgrond.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

MotoRon schreef:
Guido schreef:en anders hebben we nog noodweer excess
Ik zou het verschil tussen noodweer en noodweer exces nog eens even doornemen Guido
Ik vind het helemaal niet zo slecht. Angst valt er toch ook onder. En ik zou hem wel even sch**ten als ik in die situatie zat.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Ik weet dat de door Mashi gestelde casus geen noodweer excess is.

het was meer een quote op de reactie boven die van mashi.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Guido schreef:Ik weet dat de door Mashi gestelde casus geen noodweer excess is.

het was meer een quote op de reactie boven die van mashi.
Ook in dit geval zou ik nog eens goed kijken wat het verschil is tussen noodweer en noodweer-exces.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

mwb schreef:

mashi
Je omschrijft een situatie die je (zo ik het lees) hebt kunnen zien aankomen.
Dat is overmacht, maar je noemt het noodweer. Dat zijn 2 verschillende zaken die nogal eens door elkaar worden gehaald.

Overmacht is bv ook een taxichauffeur die met een pistool in zijn nek wordt gedwongen door rood te rijden.
Overmacht is ook een uitsluitingsgrond.
Ben nog steeds van mening dat in mijn casus sprake is van noodweer, handel ik niet wordt ik neer- en misschien wel doodgestoken. Ik bescherm dus mijn eigen lijf.

Van overmacht is m.i. in het voorbeeld welke ik schetste geen sprake, wel als ik in diezelfde casus door de messenzwaaier gedwongen wordt om een arm van b.v. een ander persoon in die doodlopende, smalle steeg te breken.

mashi
Gesloten