Internet Fraude - Waar kan ik terecht?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Willem TS
Infopolitie Gast

Internet Fraude - Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Willem »

Ik heb een vervelende ervaring opgedaan.Ik woon in Australie en heb via"Marktplaats", een Nederlandse website ,een artikel gekocht, betaald en het artikel is niet aan mij verstuurd. Op mijn e-mails wordt geen antwoord gegeven en alhoewel ik volledige naam, adres en bankrekening gegevens heb, heb ik geen telefoon nummer kunnen vinden. De verkoper woont in Utrecht. Waar kan ik een klacht indienen en dossier naar toe sturen? Hartelijk dank. Willem
Gecko TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gecko »

Willem,

Je zou eens kunnen kijken op http://www.internetoplichting.nl of daar de gegevens te vinden zijn van diegene waar jij de gegevens van hebt.

Daar is tevens ook een en ander te vinden wat je eventueel kan doen.

Vg en sucses
Willem TS
Infopolitie Gast

Internet Fraude Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Willem »

Bedankt voor de info. Ik wil aangifte doen bij de politie in Utrecht. Kan iemand mij het adres van de politie in Utrecht verschaffen? Ik kan het hier uit Australie niet vinden. Hartelijk dank. Willem
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Kijk hier voor het adres van de politie Utrecht http://www.politie.nl/Utrecht/#

Ik geef je alleen weinig kans voor een aangifte.
Inprinciepe ben jij een koop aangegaan met iemand en die voldoet daar niet aan. Via een rechter moet je de koop dan ongedaan maken.
Met andere woorden is het vaak een civiele kwestie.

succes
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Tevens snap ik niet dat er nog steeds mensen zijn die aankopen doen op internet met vooruit betalingen.
Er word zoveel voor gewaarschuwt en nog steeds word er dagelijks iemand opgelicht .
Eerst ontvangen dan betalen lijkt me een betere optie of gewoon dat wat je koopt ophalen (mits het natuurlijk uit buitenland zou moeten komen ).
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

mits of tenzij?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Er is wel een bedrijf die ervoor zorgen dat alles veilig gebeurd. Stel je koopt een dvd, je stuurt het geld naar dat bedrijf. Die wachten met doorsturen van dat geld, totdat de dvd binnen is, bij 't bedrijf.
Wanneer het allemaal klopt gaat de koop verder. M.a.w, je krijgt de dvd, en je hebt betaald.

Krijg je echter geen dvd, dan krijg je het geld gewoon terug...
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Stel je koopt een dvd, je stuurt het geld naar dat bedrijf. Die wachten met doorsturen van dat geld, totdat de dvd binnen is, bij 't bedrijf.

Krijg je echter geen dvd, dan krijg je het geld gewoon terug...
Deze methode lijkt me nog linker: dan gaat het via 2 schijven en het principe blijft hetzelfde; Je hebt al betaald maar nog geen spullen. Als dat bedrijfje van jou failliet gaat, ben je ook gewoon je geld kwijt hoor!

Als ik iets koop over internet, die ik dat alleen als het onder rembours kan.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:

Ongelezen bericht door olle-griese »

donmarcello schreef:Tevens snap ik niet dat er nog steeds mensen zijn die aankopen doen op internet met vooruit betalingen.
Er word zoveel voor gewaarschuwt en nog steeds word er dagelijks iemand opgelicht .
Eerst ontvangen dan betalen lijkt me een betere optie of gewoon dat wat je koopt ophalen (mits het natuurlijk uit buitenland zou moeten komen ).
Als er eerst gestuurd word en dan betalen zit je met hetzelfde probleem hoor,
je krijgt geen geld.
Ik heb zelf een internetwinkel waar gemiddeld 4 paketten per dag de deur uit gaan maar mensen maken erg gemakkelijk grote bedragen over.
Er zijn een aantal banken bezig met betaling systemen zodat zowel de klant als de leverancier gewaarborgd is.
zie deze link
Zo zijn er nog meer systemen in ontwikkeling en dat is ook wel nodig.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Hier ook nog een link: KLIK
olle-griese
Superlid
Geslacht:

mwb schreef: Als ik iets koop over internet, die ik dat alleen als het onder rembours kan.
rembours is ook geen waterdicht systeem,
ten eerste betaal je veel te veel aan de TPG,
ten 2e , vooral bij duurdere artikelen komt men verkleed als postbode aan de deur om het pakketje af te leveren en geld te vangen,
als je hem vervolgens uitpakt zit er een steen in.
Er zijn handelaren op b.v. marktplaats die zo werken en moeilijk te pakken.
Gewoon bij internetwinkels kopen en eerst even het gastenboek bekijken van die site, dat geeft geen garantie maar het zegt wel veel.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Staat mij iets van bij dat je betalingen gedaan via de bank binnen een korte termijn met geldige reden kan terugdraaien?

mashi
olle-griese
Superlid
Geslacht:

mashi schreef:Staat mij iets van bij dat je betalingen gedaan via de bank binnen een korte termijn met geldige reden kan terugdraaien?

mashi
Nee, dat is onmogelijk.
Alleen als het is afgetrokken via een (eenmalige) machtiging is dit mogelijk.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

olle-griese schreef:
mashi schreef:Staat mij iets van bij dat je betalingen gedaan via de bank binnen een korte termijn met geldige reden kan terugdraaien?

mashi
Nee, dat is onmogelijk.
Alleen als het is afgetrokken via een (eenmalige) machtiging is dit mogelijk.
Alleej dan. Niet mee eens. Wij hebben ooit eens per ongeluk geld gestort op een verkeerde rekening. Was eigenlijk bedoeld voor een aankoop via Marktplaats maar de persoon had het verkeerde rekeningnummer doorgegeven. Na gebeld te hebben met de klantenservice van de postbank is dit accuut teruggedraaid. Het is dus wel mogelijk?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

dan zal ik als oud postbank medewerker maar het verlossende woord spreken.

Wat olle-griese zegt klopt maar voor een deel.
de klant kan alleen automatische incasso's terug trekken, mits dit binnen 30 dagen gebeurd.

Veel mensen denken dat banken altijd een naam-nummer controle uitvoeren, dit doen ze alleen bij overboekingen die binnen dezelfde bank blijven.
Als je van Postbank naar bv de Rabo boekt zal het geld naar het rekening nummer gaan, ongeacht of de naam klopt.
(dit ivm privacy wetgeving)

De postbank heeft een afdeling die zich bezig houdt met verkeerde boekingen, ben je er achter gekomen dat je geld niet op de goede plek terecht is gekomen dan zal de postbank contact zoeken met de ontvanger van het geld met het verzoek dit terug te boeken naar de Postbank, de postbank stort dit geld weer op de rekening van haar eigen klant.
Meestal gaat het goed met dat terugboeken echter zijn er ook gevallen bekend waarbij de verkeerde verboeker kon fluiten naar zijn centen...
Gesloten