wanneer mag politie ms gesprekken aftappen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Dorien TS
Infopolitie Gast

wanneer mag politie ms gesprekken aftappen

Ongelezen bericht door Dorien »

Hoi

Ik ben ee meisje van 15 en heb laatste tijd problemen gehad met de politie. Mijn moeder had me beschuldigd van druggebruik enz. Toen heb ik me vrijwillig laten testen en de test bleek negatief. Dus ik dacht dat het dan daar bij zou blijven. Maar ik ben toch nog enkele keren naar het bureau gemoeten en telkens zeiden ze dat er niets aan de hand was. Nu achteraf heb ik te horen gekregen dat mijn kamer is doorzocht, dat msn gesprekken bijgehouden zijn en misschien zelfs telefoongesprekken afgeluisterd werden.

Ik denk dat dit egwoon niet kan, omdat er door mij geen misdrijf is gepleegd en ze hebben totaal geen reden om zo mijn privacy te schenden. Wie weet wat ze nog allemaal doen, en dat zonder mijn weten om. daarom vroeg ik mij af of de politie zomaar gesprekken e.d. mag afluisteren... ik dacht van niet, maar wat ik nu heb meegemaakt doe mij toch nog eens nadenken

Groetjes
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Beste Dorien

Van wie heb je te horen gekregen dat er MSN gesprekken zijn bijgehouden en dat je kamer is doorzocht ?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als er geen verdenking is van een misdrijf ( en dan ook nog eens een misdrijf dat genoemd wordt in artikel 67 strafvordering) dan zal jouw telefoon niet afgetapt zijn en hetzelfde geldt voor jouw msn gesprekken.

De politie krijgt niet zomaar toestemming (van de officier van justitie)om gesprekken op te nemen. Als er geen verdenking is dan zal men ook niet tappen want dat zou dus zonde van de tijd zijn. Er wordt geen tijd gestoken in zaken die de aandacht niet waard zijn en tevens zal geen diender het in zijn hoofd halen om zonder enige aanleiding een tap aan te vragen bij de ovj.

Mocht er toch getapt zijn dan zal er dus een concrete verdenking zijn geweest.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

foreverblue schreef:Beste Dorien

Van wie heb je te horen gekregen dat er MSN gesprekken zijn bijgehouden en dat je kamer is doorzocht ?
Van mijn vader heb ik te horen gekregen dat mijn msn gesprekken bijgehouden worden en van de politie zelf heb ik achteraf te horen gekregen dat men kamer doorzocht is geweest.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als je vader jouw kamer heeft doorzocht dan moet je dat bespreken met je vader. Als de politie dat gedaan heeft dan zal dat gebeurt zijn op basis van een concrete verdenking.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Als er geen verdenking is van een misdrijf ( en dan ook nog eens een misdrijf dat genoemd wordt in artikel 67 strafvordering) dan zal jouw telefoon niet afgetapt zijn en hetzelfde geldt voor jouw msn gesprekken.

De politie krijgt niet zomaar toestemming (van de officier van justitie)om gesprekken op te nemen. Als er geen verdenking is dan zal men ook niet tappen want dat zou dus zonde van de tijd zijn. Er wordt geen tijd gestoken in zaken die de aandacht niet waard zijn en tevens zal geen diender het in zijn hoofd halen om zonder enige aanleiding een tap aan te vragen bij de ovj.

Mocht er toch getapt zijn dan zal er dus een concrete verdenking zijn geweest.
De verdenking was dat ik drugs gebruikte, maar ik was meteen getest en die test was negatief bevonden. Waarom bleven ze me dan verdenken?
Gast TS
Infopolitie Gast

rich schreef:Als je vader jouw kamer heeft doorzocht dan moet je dat bespreken met je vader. Als de politie dat gedaan heeft dan zal dat gebeurt zijn op basis van een concrete verdenking.
het waren twee mensen van de politie die men kamer hebben doorzocht, niet mijn vader, die wist daar niets van.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Anonymous schreef:het waren twee mensen van de politie die men kamer hebben doorzocht, niet mijn vader, die wist daar niets van.
Met alle respect, maar het verhaal wordt steeds waziger, je wordt verdacht van drugsgebruik dus wordt je getest. Vervolgens vinden ze niks, je vader weet er ook niet van, maar ze (???) zijn doorgegaan met het controleren van je msn, en daarna heeft de politie, ook nog eens zonder medeweten van je ouders je kamer doorzocht ???

Sorry, maar ik geloof niet echt dat het helemaal zo is gegaan..... :?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef:
Anonymous schreef:het waren twee mensen van de politie die men kamer hebben doorzocht, niet mijn vader, die wist daar niets van.
Met alle respect, maar het verhaal wordt steeds waziger, je wordt verdacht van drugsgebruik dus wordt je getest. Vervolgens vinden ze niks, je vader weet er ook niet van, maar ze (???) zijn doorgegaan met het controleren van je msn, en daarna heeft de politie, ook nog eens zonder medeweten van je ouders je kamer doorzocht ???

zo is het wel gegaan, alleen heb ik een lang verhaal kort gemaakt. Mijn vader is gescheiden van men moeder en ik woon bij mijn moeder en zij wist wel van de zoeking in mijn kamer. het was trouwens ook mijn moeder die naar de politie was gestapt en mijn vader wist daar niets van, tot het moment dat ik naar de politie moest toen heb ik hem alles verteld.

