nooit vrij??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

nooit vrij??

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zat gisteravond even naar NOVA te kijken. Dat ging over het familiedrama in Hilversum waarbij een politieagent zijn gezin en zichzelf doodschoot met zijn dienstwapen. Er werd toen gevraagd aan iemand van de politievakbond of iedereen zijn dienstpistool mee naar huis mag.

Er werd toen verteld dat politieagenten die in de basis politiezorg zitten ook buiten diensttijd moeten optreden wanneer ze een overtreding zien. Daarom mochten, en nemen veel politie mensen hun pistool mee naar huis.

Is het echt waar dat wanneer je in je vrije tijd iemand een overtreding ziet maken je deze persoon daarop moet aanspreken, bekeuren en desnoods arresteren?

Dat zou dus betekenen dat wanneer je met je gezin in de stad loopt en je een auto verkeerd geparkeerd ziet staan je meteen je bonneboekje moet pakken en moet gaan schrijven?

Dan wordt het toch erg lastig/ onmogelijk om werk en prive gescheiden te houden.

R.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Als bakker sta je in je vrije tijd ook niet constant brood te bakken. Je moet het niet zien alsof wij geen leven hebben en in onze vrije tijd nog even doorgaan. Het is zo dat wij 24 uur per dag agent zijn, er er dus de mogelijkheid is om in je vrije tijd op te treden. Maar als een auto fout geparkeerd staat vlieg ik in m'n vrije tijd niet meteen naar m'n bonnenboekje hoor ;) Verder hebben we nog de mogelijkheid om te beslissen of we optreden en wanneer niet...
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Tijdens de dienst hoef je ook niet voor ieder fout geparkeerd voertuig te schrijven en dat hoeft dus buiten diensttijd helemaal niet.

Als diender zal je in je vrijetijd een inschatting moeten maken wanneer je wel moet optreden en wanneer niet. Tevens zal je je wijze van handelen moeten afstemmen op de mogelijkheden die je hebt.
Als ik zie dat er een roofoverval wordt gepleegd en als ik dan geen wapen bij me heb, zal ik anders handelen dan dat ik wel een wapen bij me draag.

Handelen wil niet altijd zeggen dat je moet instappen want je kan ook op een andere wijze helpen door bijvoorbeeld de meldkamer te bellen en een goed signalement door te geven.

De meeste dienders laten hun wapen achter aan het bureau maar in sommige gevallen zal je je wapen wel eens mee moeten nemen. Als je dit wapen netjes opbergt dan is dat helemaal geen probleem want je bent getraind en geoefend om verstandig met je wapen om te gaan. Excessen zijn niet altijd te voorkomen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En daarom is het ook onzin om nu dit tragische voorval zich heeft voorgedaan een discussie te beginnen over al dan niet het wapen thuis.

Ik weet ook van een collega die zich in zijn auto dood heeft gereden. Toch blijven we nadien nog steeds onze rijbevoegdheid houden in vrije tijd.

Ik weet ook van een collega die zich in diensttijd door het hoofd schoot met zijn wapen. Toch dragen we nog steeds een wapen tijdens de dienst.

Ik snap dus ook de NPB niet dat ze nu opeens stemming gaan maken na dit voorval.
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

slotje? :?
Gesloten