Boete hoogte

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Peter TS
Infopolitie Gast

Boete hoogte

Ongelezen bericht door Peter »

Hoi,
Ik ben enkele weken geleden aangehouden met de vrachtwagen. Ik had een te zware aanhanger bij me.
De max. overschrijding van >75 % kost me 350,- euro maar wat kost het als je geen E rijbewijs heb en toch met een aanhanger van rond de 1500 a 2000 kg gepakt wordt.
Teens kreeg ik trouwens ook nog een bon voor een verkeerde kenteken plaat. koste me ook nog een 65,- euries.

Peter
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Van wat ik uit jouw verhaal opmaak is het feit dat het met jouw rijbewijs niet is toegestaan om die aanhanger te trekken. Je rijd dan op dat moment gewoon zonder rijbewijs en de hoogte van die boete wordt in eerste instantie vastgesteld door de officier van justitie.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Het niet hebben van de juiste categorie rijbewijs is een boete van 200 euro.

Zie http://www.om.nl/boetebase/html/midden.php?id=97
Peter TS
Infopolitie Gast

Boete hoogte

thijeleo schreef:Het niet hebben van de juiste categorie rijbewijs is een boete van 200 euro.

Zie http://www.om.nl/boetebase/html/midden.php?id=97
Het probleem hier is dat ik door mijn baas met een aanhanger achter de vrachtwagen op pad wordt gestuurd.
Nadat ik ben aangehouden voor de aanhanger blijkt het een verkeerde plaat te hebben. ( Mijn fout , had ik na moeten kijken)
Nadat we op de weegbrug zijn geweest bleek de aanhanger ruim 1650 kg te wegen en geen registratie te hebben bij de RDW.
Ik ging dus de bieten berg op voor het gewicht en de kentekenplaat.

Bij het vervolgen van mijn reis realiseerde ik me dat ik bij een aanhangend voertuig boven de 750 kg een E rijbewijs moet hebben.
echter was het kwaad al geschied.
Ik vraag me alleen af wat me dit gaat kosten als ik wederom met een tezware aanhanger gepakt wordt.

Het blijft toch vreemd,
Een vrachtwagen van 50.000 kg mag ik gewoon mee rijden maar een aanhanger van 800 kg is te veel.

Peter
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door Beagle »

Het blijft toch vreemd,
Een vrachtwagen van 50.000 kg mag ik gewoon mee rijden maar een aanhanger van 800 kg is te veel.
Als jij je CE rijbewijs hebt gehaald heb je automatisch ook je BE rijbewijs.
Bij mij is dat tenminste wel zo
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Quote:
Het blijft toch vreemd,

...Of rij jij toevallig op een 10x8 kipper?
theo TS
Infopolitie Gast

Re: Boete hoogte

Ongelezen bericht door theo »

Peter schreef:
Het blijft toch vreemd,

Peter
Rare combinatie, Help ik zie m'n aanhangertje niet in de spiegels :D :D

Of rij jij op een telekraan??
Peter TS
Infopolitie Gast

Boete hoogte

Beagle schreef:
Quote:
Het blijft toch vreemd,

...Of rij jij toevallig op een 10x8 kipper?
De vrachtwagens waar ik mee werk zijn vaccumwagens en spuitwagens.
De zwaarste wagen waar ik toe mee heb gereden was 46.000.
Wat ik overgens nog helemaal niet zo makelijk vind rijden.
( ik heb pas 6 maanden mijn C rijbewijs )

Maar het gaat er nu om dat een vrachtwagen van 46 ton geen enkel probleem is maar een klein aanhangertje van 800 kg is al te zwaar.
Ik heb het nu niet over een wagentje vol bakstenen dat door zijn assen zakt maar over een hogedruk reiniger die staat op een as die speciaal gemaakt is voor het gewicht.

Er is door mijn bas nooit een eigen kenteken aangevraagt voor deze aanhanger en ik ben het eerste personeels lid dat gepakt wordt sinds de kenteken verplichting voor aanhangers er is.
Ben ik dan wel persoonlijk aansprakelijk voor deze overtreding.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Voor wat betreft de overtreding, staat er in de wegenverkeerswet het volgende geregeld:
Artikel 36
1.
Aan de eigenaar of houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen op de weg dient overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels door de Dienst Wegverkeer een kenteken voor dat voertuig te zijn opgegeven.
6.
Voor overtreding van het eerste tot en met vijfde lid zijn aansprakelijk:
b.
voor zover het betreft een aanhangwagen, de eigenaar of houder die de aanhangwagen op de weg laat staan of deze met een motorrijtuig over de weg laat voortbewegen, alsmede in het geval dat de aanhangwagen met een motorrijtuig over de weg wordt voortbewogen, de bestuurder van dat motorrijtuig.
Oftewel, jullie zijn beiden aansprakelijk. Vaak wordt ervoor gekozen om de bestuurder te bekeuren aangezien jij 'aanwezig' bent. Maar het is zelfs mogelijk dat zowel jij als de eigenaar van de aanhanger bekeurt wordt.

