neon onder scooter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

y smets TS
Infopolitie Gast

neon onder scooter

Ongelezen bericht door y smets »

ik heb een vraagje als ze zien dat ik neon onder mijn scooter heb terwijl hij niet aan staat en zelfs niet is verbonden met de accu kunnen ze me dan bekeuren?
en als ze dat kunnen hoe hoog is de boute dan en wat gebeurd er met mijn neon?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

er gebeurt niks. De strafbaarstelling is "rijden met....." Daarbij dient het ook aangesloten te zijn.
lady TS
Infopolitie Gast

Re: neon onder scooter

Ongelezen bericht door lady »

y smets schreef:ik heb een vraagje als ze zien dat ik neon onder mijn scooter heb terwijl hij niet aan staat en zelfs niet is verbonden met de accu kunnen ze me dan bekeuren?
en als ze dat kunnen hoe hoog is de boute dan en wat gebeurd er met mijn neon?
Je kan het er beter afhalen..als het toch niet aangesloten is, tevens heb je toch al niks aan daar het gewoon dus niet mag...

opm GvdBor: chattaal gewijzigd.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

In mijn optiek overtreed de scootereigenaar artikel 5.6.65 van het voertuigenreglement.

(bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57 en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan.

Of de neonverlichting nu wel of niet is aangesloten doet m.i. niet terzake, dit puur om de discussie te voorkomen. Dus Neonverlichting in beslagnemen en pv opmaken voor overtreding van artikel 5.6.65 van het Vr.

gr, Mashi.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Zelfs al zou dat zo zijn Mashi. Dan nog is het een Wet Mulder verhaal en is inbeslagneming niet aan de orde.

Daarbij:

Voertuigreglement vindt zijn oorsprong in de WVW en daarin is vermeld: RIJDEN

Vervolgens doet de vraag zich voor; Wanneer is het voertuig voorzien van?

Neonverlichting die niet is aangesloten (dus geen verlichting geeft) is dat wel verlichting?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Alle voertuigen die op of aan de openbare weg staan moeten aan de gestelde eisen voldoen. Dus van rijden hoeft niet per definitie sprake te zijn.

In mijn optiek kan ik om de overtreding te doen stoppen de verlichting wel ibn. Daarom is het een overtreding en geen gedraging.

Vwb het niet aangesloten zijn, daar zijn in het Haagsche al meerder uitspraken vanuit het OM over geweest, puur om te voorkomen dat er een spelletje gespeeld gaat worden over wel of niet werken etc.

De vraag wanneer is het voertuig voorzien van, ik denk dat e.e.a. in deze casus / vraag wel duidelijk is.

gr, Mashi.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij kom je dan in hetzelfde traject als die gozer die zonder helm, met zijn sleutel in het contactslot op het trottoir staat te babbelen met vrienden. Is ie bestuurder......wetstechnisch wel.....dus kun je hem bekeuren voor rijden zonder helm, nee dus, zoals gijs al zei, rijden moet onlosmakelijk deel ervan uitmaken imho.....;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

..::Frans::.. schreef:Volgens mij kom je dan in hetzelfde traject als die gozer die zonder helm, met zijn sleutel in het contactslot op het trottoir staat te babbelen met vrienden. Is ie bestuurder......wetstechnisch wel.....dus kun je hem bekeuren voor rijden zonder helm, nee dus, zoals gijs al zei, rijden moet onlosmakelijk deel ervan uitmaken imho.....;-)
Slecht voorbeeld want de feittekst vwb helm spreekt expleciet over rijden! :wink:

Daarintegen krijgt de persoon uit jou voorbeeld van mij wel een prent als deze een oud verzekeringsplaatje heeft. :lol:

mashi.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

hehehehe, je snapt wel wat ik bedoel denk ik....bovendien spreekt de wvw ook over rijden...;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Dus ben ik nog steeds van mening dat een voertuig welke stilstaat op of aan de openbare weg ten alle tijde aan de goedkeuringseisen van het VR moet voldoen!

mashi.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

art. 5.1.1 Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden etc etc.

Misschien dat Mashi dat eerst even door kan lezen.

Vervolgens in het transactieboekje bekijken dat verlichtingseisen allemaal onder Wet Mulder vallen. en tot slot de eisen van Wet Mulder waarin vermeldt staat dat bij Mulder geen IBN plaats kan vinden.

We hebben dit al vaker besproken in het verleden en kwamen telkens weer hier op uit. Om diezelfde reden mogen die gastjes met hun getunede auto's wel hun prachtige verlichting stilstaand laten zien maar er niet mee rijden.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

ok, andersom dan, is verlichting die niet is aangesloten (en ik vind de vraag al verkeerd gesteld, immers, ik heb nog NOOIT een scootertje met neon gezien wat NIET is aangesloten!) wel verlichting, of een voorwerp ??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

inderdaad Frans; verlichting die niet is aangesloten is geen verlichting.

maar eigenlijk is dat ook helemaal niet interessant. Je kunt er namelijk pas wat mee op het moment dat je iemand ziet rijden en die heeft die verlichting aanstaan. Simpelweg het feit dat een voorwerp is gemonteerd wat licht kan geven doet niet terzake.
Dat is namelijk wat de wet er over zegt en dat is waar we mee moeten werken.
En de wet heeft bedacht dat we dit soort dingen niet inbeslag moeten gaan nemen. Sterker nog, doe je dat wel, wetende dat het niet mag. En dat weet je immers zijn wij deskundigen op gebied van Wet Mulder, dan kun je zwaar de pisang zijn bij een evt. rechtzaak. Onrechtmatige daad etc, misschien ook nog wel het ambtsmisdrijf Knevelarij.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

En als Mashi denkt dat je er ook niet mee stil mag staan; overtuig me met een artikel svp, daar heb ik meer aan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

gvdbor schreef:art. 5.1.1 Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden etc etc.
Ja , dan kan ik niets ander doen dan idd mee te gaan in het verhaal dat de bromfiets moet rijden. :oops:

Dus wacht ik even op de hoek totdat bromlief gaat rijden.

mashi
Gesloten