Ongeveer een half jaar geleden is er ingebroken op mijn web/file server.
Alle logs hiervan zijn netjes bewaard. Daaruit bleek dat de 'inbreker' vanuit Brazilie mijn computer via een lokaal account is binnengekomen.
Vanuit dit account heeft hij de root account gekraakt om vervolgens de server te gebruiken voor een DDOS aanval.
De reparatiekosten van deze aanval worden geschat op 400 a 500,- Euro.
Is het verstandig om hier aangifte van te doen ?
Welk onderdeel van de politie handelt mijn zaak af ?
Hoe gaat dit in zijn werking ?
Het betreft een overtreding van de wet op computer vredebreuk.
Ik neem aan dat de politie, na de aangiften een onderzoek dient in te stellen naar de overtreding.
Ingebroken op de server
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Waarom pas 6 maanden later deze vraag als ik vragen mag?
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat er niks mee gedaan wordt. Simpelweg omdat het schadebedrag te laag is en er geen andere gedupeerden zijn. Tenminste niet bij jou bekend. Kortom, de kosten van onderzoek zullen te hoog zijn gelet op jouw geleden schade.
Ook feit dat verdachte uit Brazilie komt speelt een rol.
Kortom: geef je weinig kans!
Was je nou van het koninklijk huis geweest, dan had je kans dat er wel wat meegedaan werd. Zoals bekend
Om eerlijk te zijn vermoed ik dat er niks mee gedaan wordt. Simpelweg omdat het schadebedrag te laag is en er geen andere gedupeerden zijn. Tenminste niet bij jou bekend. Kortom, de kosten van onderzoek zullen te hoog zijn gelet op jouw geleden schade.
Ook feit dat verdachte uit Brazilie komt speelt een rol.
Kortom: geef je weinig kans!
Was je nou van het koninklijk huis geweest, dan had je kans dat er wel wat meegedaan werd. Zoals bekend
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
-
Debian TS
- Infopolitie Gast
@Walter:
Mijn vertrouwen in de politie mbt het oplossen/aanpakken van problemen is in het verleden beschadigd. Aangifte doen van een strafbaar feit is, voor mij, niets meer dan de overheid de mogelijkheid geven tot het bijhouden van bep. statistieken mbt de misdaad.
De politie kan men tegenwoordig omzeilen door een onderzoek in te
laten stellen bij 'organisaties' die los staan van de overheid.
Hierna kan men dmv een civiele procedure toch nog de kosten
verhalen op de desbetreffende dader.
Kosten/Baten en haalbaarheid werd natuurlijk ook door mij afgewogen.
Ik vond het in dit geval niet haalbaar om de dader te achterhalen. Enkel de logs zijn bewaard om te achterhalen welke technieken werden gebruikt.
Deze vraag kwam enkel voort uit nieuwschierigheid.
@Smokingbeaver:
Brazilie staat bekend om zijn slechte beveiliging. Dus het is bijna zeker dat 'dader' daar niet vandaan kwam.
Mijn vertrouwen in de politie mbt het oplossen/aanpakken van problemen is in het verleden beschadigd. Aangifte doen van een strafbaar feit is, voor mij, niets meer dan de overheid de mogelijkheid geven tot het bijhouden van bep. statistieken mbt de misdaad.
De politie kan men tegenwoordig omzeilen door een onderzoek in te
laten stellen bij 'organisaties' die los staan van de overheid.
Hierna kan men dmv een civiele procedure toch nog de kosten
verhalen op de desbetreffende dader.
Kosten/Baten en haalbaarheid werd natuurlijk ook door mij afgewogen.
Ik vond het in dit geval niet haalbaar om de dader te achterhalen. Enkel de logs zijn bewaard om te achterhalen welke technieken werden gebruikt.
Deze vraag kwam enkel voort uit nieuwschierigheid.
@Smokingbeaver:
Brazilie staat bekend om zijn slechte beveiliging. Dus het is bijna zeker dat 'dader' daar niet vandaan kwam.