Ik ben al een tijdje aan het 'Googlen' naar een antwoord op de volgende twee vragen, maar kan maar niks vinden. Misschien dat iemand hier er een licht op kan schijnen.
1. Is er een standaardhoogte voor verkeerslichten (zowel de enkele palen als de overhangende lichten)?
2. Er schijnen richtlijnen te zijn over hoe lang een verkeerslicht op geel/oranje blijft staan, maar ik kan deze richtlijnen niet vinden. Is daar een tabel oid van beschikbaar?
Alvast bedankt!
Twee vragen: Hoogte verkeerslicht + duur geel/orange licht
Moderator: Moderatorteam
Re: Twee vragen: Hoogte verkeerslicht + duur geel/orange lic
De hoogte van verkeerslichten is afhankelijk van de situatie. Feit is dat de verkeerslichten goed zichtbaar moeten zijn voor de weggebruikers.Tim schreef:Ik ben al een tijdje aan het 'Googlen' naar een antwoord op de volgende twee vragen, maar kan maar niks vinden. Misschien dat iemand hier er een licht op kan schijnen.
1. Is er een standaardhoogte voor verkeerslichten (zowel de enkele palen als de overhangende lichten)?
2. Er schijnen richtlijnen te zijn over hoe lang een verkeerslicht op geel/oranje blijft staan, maar ik kan deze richtlijnen niet vinden. Is daar een tabel oid van beschikbaar?
Alvast bedankt!
Duur oranje is ook afhankelijk van de situatie. Kan dus per wegsituatie verschillen.
Op een wegvak met 80 zal dit langer zijn dat op een wegvak 30
Er bestaat een regeling verkeerslichten, ik heb deze alleen niet op internet kunnen vinden. Lokaal heb ik hem echter wel. In paragraaf 2 van die regeling staat:
Er wordt dus veel verwezen naar NEN-normen en die heb ik niet beschikbaar.Paragraaf 2 Algemene eisen
<ol start=2><li>Bij de plaatsing van verkeerslichten moet worden vermeden dat weggebruikers door het verkeerslicht dan wel door de verkeerslantaarn worden gehinderd in de waarneming van het overige verkeer.</li>
<li>Verkeerslichten moeten zodanig worden geplaatst, dat het voor weggebruikers duidelijk is naar welk licht zij zich moeten richten.</li>
<li>Om verblindingsverschijnselen te voorkomen moet bij nacht de lichtsterkte worden gereduceerd, tenzij de omgevingsverlichting dit onnodig of ongewenst maakt.</li>
<li>Verkeerslichten moeten voldoen aan de in de normen NEN-EN 12368 en NEN 3322 gestelde eisen, met dien verstande dat bij toepassing van de eisen van de norm NEN-EN 12368: </li>
<ol type=a><li>lantaarns worden toegepast die geschikt zijn voor het temperatuurgebied volgens klasse B (§ 5.1 NEN-EN 12368);</li>
<li>brede bundellichten worden toegepast van type W (§ 6.4 NEN-EN 12368) met:
<ul><li>lichtsterkteniveau (§ 6.3/6.4 NEN-EN 12368) volgens A 3/1;
<li>maximum fantoomeffect (§ 6.6 NEN-EN 12368) volgens klasse 2;
<li>optisch niveau bij toepassing van symbolen (§ 6.8 NEN-EN 12368) volgens klasse S1; en
<li>achtergrondschilden (§ 6.9 NEN-EN 12368) volgens klasse C4, waarbij het in § 6.7 NEN-EN 12368 gestelde over gecombineerde kleuren niet geldt voor maximum fantoomklasse 2.</li></ul></li></ol>
<li>In afwijking van het bepaalde in punt 5, sub b, mag de kleur van de achtergrondschilden voor toeritdoseringslichten in plaats van zwart ook geel zijn.</li>
<li>Bij de regeling van het verkeer door middel van drie- of tweekleurige verkeerslichten, drie- of tweekleurige fietslichten, tram/buslichten en voetgangerslichten moet worden voldaan aan de in de norm NEN 3384 gestelde eisen met betrekking tot de volgende punten:
<ol><li>uitgangspunten;
<li>basiseisen;
<li>regeltechnische voorwaarden, voor wat betreft 4.3.4;
<li>verkeersregeltechnische toestanden;
<li>beïnvloeding met de hand;
<li>algemeen;
<li>bewaking;
<li>tijdparameters.</li></ol></li></ol>