identificatie!
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
identificatie!
Ik ben 17 jaar en afgelopen zondag zonder reden gevraagd naar mijn legitimatie.Toen ik deze niet kon tonen werd ik overgebracht naar een politibureau waar ik bijna 5 uur in de cel heb gezeten!!
Na 5 uur werd ik voorgeleid en werd ik in een vreemde stad,150 kilometer van mijn woonplaats op straat gezet om half 11 s'avonds met een proces-verbaal en het bericht dat ik zelf maar uit moest zoeken hoe ik thuis zou komen.
Nu is mijn vraag of dit allemaal zomaar mag ?
Na 5 uur werd ik voorgeleid en werd ik in een vreemde stad,150 kilometer van mijn woonplaats op straat gezet om half 11 s'avonds met een proces-verbaal en het bericht dat ik zelf maar uit moest zoeken hoe ik thuis zou komen.
Nu is mijn vraag of dit allemaal zomaar mag ?
-
marvinboogaard TS
- Infopolitie Gast
re
Zonder reden niet, het mag niet zo zijn dat als jij gewoon op straat loopt en een agent roept van ''he jij daar, heb je id bij je?'' Er moet een gegronde reden zijn, je had door rood gelopen, afval op straat gegooid oid.
Maar je bent voorgeleid, dus er zal een reden geweest zijn.
Maar je bent voorgeleid, dus er zal een reden geweest zijn.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
We zaten op een terras ...en een paar terrasjes verder werd er wat bier gegooid naar de politie waar ik niet bij betrokken was.Toen ik werd "vrijgelaten"werd me nog verted dat ik inderdaad niks had misdaan maar op de verkeerde plek op het verkeerde tijdstip was.
de politie deed er nog een beetje lacherig over maar dit geintje kost me toch 100 euro voor in de cel zitten.
Het begint hier steeds meer op een politiestaat te lijken naar mijn mening.
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
Kort gezegt: als een agent bezig is met politiezaken mag hij jou vragen naar je legitimatie, dus niet zomaar. Maar een agent is al heel gauw bezig met politiezaken, in dit geval dus het bier gooien. Tja en zoals in dit voorbeeld, de frustratie van gast begrijp ik, soms lijden de goeie onder de slechte. Maar heel zwart op wit gezien, je bent aangehouden voor het niet kunnen tonen van je legitimatie op eerste vordering waarvoor de agent een reden had om die te vorderen, en is de aanhouding in principe terrecht. De manier kan alleen een beetje lullig overkomen als je rustig op een terras zit en er in principe niets mee te maken had.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Maar zijn er dan geen regels voor minderjarigen waar de politie zich aan moet houden.Want mag je zo'n iemand 4.5 uur vasthouden voor alleen geen legitimatie en zomaar ergens anders in de stad waar jezelf 150 km vandaan woont op straat zetten.
En aan marvinboogaard, de reden was geloof ik dat ze iemand uit een groep van 100 personen wouden oppakken voor wildplassen,hetgeen gebeurde onder geweldig machtsvertoon van de politie voor zo'n klein vergrijp.En toen ik later de politie mijn sitiuatie uitlegde was politie Rotterdam niet voor rede vatbaar en zelfs lichtelijk arrogant.
En aan marvinboogaard, de reden was geloof ik dat ze iemand uit een groep van 100 personen wouden oppakken voor wildplassen,hetgeen gebeurde onder geweldig machtsvertoon van de politie voor zo'n klein vergrijp.En toen ik later de politie mijn sitiuatie uitlegde was politie Rotterdam niet voor rede vatbaar en zelfs lichtelijk arrogant.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: identificatie!
Vijf uur voor voorgeleiding. Ten spoedigste is en blijft een rekbaar begrip. Het vast vast druk in Rotterdam...:-)Anonymous schreef: waar ik bijna 5 uur in de cel heb gezeten!!
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
mashi TS
- Infopolitie Gast
Ik woon in Hengelo en was op stap in Rotterdam.
Wacht dacht je dan, dan je van de politie een lift kreeg!!?
Natuurlijk wordt je in Rotterdam op straat gezet.
Als je bent aangehouden en aankomt op de plaats van verhoor, heb ik 6 uur de tijd voor het afnemen van een verdachte verhoor, in geval van de identificatieplicht zal dit niet zo'n vaart lopen. Daarnaast heb ik 6 uur de tijd ter vasstelling van jouw identiteit. In bepaalde gevallen zelfs foto's en vingerafdrukken.
Gewoon een id-kaart bij je hebben, dat had je een hoop ellende bespaard.
bij minderjarigen bellen wij altijd de ouders, in het beginsel zijn deze zelfs verplicht om jou op te halen. Hadden die er geen zin in !!!???
gr, Mashi
Wacht dacht je dan, dan je van de politie een lift kreeg!!?
Natuurlijk wordt je in Rotterdam op straat gezet.
Als je bent aangehouden en aankomt op de plaats van verhoor, heb ik 6 uur de tijd voor het afnemen van een verdachte verhoor, in geval van de identificatieplicht zal dit niet zo'n vaart lopen. Daarnaast heb ik 6 uur de tijd ter vasstelling van jouw identiteit. In bepaalde gevallen zelfs foto's en vingerafdrukken.
Gewoon een id-kaart bij je hebben, dat had je een hoop ellende bespaard.
bij minderjarigen bellen wij altijd de ouders, in het beginsel zijn deze zelfs verplicht om jou op te halen. Hadden die er geen zin in !!!???
gr, Mashi
-
Walter TS
- Infopolitie Gast