Hallo allemaal, ik heb een vraag n.a.v. iets wat ik een tijd geleden gehoord heb. Of het waar is, weet ik niet.
"Iemand die een vechtsport beoefent en iemand fysiek aanvalt - met gebruikmaking van die specifieke vechtsporttechnieken - kan worden veroordeeld alsof hij de persoon met een wapen (knuppel, mes, etc) heeft aangevallen."
Is dit waar?
Vechtsport en wapenwet
Moderator: Moderatorteam
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Vechtsport en wapenwet
Waar Robin op doelt is waarschijnlijk de strafmaat die zal worden toegepast.Robin schreef:Hallo allemaal, ik heb een vraag n.a.v. iets wat ik een tijd geleden gehoord heb. Of het waar is, weet ik niet.
"Iemand die een vechtsport beoefent en iemand fysiek aanvalt - met gebruikmaking van die specifieke vechtsporttechnieken - kan worden veroordeeld alsof hij de persoon met een wapen (knuppel, mes, etc) heeft aangevallen."
Is dit waar?
Een geoefend vechtsportbeoefenaar weet of behoort te weten hoe ver hij kan gaan.
Een dergelijke persoon kan zich er niet snel op beroepen per ongeluk te hard te hebben geslagen. Heeft hij overmatig geweld gebruikt dan zal hij daar eerder op afgerekend worden dan een in paniek geraakte "normale" burger.
-
Robin TS
- Infopolitie Gast
En stel dat dit "te hard slaan" een reflex is en de vechtsporter niet bewust te hard heeft geslagen?SWAT schreef:Waar Robin op doelt is waarschijnlijk de strafmaat die zal worden toegepast.Robin schreef:Hallo allemaal, ik heb een vraag n.a.v. iets wat ik een tijd geleden gehoord heb. Of het waar is, weet ik niet.
Is dit waar?
Een geoefend vechtsportbeoefenaar weet of behoort te weten hoe ver hij kan gaan.
Een dergelijke persoon kan zich er niet snel op beroepen per ongeluk te hard te hebben geslagen. Heeft hij overmatig geweld gebruikt dan zal hij daar eerder op afgerekend worden dan een in paniek geraakte "normale" burger.
- rai
- Geslacht:
Dan nog KAN de rechter hem dit veel zwaarder aan rekekenen, omdat bv. een bokser gewoon weet dat een klap die hij uit deelt veel harder en gerichter is dan menig "gewone burger" dit kan doen.Robin schreef:En stel dat dit "te hard slaan" een reflex is en de vechtsporter niet bewust te hard heeft geslagen?SWAT schreef:Waar Robin op doelt is waarschijnlijk de strafmaat die zal worden toegepast.Robin schreef:Hallo allemaal, ik heb een vraag n.a.v. iets wat ik een tijd geleden gehoord heb. Of het waar is, weet ik niet.
Is dit waar?
Het enige wat zou kunnen is als de rechter oordeelt dat er sprake is van noodweer.
Wat versta jij onder: niet bewust te hard heeft geslagen ???
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Wat is hier onder bedoel is dat de meeste getrainde vechtsporters uit een reflexbeweging stoten, trappen of wat dan ook.Rai schreef:
*knip*
Dan nog KAN de rechter hem dit veel zwaarder aan rekekenen, omdat bv. een bokser gewoon weet dat een klap die hij uit deelt veel harder en gerichter is dan menig "gewone burger" dit kan doen.
Het enige wat zou kunnen is als de rechter oordeelt dat er sprake is van noodweer.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Deze omstandigheid verandert niets aan mijn antwoord. Ook voor de rechter zal dat geen steekhoudend argument zijn.Anonymous schreef:Wat is hier onder bedoel is dat de meeste getrainde vechtsporters uit een reflexbeweging stoten, trappen of wat dan ook.Rai schreef:
*knip*
Dan nog KAN de rechter hem dit veel zwaarder aan rekekenen, omdat bv. een bokser gewoon weet dat een klap die hij uit deelt veel harder en gerichter is dan menig "gewone burger" dit kan doen.