Internationaal rijbewijs en Australie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mo TS
Infopolitie Gast

Internationaal rijbewijs en Australie

Ongelezen bericht door Mo »

Ik heb een vraagje. Een zeer goede kennis van mij is een wereldreis begonnen. Echter heeft hij een belangrijk feit vegeten en dat is hier in Nederland zijn Internationaal rijbewijs aan te vragen bij de ANWB.

Nu heeft ie in Indonesie al enkele boetes aan zijn broek omdat hij dacht als Nederlander op een bromfiets geen internationaal rijbewijs nodig te hebben. En zodoende heeft ie daar dus al enkele boetes voor gekregen.
Nu reist hij vanavond door naar Australie en wil daar dus een auto huren.

Nu is het niet echt verplicht een internationaal rijbewijs te hebben in alle delen van Australie, maar wel handiger. Te meer omdat men gewoonweg voor de verzekering aldaar zonder internationaal rijbewijs geen auto mee krijgt.

Weet iemand, bij wat voor instantie je daar in Australie alsnog een internationaal rijbewijs kunt aanvragen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Gr
Mo
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik zou als enige mogelijkheid weten om contact op te nemen met de nederlandse ambassade aldaar. Als er al iemand iets kan doen dan is het wel die ambassade..... Maar ik geloof niet dat het erg gemakkelijk zal worden....

succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ondrstaand stukje haal ik uit http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/publ ... ional4.pdf
Getting your licence translated
If your licence is not in English, you must bring an official English translation of it.

We accept translations from:
<ul><li>The Department of Immigration and Multicultural and Indigenous Affairs.
<li>NAATI (National Accreditation Authority for Translators and Interpreters). Go to http://www.naati.com.au/directory.htm to find a translator near you.
<li>Your consulate. Any document from your consulate must be:◦on official consulate letter head◦title stamped with the official stamp of the consulate◦signed by an authorised officer of the consulate.
Zoals ik het stuk lees, nemt Australie genoegen met het normale rijbewijs, mits deze maar in het Engels is geschreven. Hiermee valt het Nederlandse rijbewijs dus af. Het is dan mogelijk om het rijbewijs te laten vertalen, maar dit moet dus door een officiele instantie gebeuren, zoals de drie hierboven genoemd.
Mo TS
Infopolitie Gast

Mijn grote dank, Leo en Frans, voor jullie hulp. Het is wel logisch om dit inderdaad via een ambassade te laten verlopen. Nu maar hopen dat dit niet nekele dagen voor hem in beslag gaat nemen. Maar ach het dient een goed doel....

Fijne zondag verder!

Gr
Mo
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Een internationaal rijbewijs heeft eigenlijk ook weinig waarde wat dat betreft, vaak is het niet meer dan een vertaling van een "voor ons" onleesbaar rijbewijs in een andere taal.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Klopt, meer is het niet. Het is vaak gemakkelijker om met een int. rijbewijs een auto gehuurd te krijgen.
Mo TS
Infopolitie Gast

Leo, je had helemaal gelijk met de ambassade. Alleen, de man heeft een mailtje naar de consul gestuurd (consulaat lag circa 7000 kilometer verderop en dat was het dichstbijzijnde consulaat) en hij kreeg als antwoord dat het wettelijk niet verplicht was in Australie en dat ze daarom dan ook geen vertalingen van rijbewijzen deden en dat je dat dus maar in land van herkomst moest gaan halen.

En het geeft inderdaad dus een groot probleem bij de huur van een wagen. Er wordt simpelweg geen wagen meegegeven als men het internationale rijbewijs niet heeft.

Gelukkig is dat dadelijk voor hem in New Sealand anders.

Dus bedankt voor de snelle en zeker juiste informatie.

Gr
Mo
Gesloten