Rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
J. Hofstra TS
- Infopolitie Gast
Rijbewijs
Mijn rijbewijs is ingevorderd wegens het overschreiden van de maximum snelheid. Nu heb ik een brief gekregen van de rechtbank waarin staat dat ik op 29 juli a.s. vanaf 09:00 uur mijn rijbewijs kan ophalen uit Leeuwarden.
Vraag : Mag ik met de auto naar Leeuwarden of mag ik niet eerder rijden dan dat ik het rijbewijs daadwerkelijk in bezit heb ????
Vraag : Mag ik met de auto naar Leeuwarden of mag ik niet eerder rijden dan dat ik het rijbewijs daadwerkelijk in bezit heb ????
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: Rijbewijs
wettelijk gezien moet je je rijbewijs kunnen tonen als je daarom gevraagd wordt. tijdens een verkeerscontrole bijvoorbeeld.J. Hofstra schreef:Mijn rijbewijs is ingevorderd wegens het overschreiden van de maximum snelheid. Nu heb ik een brief gekregen van de rechtbank waarin staat dat ik op 29 juli a.s. vanaf 09:00 uur mijn rijbewijs kan ophalen uit Leeuwarden.
m.a.w. je moet het bij je dragen.
maar als je een geldig rijbewijs hebt en je vergeet onder normale omstandigheden je rijbewijs mee te nemen mag je gewoon rijden maar kun je een waarschuwing of een bon krijgen voor het niet kunnen tonen.
kortom: je mag eigenlijk best rijden maar het kan je wel geld kosten als ze je net ff controleren...
en ik hoop voor je dat de invordering al uit de systemen is gehaald anders zou je bij controle ook nog eens ut moeten leggen dat je em terughebt en dus weer zou mogen rijden. heb je ook zo'n werk van.
kortom: als ie maar geldig is
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik denk zelfs dat het heel veel geld gaat kosten. Zolang je het rijbewijs nog niet in je handen hebt nadat het is ingevorderd, pleeg je nog steeds een misdrijf als je rijdend wordt aangetroffen...
En dat is, gelukkig, meer dan €35,- voor het niet kunnen tonen...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 jul 2005, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Moet de invordering nog wel zichtbaar zijn in CBR register. Anders kom je er nooit achter. En vanaf 09 uur zou dat niet meer zo moeten zijn.zijlvaart67 schreef:Ik denk zelfs dat het heel veel geld gaat kosten. Zolang je het rijbewijs nog niet in je handen hebt nadat het is ingevorderd, pleeg je nog steeds een misdrijf als je rijdend wordt aangetroffen...
en je begrijpt best wat ik bedoel toch Koen. het risico voor TS is nihil.
- zijlvaart67
- Geslacht:
Invorderingen blijven, zelfs na enkele jaren en afgewikkeld, gewoon nog in het systeem staan. De datum van teruggave staat dan vaak wel ingevoerd.
Maar als iemand vandaag z'n rijbewijs terugkrijgt (volgens het systeem) en hij kan het mij niet tonen, dan is 1+1 heel snel 2.
En ik hou niet van minachting voor de rechtbank...
Vooropgesteld dat er een 'zaak' is geweest en het niet puur een 'preventieve' invordering door de politie betreft, want die staan inderdaad niet geregistreerd..
Maar als iemand vandaag z'n rijbewijs terugkrijgt (volgens het systeem) en hij kan het mij niet tonen, dan is 1+1 heel snel 2.
En ik hou niet van minachting voor de rechtbank...
Vooropgesteld dat er een 'zaak' is geweest en het niet puur een 'preventieve' invordering door de politie betreft, want die staan inderdaad niet geregistreerd..
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 jul 2005, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Ben ik niet met je eens. Het gebeurt vaak per ongeluk. Omdat het OM het vergeet te verwerken. Dan krijgt de persoon in NSIS een hit op CBR en dan zie je idd een actuele of een huidige vermelding staan. Is het een oude dan is dat ABUSIEVELIJK. Meestal bel ik dan met OM en die verwijderen em direct. Dusse......als het goed is is het bij het rijbewijs van TS niet meer te zien.zijlvaart67 schreef:Invordering blijven, zelfs na enkele jaren en afgewikkeld, gewoon nog in het systeem staan. De datum van teruggave staat dan vaak wel ingevoerd.
Meen je dat nou serieus?Maar als iemand vandaag z'n rijbewijs terugkrijgt (volgens het systeem) en hij kan het mij niet tonen, dan is 1+1 heel snel 2.
Minachting? Negen uur ophalen betekent einde maatregel om negen uur. En wat is daar dan minachtend aan?En ik hou niet van minachting voor de rechtbank...
- zijlvaart67
- Geslacht:
Ja, ik meen het serieus....
Mensen die een aanrijding krijgen (of wederom dronken zijn), terwijl ze onderweg zijn naar de rechtbank, hebben een serieus probleem...
En dit soort zaken zijn helaas regelmatig in de krant te lezen... en civielrechtelijk lijkt me het grootste probleem...
Mensen die een aanrijding krijgen (of wederom dronken zijn), terwijl ze onderweg zijn naar de rechtbank, hebben een serieus probleem...
En dit soort zaken zijn helaas regelmatig in de krant te lezen... en civielrechtelijk lijkt me het grootste probleem...
Hij kan hem vanaf 0900 uur ophalen... Dus hij kan ook wat later gaan..Venzent schreef:Hij zal er toch vóór negenen naar toe moeten rijden en dan is de ontzegging toch nog steeds van kracht?Walter schreef: Negen uur ophalen betekent einde maatregel om negen uur. En wat is daar dan minachtend aan?
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Misschien hadden ze iets te vieren.zijlvaart67 schreef: Mensen die een aanrijding krijgen (of wederom dronken zijn), terwijl ze onderweg zijn naar de rechtbank, hebben een serieus probleem...![]()
Het onder invloed rijden wel, want de verzekering doet dan erg lastig. Maar de bevoegdheid tot besturen was niet (meer) ontzegd.En dit soort zaken zijn helaas regelmatig in de krant te lezen... en civielrechtelijk lijkt me het grootste probleem...
- zijlvaart67
- Geslacht:
Ik ben het niet met je eens....

Want in jouw redenering mag ik dus gewoon 3 weken doorrijden en tzt mn rijbewijs een keer ophalen... En zo werkt het, als ik het goed lees, zeker niet...art 9, lid 7
Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
volgens mij spreken we over twee verschillende zaken:
Ts maakt niet duidelijk of het invordering of ontzegging betreft. Is het invordering dan heb jij gelijk.
Ik heb het over (het einde van) de ontzegging, Jij hebt het over de invordering.Artikel 9
1.
Het is degene die weet of redelijkerwijs moet weten dat hem bij rechterlijke uitspraak de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, verboden gedurende de tijd dat hem die bevoegdheid is ontzegd, op de weg een motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen.
Ts maakt niet duidelijk of het invordering of ontzegging betreft. Is het invordering dan heb jij gelijk.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
Ja, ok...
Maar die termen worden nogal eens door elkaar gehaald. Ik gok dat we het over een 'tijdelijke inname', dus een invordering, hebben maar een ontzegging voor langere tijd kan theoretisch ook...
Wellicht horen we het nog...
Maar die termen worden nogal eens door elkaar gehaald. Ik gok dat we het over een 'tijdelijke inname', dus een invordering, hebben maar een ontzegging voor langere tijd kan theoretisch ook...
Wellicht horen we het nog...