Voertuigreglement en emissie-eisen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Xander
Infopolitie Gast

Voertuigreglement en emissie-eisen

Ongelezen bericht door Xander »

Naar aanleiding van artikel 5.2.11,
http://www.infopolitie.nl/wet/vr/20_h5_personenauto.php,
wou ik het volgende vragen.

Ik bezit een auto met katalysator en vermelding U9 op het kentekenbewijs. Deze auto is in januari 1992 in gebruik genomen.

Volgens artikel 5.2.11 lid 12 zou ik de katalysator mogen verwijderen, mits ik aan de 1.5% vol koolmonoxide voldoe; klopt dat?
(de katalysator is nl. een zwak punt van deze auto (hyundai excel))
Gebruikersavatar
Walter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Typisch vraagje voor Rob a.k.a. Rfo00457.

Tis geen materie die mij bekend is, maar ik wil wel even hardop meedenken:

Het lijkt mij dat als een auto reeds voorzien is van een dergelijk systeem, je dit niet zomaar eruit mag halen. Dat lijkt mij een aanpassing van de auto. Mogelijk zou het wel mogen maar dan zal deze misschien opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW.

Het is in ieder geval dan wel zo dat de auto niet meer de auto is die op het kentekenbewijs staat...;-)

Maar nogmaals, dit is een hersenspinsel en het kan zijn dat het kant noch wal raakt.
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Ongelezen bericht door olle-griese »

dit geeft aan in welke emmisie eis de auto zit, als je de kat eronder weghaalt moet ie bij de APK de waarden wel halen maar je mag hem dus verwijderen.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Voor het grootste gedeelte ga ik mee met het gevoel van Walter.

Allereerst is het verwijderen van (het binnenwerk van) de katalysator niet toegestaan, doordat het voertuig niet meer van de constructie is zoals bedoeld in de typegoedkeuring.

Maar stel dat verwijdering zou mogen, dan moet je niet aan de 2,5 vol% CO voldoen, maar aan dezelfde waarde als met katalysator. Zie hier:
VR art. 5.2.11 lid 7 en 8"
<ol><li>De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto’s die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.

<li>De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto’s die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:

<ol><li>na 31 december 1993, of

<li>na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,</li></ol>
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister.
Allereerst betekent U9 uit mijn hoofd dat het een geregelde 3-weg katalysator betreft. Dat wil zeggen dat het zaakje electronisch wordt geregeld, zonder dat het bijgesteld kan worden.

Maar als het bijgesteld zou kunnen worden, dan heb je nog een probleem. Om dezelfde waarden te halen zonder kat, moet de motor zo arm lopen, dat je binnen 1000 km verbrande kleppen hebt.

Dus je kunt beter naar de sloop gaan en een gebruikte kat halen. Dat is goedkoper dan deze heisa!
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Ongelezen bericht door olle-griese »

ben ik niet helemaal met je eens rfo,
maar ik zal er in dit forum niet met je over strijden.
Als het een U9 auto is van ik meen voor begin 93 blijf ik bij mijn eerste schrijven.
Het co moet wel onder de 0,5 blijven.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

olle-griese schreef:ben ik niet helemaal met je eens rfo,
maar ik zal er in dit forum niet met je over strijden.
Waarom zou je er niet om strijden hier, daar is een forum juist voor? Ik ben nooit te oud om wat te leren, dus kom maar op.
olle-griese schreef:Als het een U9 auto is van ik meen voor begin 93 blijf ik bij mijn eerste schrijven.
Het co moet wel onder de 0,5 blijven.
De uitlaatgaswaarden moeten voldoen aan de afstel- en controlegegevens op het symbool onder de motorkap, danwel aan die in het kentekenregister.
Als dat voor dit voertuig <0,5 is, dan heb je gelijk. Anders niet. Zie VR 5.2.11 lid 8b
Gebruikersavatar
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Berichten: 6122
Lid sinds: 18 jul 2004, 16:06
Locatie: Ulvenhout
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Op het kentekenbewijs kunnen codes staan die aangeven onder welke categorie de auto valt als het gaat om de mate van vervuiling door zijn uitlaatgassen. Die codes zijn: S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986), K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986), K9 = met geregelde katalysator (1989), U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989), E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd.

Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

VR 5.2.1 schreef:Personenauto’s moeten voldoen aan de volgende eisen:

1. het voertuig moet in overeenstemming zijn met de op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens;
Dat is voor mij de reden om te veronderstellen dat de kat er wel onder moet, als hij er origineel ook op zat. De U9 is vervolgens op het kenteken vermeld. Dit komt overeen met een geregelde 3-weg kat.

En ja, die afstelwaarden staan duidelijk in VR 5.2.11 8b, dus ik zie niet wat we daar verkeerd aan kunnen lezen!?
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Ongelezen bericht door olle-griese »

Ik heb het voor de zekerheid even opgezocht.
Als U9 op het kenteken vermeld staat mag je hem er niet onderweg halen maar hij hoeft voor bj. 1992 niet te werken.
Dus de kat. leegkloppen mag wel, (vermogenswinst :wink: )
maar je moet wel binnen de co waarde blijven die wettelijk is voorgeschreven.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gebruikersavatar
Xander
Infopolitie Gast

Bedankt

Ongelezen bericht door Xander »

Bedankt voor alle reacties;
Ik ga de katalysator leegkloppen (hij zit verstopt), verder aan de auto sleutelen/afstellen en kijken of een versleten uitlaatklep de oorzaak is of slechte afstelling of kat gewoon op.

Dan kan ik eind van het jaar naar een nieuwe aftermarket kat kijken (originele van dit type zijn slecht schijnt) voor de APK volgend jaar mei.

Nou ja, iig geen einddemper meer nodig :lol:
Gesloten