zakmessen
Moderator: Moderatorteam
-
Arend TS
- Infopolitie Gast
zakmessen
Hallo,
Ik ben een verwoed zakmessen verzamelaar en draag ook altijd 1 bij me. Absoluut niet voor zelfverdediging, maar gewoon omdat ik het prettig vind om een mes bij me te hebben voor het geval ik er 1 nodig heb.
De messen die ik bij me heb, zijn uitgeklapt niet langer dan 28 centimeter.
Al deze messen zijn voorzien van een "backlock" (zoals van het merk Buck, ik heb ze van Spyderco)
Nou was mijn vraag of ik deze messen ook bij me mag hebben zonder dat ik ermee in de problemen kom.
Ik draag nooit stilletto's of dolken.
Ik zou graag hierop een antwoord willen hebben want ik wil geen trammelant met de wet...
Bij voorbaat hartelijk dank...
Ik ben een verwoed zakmessen verzamelaar en draag ook altijd 1 bij me. Absoluut niet voor zelfverdediging, maar gewoon omdat ik het prettig vind om een mes bij me te hebben voor het geval ik er 1 nodig heb.
De messen die ik bij me heb, zijn uitgeklapt niet langer dan 28 centimeter.
Al deze messen zijn voorzien van een "backlock" (zoals van het merk Buck, ik heb ze van Spyderco)
Nou was mijn vraag of ik deze messen ook bij me mag hebben zonder dat ik ermee in de problemen kom.
Ik draag nooit stilletto's of dolken.
Ik zou graag hierop een antwoord willen hebben want ik wil geen trammelant met de wet...
Bij voorbaat hartelijk dank...
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: zakmessen
Leg eens uit: niet voro zelfverdediging maar handig als ik 1 nodig heb. OM een appeltje te schillen of een touwtje door te snijden of toch om je te verdedigen?Arend schreef:Absoluut niet voor zelfverdediging, maar gewoon omdat ik het prettig vind om een mes bij me te hebben voor het geval ik er 1 nodig heb.
Messen ben ik niet zo in thuis. Daar hebben we Richard voor..:-)
-
Suus TS
- Infopolitie Gast
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Arend TS
- Infopolitie Gast
zakmessen
Ik vind het gewoon handig een mes bij me te hebben. Inderdaad, gewoon om dingen te snijden die gesneden moeten worden. Ik heb deze vraag ook al eens gesteld (telefonisch) aan mijn lokale politie.
Deze zij(letterlijk) "Zolang het mes binnen de gestelde lengte valt en aan de voorwaarden voldoet, mag je er wel 100 bij je hebben". Deze agent werkte op de afdeling bijzondere wapenwetgeving.
Ik stel deze vraag ook op dit forum omdat ik het graag zeker wil weten en om te weten of er op deze wetgeving onlangs ook veranderingen van toepassing zijn gekomen.
Deze zij(letterlijk) "Zolang het mes binnen de gestelde lengte valt en aan de voorwaarden voldoet, mag je er wel 100 bij je hebben". Deze agent werkte op de afdeling bijzondere wapenwetgeving.
Ik stel deze vraag ook op dit forum omdat ik het graag zeker wil weten en om te weten of er op deze wetgeving onlangs ook veranderingen van toepassing zijn gekomen.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
niet dat ik weet.
maar kan aannemelijk gemaakt worden dat je dat mes bij je hebt met snode bedoelingen wordt het mes uiteraard wel strafbaar, maar dat weet je wel denk ik.
zou'em niet meenemen als je uitgaat ofzo.
o ja, misschien raar maar ik hoef helemaal nooit iets te snijden op straat. Noem eens een voorbeeld.
maar kan aannemelijk gemaakt worden dat je dat mes bij je hebt met snode bedoelingen wordt het mes uiteraard wel strafbaar, maar dat weet je wel denk ik.
zou'em niet meenemen als je uitgaat ofzo.
o ja, misschien raar maar ik hoef helemaal nooit iets te snijden op straat. Noem eens een voorbeeld.
Wie rent, bekent!
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Een zakmes is een voorwerp en slecht onder bepaalde omstandigheden is een zakmes aan te merken als een wapen. Tenzij dit mes natuurlijk niet binnen een van de andere categorieen valt.
Op zich geen probleem maar wees je er van bewust dat je in bepaalde situaties wel eens makkelijk een misstap kunt maken en dus ook snel een mes gaat gebruiken voor andere doeleinden die je eerder niet in gedachten had.