Overigens bedraagt de boete €100,-

En wat de rijbewijsplicht betreft: Het is inderdaad raar dat je wel op een vrachtauto van 50 ton mag rijden, maar voor een aanhangertje van 800 kg apart examen moet doen... Het zij zo...maar deze regel zal voorlopig ook niet veranderd worden...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Peter TS
Infopolitie Gast

Boete hoogte

Kijk dat ik inovertreding ben geweest weet ik inmiddels maar de volgende vraag is natuurlijk wat moet ik.....
Als ik tegen mijn baas zeg dat ik het niet doe weet ik niet of mijn baas mijn contract wel verlengt.
Om alleen die aanhanger zal het niet hangen maar regelmatig doe ik ook klussen waar VCA of ADR voor verplicht zijn. Ook die papieren heb ik (Nog) niet.
In opdracht van mijn baas ben ik dus regelmatig in overtreding.
Nu heb ik tot op heden geen klagen hoor en zijn de boetes door de baas betaald.
Maar ik ben wel de persoon die een kruisje achter zijn naam krijgt bij de verkeerspolitie.

Is zoiets aan te vechten als ik voor zou moeten komen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik begrijp je dilemma... Helaas worden heel veel werknemers met dit soort problemen geconfronteerd.... :?

Zodra men het gaat hebben over 'economische delicten' (ADR,rijtijden ed) wordt de werkgever ook wel aangepakt, maar voor de kleinere overtredingen (rijbewijzen, belading, etc) blijft puur een chauffeur aansprakelijk en mocht je inderdaad in een recidiveregeling gaan vallen en justitie besluiten om je een rijontzegging (obm) op te leggen, dan ben je waarschijnlijk ook je baan kwijt... Plus het probleem dat je moeilijker ander werk vindt...

En dan heb ik het nog niet eens over de civiele aansprakelijkheid als je een aanrijding krijgt, terwijl je niet over het vereiste rijbewijs beschikt. Gaat je baas ook voor je betalen als je iemand het ziekenhuis inrijdt en €100.000 mag aftikken? Ik vrees het ergste...

En ik ben ook blij dat ik die keuze niet hoef te maken... Jij zal gerust ook wel ergens de grens trekken, maar waar? En wat als het fout gaat?

Probeer goed af te wegen wat acceptabele overtredingen zijn en wat niet...

En volgens mij worden er chauffeurs genoeg gezocht overal (zonder rijontzegging)...of niet?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Als je werkgever structureel en bij willens en wetens de wet overschrijdt dan is hij in mijn ogen niet echt professioneel bezig. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar alles wel keurig in orde was. En als dat een keer niet zo was werd het probleem z.s.m. verholpen en anders weigerde ik pertinent om te gaan rijden. En dat werkt voor jezelf iets prettiger en rustiger. En het is net wat Koen zegt er worden chauffeurs genoeg gevraagd en je moet er toch niet aan denken dat jij straks met een torenhoge claim opgezadeld zit.
peter TS
Infopolitie Gast

Boete hoogte

Ongelezen bericht door peter »

Er worden wel genoeg chauffeurs gezocht maar er zijn geen bedrijven die een chauffeur op alleeen hun CCVB en het C rijbewijs aannemen.
Het behalen van het E rijbewijs kost ongeveer 2000 € en die centen heb ik niet ergens liggen.
Het voorval is slechts 1 x voorgekomen en ik denk niet dat het opzet is van mijn baas.
Bij een groot bedrijf wordt er weleens wat vergeten of gaat er wel eens wat fout.

Maar ik heb van die ene keer zeker geleerd. :cry:
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Als ik het goed begrijp, is de aanhangwaen niet geregistreerd bij de RdW. De TMM zal dus beneden de 750 kg zijn (of de aanhangwagen is ten onrechte niet geregistreerd.)
Voor die aanhangwagen hoef je dus nooit een E rijbewijs te hebben, ook niet als je hem te zwaar belaadt.
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Er worden wel genoeg chauffeurs gezocht maar er zijn geen bedrijven die een chauffeur op alleen hun CCVB en het C rijbewijs aannemen.
Dat klopt. Je komt dan al snel in de stadsdistributie en daar moet je maar net zin in hebben.
Bij een groot bedrijf wordt er weleens wat vergeten of gaat er wel eens wat fout.

Maar ik heb van die ene keer zeker geleerd.
Dat klopt ook. Daarom altijd zelf alert blijven en doorgeven aan je leidinggevende als er iets niet klopt :wink: Rest mij niks anders te zeggen dan: rij voorzichtig en hou de glimmende kant boven :D
Gesloten