Waarom zou ik hier in dit forum liegen, ik ben hier toch anoniem en mijn vraag is net: waarom doen ze dit?? Ik snap er zelf ook niets van en daarom zet ik mijn verhaal op het forum.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Vind het verhaal ook een beetje wazig.
Van mijn vader heb ik te horen gekregen dat mijn msn gesprekken bijgehouden worden en van de politie zelf heb ik achteraf te horen gekregen dat men kamer doorzocht is geweest.
Dat betekent dus dat jij bij die zogenaamde zoeking niet aanwezig bent geweest ???
het waren twee mensen van de politie die men kamer hebben doorzocht, niet mijn vader, die wist daar niets van.
Je zegt ook dat je vader er niet bij was.

Dan is mijn vraag: Wie van je familie is er dan bij de huiszoeking aanwezig geweest ???
Het moet namelijk op basis van vrijwilligheid van een bewoner of met een machtiging, aan wie is die machtiging getoont dan ???

Of hebben ze de voordeur eruit gebonkt, omdat er niemand thuis was ???
Gast TS
Infopolitie Gast

rai schreef:Vind het verhaal ook een beetje wazig.
Dat betekent dus dat jij bij die zogenaamde zoeking niet aanwezig bent geweest ???
Je zegt ook dat je vader er niet bij was.

Dan is mijn vraag: Wie van je familie is er dan bij de huiszoeking aanwezig geweest ???
Het moet namelijk op basis van vrijwilligheid van een bewoner of met een machtiging, aan wie is die machtiging getoont dan ???

Of hebben ze de voordeur eruit gebonkt, omdat er niemand thuis was ???
mijn moeder heeft toestemming gegeven. Maar ik vind persoonlijk dat de politie zelf mijn vader ook op de hoogte moest houden want hij is evengoed mijn ouder en heeft daar recht op
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Dan zul je een goed gesprek met je moeder aan moeten gaan.
Die heeft dus uiteindelijk de toestemming gegeven om jouw kamer te doorzoeken.
Het klinkt in deze misschien een beetje hard, maar als je ouders gescheiden zijn en je vader woont op een ander adres, dan hoeft alleen je moeder de toestemming te geven.
Ook al had je vader er tegen geweest, als jouw moeder gewoon toestemming geeft is dat voldoende.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Meerdere malen op drugs getest, hoe is dat dan gebeurd.
Wie gaf hiertoe opdracht met welke redenen.
Is er sprake van strafbare feiten, is er bloedonderzoek gedaan.
Zo ja, door wie en volgens welke procedure (NFI?)

Msn is makkelijk te traceren, hiervoor zijn programma's.
Een handige contactpersoon in je lijst of ook anderen kunnen hier gebruik van hebben gemaakt.
De politie kent hiervoor een strenge procedure, dus als dat zo is dan moet er ook een ernstige reden aanwezig zijn.

Waar rook is, is vuur!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Anonymous schreef:
..::Frans::.. schreef:

zo is het wel gegaan, alleen heb ik een lang verhaal kort gemaakt. Mijn vader is gescheiden van men moeder en ik woon bij mijn moeder en zij wist wel van de zoeking in mijn kamer. het was trouwens ook mijn moeder die naar de politie was gestapt en mijn vader wist daar niets van, tot het moment dat ik naar de politie moest toen heb ik hem alles verteld.

Waarom zou ik hier in dit forum liegen, ik ben hier toch anoniem en mijn vraag is net: waarom doen ze dit?? Ik snap er zelf ook niets van en daarom zet ik mijn verhaal op het forum.
Nu is het een stuk duidelijker. Jij bent zeer waarschijnlijk minderjarig en heeft dus je moeder (waar jij inwoont) toestemming gegeven om je kamer te doorzoeken. Dat mag want de Opiumwet geeft daartoe een bevoegdheid en je moeder die jou wettelijke vertegenwoordiger is en tevens degene is die het huisrecht toekomt heeft toestemming gegeven. Als minderjarige heb je daar geen enkele inspraak in.
Ik neem dus aan dat je moeder ook toestemming heeft gegeven in je computer te kijken. Kennelijk log jij je MSN gesprekken en staan die opgeslagen op jouw computer. Gezien de toestemming van je moeder mocht de politie die dus inzien.
Een negatieve test (ik vraag me inderdaad af wat voor een test!) impliceert niet automatisch dat je nooit drugs hebt gebruikt en dus geen drugs in huis hebt.
Ten slotte heeft je moeder kennelijk ook toestemming gegeven om je mobiele telefoorn te bekijken en wellicht om een uitdraai aan te vragen om te zien welke gesprekken je hebt gevoerd en met wie.
Met toestemming van een (en dus niet elke) wettelijk vertegenwoordiger van een minderjarige mag en kan de politie veel doen.
Je vader had dus in deze geen (mede)zeggenschap.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

SWAT schreef: Jij bent zeer waarschijnlijk minderjarig
ik gok een jaar of 15 :wink:

verder moet je het probleem/de schuld niet bij de politie neerleggen. Ook niet bij je moeder trouwens, die heeft het beste met je voor denk ik.
Wie rent, bekent!
Gesloten