Op zich geen probleem maar wees je er van bewust dat je in bepaalde situaties wel eens makkelijk een misstap kunt maken en dus ook snel een mes gaat gebruiken voor andere doeleinden die je eerder niet in gedachten had.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
-
BenL TS
- Infopolitie Gast
Er zijn tegenwoordig ook zogenaamde multitools in de handel met o.a. een mesje.Is het bij je hebben van zo'n multitool ook af te raden?
https://webwinkel.anwb.nl/published/web ... od.nl.html
https://webwinkel.anwb.nl/published/web ... od.nl.html
-
Gosse TS
- Infopolitie Gast
Die zogenaamde multitools worden inderdaad bij ons op de vloer ( TV studio ) veel gedragen door camera mensen, licht en beeldtechnici. In zo'n situatie kan ik nog enigzins het nut er van inzien. Snel een tie rap doorknippen, een haak in het lichtplafond vastzetten, een camera repareren of gewoon als derde handje.
Ik draag er meestal zelf ook 1. Alleen als ik een avond uitga of ik ga bij vrienden of bekenden op visite dan blijft ie thuis. Dus als ik thuiskom gaat ie af, net zoals m'n mini mag-lite lampje. Dat is een verantwoordelijkheid van jezelf.
Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is om zo'n multitool in het openbaar te dragen, mits je het inderdaad niet voor je werk of survival activiteiten nodig hebt.
Of je moet Mc Gyver ambities hebben..........
Ik draag er meestal zelf ook 1. Alleen als ik een avond uitga of ik ga bij vrienden of bekenden op visite dan blijft ie thuis. Dus als ik thuiskom gaat ie af, net zoals m'n mini mag-lite lampje. Dat is een verantwoordelijkheid van jezelf.
Persoonlijk denk ik dat het niet verstandig is om zo'n multitool in het openbaar te dragen, mits je het inderdaad niet voor je werk of survival activiteiten nodig hebt.
Of je moet Mc Gyver ambities hebben..........
Niet als die in je zak blijft zitten.Thijs schreef:En als jemet je zakmes toevallig in een vechtpartij komt, is het opeens een wapen geworden
In het (verre) verleden had ik ook altijd met een zakmes bij me; vooral toen ik op een boerderij werkte had ik die regelmatig nodig.
Als ik naar school ging bleef die gewoon in mijn broekzak; heb daar eigenlijk nooit bij nagedacht.
Misschien wel om dat ik er geen andere bedoelingen meehad.
Waar die nu is zou ik niet eens weten..........
Wel heb ik nog een militairzakmes (souvenirtje) , die ik af en toe nog wel eens gebruik.
Die ligt echter het grootste deel van het jaar in een laatje.
-
TSp TS
- Infopolitie Gast
Wie herinnert zich nog het verhaal uit de media, waarbij een oud vrouwtje zich achtervolgt voelde op straat.
Inderdaad zij werdt van achteren vastgepakt en stak met een reeds gereedgehouden klein zakmesje naar achteren.
De aanvaller is ter plekke overleden aan een slagaderlijke bloeding van de liesslagader.
Vrouw is veroordeeld.
Had het mesje absoluut niet bij zich voor zelfverdediging, maar ook voor appels te schillen etc.
Blijft een moeilijk onderwerp!
Inderdaad zij werdt van achteren vastgepakt en stak met een reeds gereedgehouden klein zakmesje naar achteren.
De aanvaller is ter plekke overleden aan een slagaderlijke bloeding van de liesslagader.
Vrouw is veroordeeld.
Had het mesje absoluut niet bij zich voor zelfverdediging, maar ook voor appels te schillen etc.
Blijft een moeilijk onderwerp!
-
Iris TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
Dat is iets waar niets over te zeggen is.
Ook voor een stanley-mes geldt, dat het zo los geen wapen is in de zin van de WWM.
De feiten en/of omstandigheden bepalen uiteindelijk wanneer het stanley-mes wel en wanneer niet onder de WWM valt.
Tips geven dus over wanner het wel en wanneer niet strafbaar is dus niet mogelijk.
Ook voor een stanley-mes geldt, dat het zo los geen wapen is in de zin van de WWM.
De feiten en/of omstandigheden bepalen uiteindelijk wanneer het stanley-mes wel en wanneer niet onder de WWM valt.
Tips geven dus over wanner het wel en wanneer niet strafbaar is dus niet mogelijk.