Oplichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan- Pieter TS
Infopolitie Gast

Oplichting

Ongelezen bericht door Jan- Pieter »

Ik heb onlangs bij een internetbedrijf een bestelling gedaan en vooraf betaald. Omdat levering uitbleef, heb ik geannuleerd. Is geaccepteerd door het bedrijf, dat beloofde mijn geld terug te storten. Dat is nu twee maanden geleden en er is niets gebeurd. Via via las ik op een andere website (http://www.tweakers.nl) een lange lijst van klachten van mensen die ook door dit bedrijf in de problemen zijn gebracht. Ik heb van mijn geval aangifte gedaan, maar van de politie te horen gekregen dat men geen verdere actie onderneemt, omdat ik tot nu toe de enige ben die aangifte heeft gedaan en die man verder ook geen antecedenten heeft.
Is het zo dat je als oplichter via internet in Nederland ongebreideld je gang kunt gaan ?????
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Het is niet zozeer van belang of er eerder aangifte is gedaan. Van belang is of het bedrijf van deze werkwijze een gewoonte maakt. En dat laatste blijkt uit de internetsite die U noemt. Neem een print mee en ga alsnog aangifte doen.

Maar het is wel zo dat aan deze aangiftes binnenkort paal en perk zal worden gesteld. De Nederlandse politie wordt de laatste tijd letterlijk overspoeld door dit soort aangiftes. Ik weet dat er op diverse niveau's wordt gepraat om het behandelen van deze zaken in te perken. Als deze trend zich nog een paar maanden doorzet is de politie alleen maar bezig met het behandelen van internet-oplichtingen. Dat dit niet gaat, is duidelijk en zal dan ook niet gebeuren.

De simpelste oplossing ligt niet bij de politie: Je moet gewoon over internet niet betalen als je geen garantie hebt dat je ook spullen krijgt. Hoe je dat voor elkaar krijgt, is niet de zaak van de politie, maar van de mensen zelf.
Dat klinkt als afschuiven, maar dat is het niet. Spreek bv. af dat je spullen komt ophalen, en direct contant betaalt ipv via de post.

Op oma worden we boos als ze geld geeft aan de eerste de beste zigeunerin die om water komt vragen, maar zelf doen we via internet exact hetzelfde.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

En daarbij is het in eerste aanleg een civiele kwestie.
U gaat een overeenkomst aan met de leverancier, op het moment dat 1 van beide partijen zijn afspraken niet na komt moet de nadere partij in een civiele procedure proberen alsnog het product/geld van de andere partij zien af te dwingen.
Gesloten