hey ik zit met een probleempje.
ik heb laatst een verklaring afgelegd om de politie te helpen met een onderzoek. Ik heb hem gelezen en ondertekend maar ben minderjarig (17) en er was geen meerderjarig persoon of advocaat of iets dergelijks bij. Ik vind het alleen allemaal een beetje riskant worden (het gaat hier om ernstige zaken) en wil daarom mijn verklaring intrekken omdat anders de dader mijn naam leest in het PV. Kan dit? Dan had ik ook nog de vraag als de politie 2 of 3 getuigen heeft er dan ook een rechtszaak komt.
Kom alsjeblieft met goede berichten!!!
Het probleem is dat jij de dader kent en de dader jou ook.
Je hebt een getuigenverklaring afgelegt zoals ik begrijp. Wel word je gevraagt of je zeker weet dat je je verklaring ondertekent omdat jij de dader kent en andersom.
Alleen een advocaat van de dader kan inzage krijgen in het PV.
Ik weet alleen niet of je deze verklaring in kunt trekken.
Als de politie meerdere getuigen heeft en de dader wordt gepakt wordt deze voor de politierechter gebracht.
Alle verklaringen in een dossier zijn gewoon 'openbaar'...Die van de verdachte en ook die van de getuigen. De enige beperking is dat er geen adresgegevens ed worden opgenomen, maar de naam zal altijd vermeld worden... En dus ook in een eventuele rechtszaak genoemd worden... En aangezien de advocaat over het dossier beschikt, beschikt de verdachte hier ook gewoon over...
De enige uitzondering hierop is, als men een beroep doet op 'getuigenbescherming', maar dit zal niet snel gehonoreerd worden..
Overigens kan de verklaring ook niet ingetrokken worden. Niemand is in staat, ook een verdachte niet, om z'n verklaring in te trekken, als die eenmaal is opgenomen...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ten slotte ook een minderjarige (een zeker een van 17 jaar) is in staat om zelfstandig een verklaring af te leggen. De aanwezigheid van een ouder of een (andere) meerderjarige dan de verbalisant is daarbij niet voorgeschreven.
Ik zat ook even te twijfelen en heb even wat navraag gedaan bij mij op het bureau bij een HOVJ.
Op het moment dat de stukken zijn ingezondenm mag een verdachte daar gewoon over beschikken.
Dus een verdachte kan de namen etc. inzien van de persoen die aangifte hebben gedaan en van de getuige.
Dit kan je nalezen in de atikels 30 t/m 34 van het wetboek van strafvordering.
Dit is dus een beetje omgekeerde wereld dus.
Dit is dus alleen mogelijk tijdens een voorbereidend onderzoek van justitie.
Je kan wel eens te maken hebben met personen die nogal wat vrees oproepen en dan vraag je je wel eens af of het verstandig is om een verklaring af te leggen.
Nog niet zo heel lang geleden heb ik ook in dubio gestaan of ik van een bepaald feit aangifte zou doen of niet en gezien mijn thuissituatie leek het mij toen verstandiger om het niet te doen.
In overleg met het betreffende bureau en in overleg met de OVJ zijn er toen wat andere mogelijkheden bekeken en deze worden toegepast. Het is echter wel van belang hoe serieus je iets moet nemen. Bij mij was het zo dat het erg serieus genomen moest worden.
Misschien onverstandig maar ik had er zelf een beter gevoel bij.
Via een omweg is hetzelfde doel bereikt.
Nooit kan de garantie worden gegeven dat er geen gevolgen zijn maar de praktijk wijst uit dat het in (ruim, heel ruim) de meeste gevallen geen gevolgen heeft.
Tevens zijn er strafbepalingen opgenomen als iemand gedwongen wordt om een verklaring in te trekken en ik zou dus ook zeker melding maken als iemand je hiertoe aanzet.
Guidoweb5 schreef:TS, waarom ben je zo bang geworden dan.
Eerst heb je het gewoon getekend maar nu ben je bang.
Is er iets gebeurd is de tussenliggende tijd>
Het heeft te maken met drugs en ik weet niet waartoe de man, die boven deze jongen staat, in staat is. Dus daarom heb ik nu een groot probleem.
Het heeft te maken met drugs en ik weet niet waartoe de man, die boven deze jongen staat, in staat is. Dus daarom heb ik nu een groot probleem.
maar ben je ook echt bedreigd?
Misschien hoef je wel eens niet echt bang te zijn.
Misschien is die man wel geschrokken en weet hij ook dat als hij jou wat doet de Politie meteen in de gaten heeft wie het gedaan heeft.
ik denk dat je wel een kaartje gekregen hebt van de politie man of vrouw die met je gesproken hebt.
Bel hem of haar nog eens op, en vertel waarom je bang bent.
Misschien kunnen zij je gerust stellen.
maar ben je ook echt bedreigd? Misschien hoef je wel eens niet echt bang te zijn. Misschien is die man wel geschrokken en weet hij ook dat als hij jou wat doet de Politie meteen in de gaten heeft wie het gedaan heeft. ik denk dat je wel een kaartje gekregen hebt van de politie man of vrouw die met je gesproken hebt.
Bel hem of haar nog eens op, en vertel waarom je bang bent. Misschien kunnen zij je gerust stellen.
Allemaal ietwat bagetaliserende veronderstellingen waar de TO weinig aan heeft. Hij/zij opent niet voor niets een topic en heeft kennelijk redenen om bang te zijn.
maar ben je ook echt bedreigd? Misschien hoef je wel eens niet echt bang te zijn. Misschien is die man wel geschrokken en weet hij ook dat als hij jou wat doet de Politie meteen in de gaten heeft wie het gedaan heeft. ik denk dat je wel een kaartje gekregen hebt van de politie man of vrouw die met je gesproken hebt.
Bel hem of haar nog eens op, en vertel waarom je bang bent. Misschien kunnen zij je gerust stellen.
Allemaal ietwat bagetaliserende veronderstellingen waar de TO weinig aan heeft. Hij/zij opent niet voor niets een topic en heeft kennelijk redenen om bang te zijn.
niets bagetaliserend.
ik denk dat je een kaartje gehad hebt,
dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Ik zwak helemaal niets af, probeer TS alleen te zeggen dat het misschien allemaal niet zo zwart is als het er nu uit ziet en raad hem aan met de Agent te spreken die zijn verklaring heeft aangenomen.