wapen vervoer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
thomas1 TS
Infopolitie Gast

wapen vervoer

Ongelezen bericht door thomas1 »

hallo :D

mag ik met mijn wapens gebruik maken van het openbaar vervoer om naar de vereniging of wedstrijd te gaan?
ik heb alles in 1 tas wapen munitie vergunning sleutels voor de sloten van koffertje en trekkerslot?
groetjes thomas :P
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

vervoer van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend
Zolang je binnen deze defenitie handelt is er geen probleem, mits het vervoer plaatsvindt over een logische en (relatief) korte route.

Bij het verlenen van een verlof wordt er echter ook wat gezond verstand verwacht van de verlofhouder.

Ik vind het eerlijk gezegd een aparte vraag want je stelt dat je ook de sleutels bij het wapen bewaart. Dit is onverstandig want zoveel moeite is het niet om de sleutels op een andere plaats te bewaren. Niet dat een slot een belemmering is voor vele personen maar toch kan het slot voorkomen dat het wapen snel gebruiksklaar is te maken.

Strafrechtelijk gezien is er misschien niets tegen te doen maar op het bestuursrechtelijke vlak zeker wel. Bij deze wijze van vervoer zou ik een melding doen naar de afdeling die het verlof afgeeft. Mensen kunnen onder bepaalde voorwaarden een verlof krijgen en een van die voorwaarden is dat men serieus de schietsport beoefent. Bij deze omschrijving vraag ik me af hoe serieus iemand is met de schietsport en tevens is er mi niet genoeg aan gedaan om misbruik van het wapen te voorkomen.

uit de circulaire:
Ofschoon de vanaf 1 april 1994 geldende wettekst specifieker is, wordt met deze toevoeging niet beoogd een beleidswijziging in te voeren ten opzichte van de situatie vóór genoemde datum. Immers, het begrip "vrees voor misbruik" kende reeds een zo ruime uitleg dat daaronder ook de gevallen waarin iemand een gevaar voor zichzelf, de openbare orde of veiligheid kan vormen, werden begrepen.

Het normale spraakgebruik verstaat onder "misbruik", elk verkeerd gebruik. Het verlof en de wapens of munitie mogen alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor het verlof is verleend. Onder misbruik van een wapen of munitie is ook te begrijpen het niet betrachten van de uiterste voorzichtigheid en zorg bij de omgang met het wapen of de munitie, zoals het niet afdoende opbergen van het wapen of de munitie.

"Vrees voor misbruik" en "het niet langer kunnen toevertrouwen" zijn twee verschillende omschrijvingen voor in feite dezelfde situatie. Hetgeen hierna wordt opgemerkt met betrekking tot de invulling van van het "vrees voor misbruik-criterium" kan daarom analoog worden toegepast indien het de intrekking van een verlof betreft om reden dat het voorhanden hebben niet langer kan worden toevertrouwd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten