Spartamet of Saxonette snorfiets op fietspad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Roosje1965
Infopolitie Gast

Spartamet of Saxonette snorfiets op fietspad

Ongelezen bericht door Roosje1965 »

Hallo, ik ben een MS patient die een elektrische rolstoel met 13km per uur als fiets gebruik.

Dit is heel goed te doen als ik met mijn kleine kinderen fiets, maar nu het gelukkig lichamelijk weer beter gaat zou ik heel graag met mijn man en oudere kinderen weer "gewoon" willen fietsen en ook sneller.

Nu willen we dus een Saxonette of Spartamet kopen maar hoe zit dat nu met een fietspad waar je niet mag "brommen" dat zijn er al aardig wat en ik heb dus NIET de kracht om zelf te fietsen, wel ben ik in het bezit van een rijbewijs (dus hoef ik geen bromfietscertificaat)en een invalide kaart, kan ik door die kaart soms vrijstelling krijgen, omdat de spartamet als invalidehulpmiddel wordt gezien????

Heel graag UW antwoord.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

spartamet is geen brommer volgens mij is het een snorfiets en niet harder mogen rijden dan 25 kmpu en dus gewoon op het fietspad mogen rijden
Gebruikersavatar
theo
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

U zult wel een snorfietsverzekering moeten afsluiten.
Zie http://snorfiets.verzekering05.nl/

En zie topic: http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=5886


Gr Theo
Laatst gewijzigd door theo op 26 jul 2005, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dit zegt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens er over:
Artikel 2b.

De regels van dit besluit

* betreffende fietsen en fietsers zijn,
* in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers,

mede van toepassing op

* snorfietsen en snorfietsers,

tenzij anders is bepaald.

art. 5: Fietsers

Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
Bij gebreke wordt de rijbaan gebruikt.

Fietsers mogen het onverplichte fietspad gebruiken.
Snorfietsers gebruiken het onverplichte fietspad alleen met uitgeschakelde motor.
Gebruikersavatar
roosje1965
Infopolitie Gast

re:

Ongelezen bericht door roosje1965 »

Hoi Rob,

ook jou antwoord kwam al in mijn zoektocht voor,

maar ik kan dus NIET zonder die hulpmotor, weet je hoelang die NIET brommen fietspaden soms zijn,

dan kunnen ze me weg dragen halverwege zo'n rit. :cry:

Goed zoals aangegeven, daar ligt dus nu MIJN probleem, ik wil heel graag de paden op en de lanen in, en dan op een mij zo'n minst belastende manier, 8)

of moet ik dus toch verder met mijn elektrische rolstoel met een slakken snelheid of ...................HELP, :?:

groetjes Roos.
Gebruikersavatar
PJ
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Je mag alle fietspaden gebruiken behalve diegene de zijn aangegeven met dit bord
Afbeelding
Daar moet je dus zonder motor hulp rijden. Wat helaas niet kan.
Gebruikersavatar
roosje
Infopolitie Gast

re:

Ongelezen bericht door roosje »

Jongens, allemaal hartelijk dank,

ik ben voor de zekerheid ook maar even op ons bureau wezen informeren, en....????

HET MAG, omdat een spartamet of saxonette een oranje plaat(snorfiets) heeft ipv een gele (Bromfiets).

[quote]Evenals de elektrische scooterstep, elektrostep, scootmobiel en go-ped (een step met hulpmotor) worden de Spartamet en de elektrofiets (fietsen die zich voortbewegen ook als men niet meetrapt) beschouwd als snorfietsen.

Voor SNORFIETSERS (met een ORANJE plaat voorop)
gelden in beginsel de regels die ook voor fietsers van
toepassing zijn.
Een FIETSSTROOK met een doorgetrokken streep en een
VERPLICHT FIETSPAD dat alleen met het symbool van
de fiets wordt aangeduid, zijn dus (o.a.) BESTEMD VOOR
die SNORFIETSERS en voor fietsers natuurlijk
[quote]

Zo...hehe....ik ben eruit en....toch nog voor de zekerheid mijn invalidekaart meenemen en een geprinte versie van dit stukje.

Kan niet meer mis gaan ......toch????

Ik ben zo blij, nu nog de aanschaf en knarre maar en ik beloof geen fietsers omver te knarren of te racen op een fietspad,

maar ik kan je vertellen dat 13km met de elektrische rolstoel echt om te huilen is, dus ieder km die harder gaat is meegenomen,

vooral nu de kinders groter worden en mam lachend :wink: voorbij fietsen.

Liefs Roos
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

art. 5 lid 3 Rvv is heel duidelijk:

Snorfietsen mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met een uitgeschakelde motor.

Heel hoffelijk dat hier wordt gesteld dat het niet zo nauw zal worden genomen. Ik denk echter dat vraagsteller meer heeft aan het wettelijk kader in deze. Dat ze zelf verder oud en wijs genoeg is om haar kansen te bepalen/berekenen.

Ik heb er dus wat moeite mee met de adviezen die hier in sommige berichten worden gegeven.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Re: re:

Ongelezen bericht door gvdbor »

roosje schreef:Jongens, allemaal hartelijk dank,

ik ben voor de zekerheid ook maar even op ons bureau wezen informeren, en....????

HET MAG, omdat een spartamet of saxonette een oranje plaat(snorfiets) heeft ipv een gele (Bromfiets).
Evenals de elektrische scooterstep, elektrostep, scootmobiel en go-ped (een step met hulpmotor) worden de Spartamet en de elektrofiets (fietsen die zich voortbewegen ook als men niet meetrapt) beschouwd als snorfietsen.

Voor SNORFIETSERS (met een ORANJE plaat voorop)
gelden in beginsel de regels die ook voor fietsers van
toepassing zijn.
Een FIETSSTROOK met een doorgetrokken streep en een
VERPLICHT FIETSPAD dat alleen met het symbool van
de fiets wordt aangeduid, zijn dus (o.a.) BESTEMD VOOR
die SNORFIETSERS en voor fietsers natuurlijk


Zo...hehe....ik ben eruit en....toch nog voor de zekerheid mijn invalidekaart meenemen en een geprinte versie van dit stukje.

Kan niet meer mis gaan ......toch????
Het kan dus wel misgaan Roosje. De fietspaden die zijn aangeduid met het bord G13 mogen door een snorfietser niet bereden worden met een in werking zijnde motor.
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Ongelezen bericht door gelderblom »

Toch zijn er volgens mij wel mogelijkheden.
Namelijk de fiets met elektrische trapondersteuning.
Hierover is al veel meer gepubliceerd.
Deze voertuigen moeten wel zijn voorzien van een verzekeringsplaatje (voor de WAM)
Echter je moet zelf (zeer licht) trappen waarbij een soort elektromotor je ondersteunt.
Volgens de Wegenverkeerswet is dat geen snorfiets, dus geen oranje plaat en je mag ook gewoon op het onverplichte fietspad.
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Ongelezen bericht door gelderblom »

Stiekum gekopieerd van Politiekennisnet:

Vraag:
Je ziet steeds meer fietsen met een elektrische trapondersteuning. Ze bieden de fietser ondersteuning tot een snelheid van maximaal 25 km/u, maar de extra aandrijving stopt direct als je ophoudt met trappen.

Volgens mij zijn het formeel motorrijtuigen in de zin van de Wegenverkeerswet 1994, maar ook voor de WAM, omdat ze mede worden aangedreven door een mechanische kracht op of aan het voertuig zelf aanwezig. Als ik eerlijk ben kan ik ze echter nauwelijks als 'motorrijtuig' herkennen.
Hoe moet je met deze voertuigen omgaan? En de hamvraag, waar heel verschillend over wordt gedacht: moeten ze nu wel of niet WAM-verzekerd zijn? Dit laatste vraag ik me ook af m.b.t. de elektrische stepjes die je veel ziet.



--------------------------------------------------------------------------------

* Momenteel (april 2005) blijkt dat her en der in de fietsenbranche aan klanten wordt gesuggereerd dat het WAM-verzekeren inmiddels niet meer nodig zou zijn. Klopt dit?


Antwoord: Datum: 20 april 2005
Het antwoord is nog steeds: WAM-verzekeren ....

* Rond de zomervakantie is een wijziging van de WVW-1994 te verwachten. Na deze wetswijziging is dit voertuig geen 'motorrijtuig' meer, maar een 'fiets'.
Dat zal ook de reden zijn dat men in de fietsenbranche - ten onrechte - denkt dat een verzekering dan ook niet meer nodig is. Tot nu toe betreffen de voorgestelde wijzigingen slechts een verandering van de wegenverkeerswetgeving en geen wijziging van de WAM! Over dit laatste is men het op ministerieel niveau kennelijk nog geheel niet eens (de verkeerswetgeving en WAM horen op verschillende departementen thuis).
Dit betekent dus dat vrij binnenkort een Elo-bike geen motorijtuig meer is voor de WVW 1994 etc. maar het blijft nog steeds een 'motorrijtuig' in de zin van de WAM. Dit verandert pas als ook in deze wetgeving een wijziging wordt aangebracht en dát wetsvoorstel hebben we nog niet gezien.

Hoewel een elektrisch ondersteunde fiets formeel (nog steeds) een motorrijtuig is in de zin van de WVW 1994, moeten we ze maar beschouwen als gewone fiets. Dit is al jarenlang het standpunt van het Ministerie van V&W en de Commissie Weg van het OM. Dit betekent dus dat er geen leeftijdseis is van 16 jaar en ook geen certificaatplicht.
Jurisprudentie op dit punt is er niet, maar Europese regelgeving wijst ook op een status als fiets. Het is te verwachten dat, n.a.v. de Europese regels, deze fietsen medio 2005 binnen de WVW 1994 niet langer meer als motorrijtuigen worden aangemerkt.

In de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) staat de volgende definitie van 'motorrijtuigen': ... uitsluitend of mede met behulp van een mechanische kracht op of aan het voertuig zelf aanwezig." Niet te ontkennen valt dat een elektromotor de fietser ondersteunt en daar zit 'm dus de kneep.
Verzekeraars stellen zich - wettelijk gezien volledig correct - dan ook op het standpunt dat het een motorrijtuig is en zullen dus geen schade uitkeren op grond van een gezins-WA. Daarin is elke schade veroorzaakt door motorrijtuigen namelijk uitgezonderd. Het niet verzekeren van zo'n voertuig in het kader van de WAM, betekent dus dat men een heel groot financieel risico neemt. Adviseer mensen daarom goed, als ze met deze vraag bij u komen.

Zodra er iets definitief bekend is over de formele nieuwe status van deze fietsen, zullen we dat laten weten. Voor de WAM is een verandering van status echter nog niet direct in zicht ....

Het WAM-gedeelte van dit verhaal geldt en blijft ook gelden voor de elektrische stepjes. Bovendien worden die, in tegenstelling tot de elektrisch ondersteunde fietsen, wél beschouwd als bromfietsen.
Gebruikersavatar
roosje1965
Infopolitie Gast

RE:

Ongelezen bericht door roosje1965 »

hallo gvdbor,

een G13 bord is die van het overplichte fietspad, maar wat houdt hier ONVERPLICHT nu precies in???

Tjeetje nu dacht ik eruit te zijn, dat gequote stukje kwam via de agente van de politiesite en zij kon dus ook niet meer vertellen dan dat het mocht,

het gaat mij juist om dat bordje G13 met een extra bordje eronder "dus NIET brommen".

Nou ja ik ga me er maar niet te druk overmaken en gewoon genieten van de natuur als ik "fiets".

En wat die fiets met elektrische ondersteuning betreft, helemaal goed, maar als mijn benen het niet meer aan kunne hoe licht het ook gaat,

MOET ik kunnen stoppen en vertrouwen dat ik toch nog verder kan en dat gaat dus met zo'n ondersteuning NIET want daarbij MOET je blijven trappen/bewegen.

groetjes Allemaal Roosje
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Re: RE:

Ongelezen bericht door gvdbor »

roosje1965 schreef:hallo gvdbor,

een G13 bord is die van het overplichte fietspad, maar wat houdt hier ONVERPLICHT nu precies in???
Het onverplichte fietspad houdt in dat als u daar met een spartamet rijdt, dat alleen mag indien de motor is uitgeschakeld.

Natuurlijk zou ik heel graag een aardig antwoord willen geven door te zeggen dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Ik denk dat u meer gebaat bent met de wettelijke kant van het verhaal;
Met een inwerking zijnde motor op een spartamet mag u dus niet op die fietspaden komen.
U zou daar dus bekeurd voor kunnen worden.
Gebruikersavatar
roosje1965
Infopolitie Gast

re:

Ongelezen bericht door roosje1965 »

he, verdamme, waarom reageerd deze agente nou met dat, dat toegestaan is, ik heb het juist over deze onverplichte fietspaden gehad.

nou ja ik heb een mail gestuurd naar het bureau in onze plaats , met mijn "probleem" en wacht af wat zij te zeggen hebben,

wie weet komt er iets positiefs zwart op wit te staan.

Ik heb besloten om ieder geval toch een Saxonette te kopen en zie dan wel waar het schip strand,

of ik hou me eraan en neem het pad wat er hopelijk naast loopt en als die er niet is, met invalide kaart op zak, op hoop van goede zegen.

Ik laat de reactie van de politie in mijn plaats nog wel even weten maar tot nu toe wil ik er geen energie meer in steken,

het heeft me alweer veels te veel energie gekost, kan ik beter aan de kinders besteden helemaal nu tijdens de vakantie.

Daag allemaal en nogmaals bedankt en voor diegene die nog op vakantie gaan
PRETTIGE VAKANTIE 8)

Roosje
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Re: re:

Ongelezen bericht door gvdbor »

roosje1965 schreef: Ik heb besloten om ieder geval toch een Saxonette te kopen en zie dan wel waar het schip strand,
Voor mij heb je helemaal gelijk, maar inmiddels zit ik in burger achter de pc :wink:

(het ergste wat je kan gebeuren is een bekeuring)
Gesloten