Goedemiddag,
Ik heb een dubbelassigeaanhanger met kenteken. Dus niet geschikt voor rijbewijs B. Het eigen gewicht van deze aanhanger bedraagt 500kg. Wanneer ik nou het typeplaatje tijdelijk van de aanhanger afhaal en plaats achterop het kenteken van de auto. Ik vergeet hierbij de papieren en zorg dat de lading niet meer dan 250kg is.
Wat voor problemen kan ik verwachten.
Ik ben heel benieuwd wat er voor een antwoord uitkomt.
Mvg. Bouwe van Wijk
auto/aanhangwagen
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Heel simpel, dus doe maar niet.....
Inbeslagname van de aanhangwagen en een proces-verbaal voor een misdrijf (vals teken aanbrengen conform art 41 WVW) en diverse overtredingen (waaronder de rijbewijsplicht, begrijp ik)....
De identiteit van het voertuig is namelijk nog 'heel makkelijk' te achterhalen... en dan gaat de politie allemaal hele gekke dingen ontdekken, en weet ik zeker dat je de aanhanger voor een hele lange tijd kwijt bent... cq nooit meer terugziet...
En al zou je de identiteit van de aanhanger 'echt weten te wissen', dan volgt er sowieso ook een inbeslagneming om te trachten de identiteit te achterhalen. Lukt dit niet, wordt aan de rechter toestemming gevraagd om het 'identiteitsloze' apparaat te vernietigen.... tenzij jij aan kan tonen dat het wel goed zit met de aanhanger....
Want laten we eerlijk zijn; Deze 'truc' is al zo oud als het smokkelen van drugs in potten jam... Er is geen diender te vinden, die hier nog intrapt...
Inbeslagname van de aanhangwagen en een proces-verbaal voor een misdrijf (vals teken aanbrengen conform art 41 WVW) en diverse overtredingen (waaronder de rijbewijsplicht, begrijp ik)....
De identiteit van het voertuig is namelijk nog 'heel makkelijk' te achterhalen... en dan gaat de politie allemaal hele gekke dingen ontdekken, en weet ik zeker dat je de aanhanger voor een hele lange tijd kwijt bent... cq nooit meer terugziet...
En al zou je de identiteit van de aanhanger 'echt weten te wissen', dan volgt er sowieso ook een inbeslagneming om te trachten de identiteit te achterhalen. Lukt dit niet, wordt aan de rechter toestemming gevraagd om het 'identiteitsloze' apparaat te vernietigen.... tenzij jij aan kan tonen dat het wel goed zit met de aanhanger....
Want laten we eerlijk zijn; Deze 'truc' is al zo oud als het smokkelen van drugs in potten jam... Er is geen diender te vinden, die hier nog intrapt...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Re: auto/aanhangwagen
Dit klopt niet wat u daar stelt, voorbeeldje:B. van Wijk schreef:Goedemiddag,
Ik heb een dubbelassigeaanhanger met kenteken. Dus niet geschikt voor rijbewijs B.
Op ons werk hebben we een aanhanger met eigen kenteken. De collega's met alleen B rijbewijs mogen daar wel mee rijden als ze dat in de Vectra doen.
Zetten ze echter de Vivaro (bus) ervoor mogen ze er niet mee rijden.
Kijk dus even op de site zelf en test daar even of u wel of niet met de aanhanger mag rijden, hou de kentekenbewijzen bij de hand.
Of vermeld hier even de gewichten die op uw kentekenbewijzen staan.
-
B. van Wijk TS
- Infopolitie Gast
aanhangwagen
Goeiedag,
Ik heb zojuist rijbewijs.nl bekenen en het volgende eruit gehaald:
-De aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
-én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
Wat onze aanhanger betreft, deze weegt incl. lading 1600kg.
Dus dat geeft aan dat je er een auto voor moet zetten die weegt tussen 1601kg en 1900kg.
Wat onze 2e aanhanger betreft, die weegt incl.lading 2700kg. Hierbij zal het dus niet lukken met rijbewijs B.
Gr. Bouwe
-De aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
-én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
Dus dat geeft aan dat je er een auto voor moet zetten die weegt tussen 1601kg en 1900kg.
Wat onze 2e aanhanger betreft, die weegt incl.lading 2700kg. Hierbij zal het dus niet lukken met rijbewijs B.
Gr. Bouwe
Re: aanhangwagen
U gaat uit van het gewicht van de aanhangwagen inclusief lading, maar dat is onjuist. U moet uitgaan van het gewicht van de aanhangwagen, vermeerder met het laadvermogen en dus niet het geladen gewicht.B. van Wijk schreef:Goeiedag,
Gr. Bouwe
Stel dus in uw voorbeeld dat de aanhangwagen inclusief lading 1600 kg weeg, maar dat er gerust nog 1000 kg bij zou kunnen (volgens de papieren vand e aanhanger) dan heeft u dus met enkel rijbewijs B nog een probleem.
-
B. van Wijk TS
- Infopolitie Gast
aanhangwagen
Goedemiddag,
Ik heb het niet helemaal goed omschreven. Sorry.
Volgens de papieren is de massa ledig voertuig 360kg en het laadvermogen is 1240kg.
Zo heb ik het toaal omschreven met 1600kg.
mvg. Bouwe
Ik heb het niet helemaal goed omschreven. Sorry.
Volgens de papieren is de massa ledig voertuig 360kg en het laadvermogen is 1240kg.
Zo heb ik het toaal omschreven met 1600kg.
mvg. Bouwe