Kind op de Motorfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bosman TS
Infopolitie Gast

Kind op de Motorfiets

Ongelezen bericht door Bosman »

Heej luitjes, ik heb even snel een vraag, waar kan ik iets vinden in de wet, waarin de vereisten staan waar een kind aan moet voldoen om achter op de motor te mogen?? Ik zie overal van die antwoorden dat niemand weet waar het staat. Dus wie kan mij helpen en waar staat het in de wet?

Groetjes Mark Bosman
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

De enige wettelijke eis is dat het kind een goed sluitende en passende goedgekeurde helm draagt.

Er zijn geen andere eisen of leeftijdgrenzen. De wetgever heeft gemeend het vervoer van kinderen als passagier achterop een motorfiets aan de verantwoordelijkheid van de bestuurder / ouder over te moeten laten.

Dan hopen we ook maar dat een ouder dat verantwoordelijkheidsgevoel heeft, want er spelen toch wel zaken die van belang zijn.
- De kleding, zou je een kind zonder beschermende kleding mee willen nemen?
- De helm, de nekspieren van een kind zijn nog niet dusdanig ontwikkeld dat ze de krachten die een helm op het hoofd tijdens het rijden uitoefent kunnen opvangen.
- De zitpositie, kan een kind al goed op de zitplaats zitten, met de voeten bij de steuntjes en zich voldoende vasthouden aan de beugels?
- Wordt het kind voldoende gesteund als het in slaap valt?

Al met al is het niet zo verstandig een klein kind achterop de motor mee te nemen.
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Er staat me wel iets bij van achterop een bromfiets met een leeftijd toen ik voor mijn certificaat ging
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

Voor de bromfiets zijn wel eisen, voor de motorfiets niet
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Haaglanden schreef:Er staat me wel iets bij van achterop een bromfiets met een leeftijd toen ik voor mijn certificaat ging
Ja, dat klopt.
Even uit mijn hoofd:
Als je op een bromfiets een kind vervoert dat jonger is dan 8 jaar, dan dient dit kind voldoende steun hebben voor rug, handen en voeten. 8)
Gesloten