colonne

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Skylo11 TS
Infopolitie Gast

colonne

Ongelezen bericht door Skylo11 »

In "Plaats op de weg", art. 9 wordt beschreven dat voetgangers als colonne de rijbaan mogen gebruiken. Mij is echter onduidelijk wat de definiering van een colonne is. Als ik met 8 skaters ( skaters zijn trouwens voetgangers) de weg op ga, vorm ik dan een colonne?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De toelichting op dat artikel zegt:

Zodra voetgangers op enigerlei wijze een formatie vormen en zij op grond daarvan beter de rijbaan kunnen volgen zijn ze daartoe gerechtigd (Indien zich problemen voordoen zal aan de hand van de concrete situatie moeten worden beoordeeld of er inderdaad sprake is van zo'n door voetgangers gevormde formatie)

Bij gebruik moeten zij overigens de regels voor wagens volgen (art. 2 lid 3)
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Dit is een interessante.

RVV1990
Artikel 1 lid g: bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;
Artikel 2 lid 2
De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.
Artikel 2 lid 3.
De regels van dit besluit betreffende wagens zijn mede van toepassing op door voetgangers gevormde kolonnes, optochten en uitvaartstoeten voor zover deze de rijbaan volgen.

De regels voor voetgangers zijn mede van toepassing op .... De skater is dus geen voetganger; de skater is een bestuurder die de regels van voetgangers volgt.

Dan zou hij vanuit die uitzonderingspositie weer gebruik gaan maken van de volgende uitzonderingspositie; die van kolonnes. Als er dan iets fout gaat is dit voer voor juristen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar lid 3 gaat in mijn beleving niet op... De 'rollerskater' is , alhoewel hij wel die regels moet volgen, immers geen voetganger... en dat is voor de uitzondering van lid 3 wel een vereiste... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Dat laatste valt nog te bezien, Koen. Voor het RVV is een rollerskater gelijkgesteld met een voetganger en volgen zij ook de regels en de regels voor voetgangers gelden ook voor hen.

Maar volgens de toelichting geldt regeling ter zake van door voetgangers gevormde colonnes, optochten, uitvaarten en dergelijke.
De strekking van artikel 9 is thans niet meer dan dat voetgangers zodra zij op enigerlei wijze een formatie vormen en zij op grond daarvan beter de rijbaan kunnen volgen, daartoe gerechtigd zijn. Indien zich problemen voordoen zal aan de hand van de concrete situatie moeten worden beoordeeld of er inderdaad sprake is van een op enigerlei wijze door voetgangers gevormde formatie.
Ik betwijfel of een groep individuele rollerskaters aan het eerste criterium (formatie) voldoet.
inline-skate.nl TS
Infopolitie Gast

skaters op de weg

Ongelezen bericht door inline-skate.nl »

Maar lid 3 gaat in mijn beleving niet op... De 'rollerskater' is , alhoewel hij wel die regels moet volgen, immers geen voetganger... en dat is voor de uitzondering van lid 3 wel een vereiste... Knipoog/Wink
Moeten skaters dan de regels van de voetgangers volgen met uitzondering van één regel? Ik begrijp uit de RVV dat overal waar voetganger staat dit ook skater zou kunnen zijn. Skaters worden ook nog wel eens van het fietspad afgeveegd omdat ze op de stoep thuis zouden horen (wat gezien het wegdek en de snelheid zeker niet veiliger is...).

Maar voor deze regel geldt dus een uitzondering?
Voor voetgangers geldt dat als zij als formatie beter de van de rijbaan gebruik kunnen maken, dat ze dat mogen doen. Als skaters die de regels van voetgangers moeten volgen als formatie beter van de rijbaan gebruik kunnen maken dan MOETEN zij dit NIET doen?

Het lijkt me een rare constructie die leidt tot wel de plichten van de voetganger, maar niet de rechten van de voetganger. Welke andere regels voor voetgangers gaan er dan nog meer niet op voor skaters???

Veel skaters zijn geinteresseerd in wat hun plaats op de weg nou eigenlijk zou moeten zijn. Is er trouwens een mogelijkheid om ergens een eenduidig antwoord te krijgen op de issue van skaters die rijden in formatie?
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Zelfs al zou het zo zijn dat je met 8 skaters een kolonne, optocht of uitvaartstoet vormt (wat m.i. redelijkerwijs niet het geval kan zijn) dan heb je wel de regels voor wagens te volgen.

Het gebruik van de rijbaan is dan weliswaar een recht, maar daar staan ook plichten tegenover. Zoals het voeren van verlichting, de voorrangsregels voor bestuurders, het zoveel mogelijk rechts houden (dus niet de halve rijbaan gebruiken), links inhalen (dus niet rechts erlangs), niet gebruik maken van het fietspad, richting aangeven. enz.

Het is maar net waar je blij mee bent. :)
Inliner TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Inliner »

PanRider schreef:Zelfs al zou het zo zijn dat je met 8 skaters een kolonne, optocht of uitvaartstoet vormt (wat m.i. redelijkerwijs niet het geval kan zijn) dan heb je wel de regels voor wagens te volgen.
De nieuwste uitleg van het artikel spreekt over een formatie, dus de termen kolonne, optocht of uitvaartsstoet zijn niet meer ter zake doende?
Zodra voetgangers op enigerlei wijze een formatie vormen en zij op grond daarvan beter de rijbaan kunnen volgen
Dit stukje is nog het meest interessant. Skaters gaan te snel voor het voetpad, en het wegdek is er vaak te slecht, zodat zij al snel beter gebruik kunnen maken van de rijbaan. Dat is beter voor hun eigen veiligheid en voor die van andere voetgangers. De hamvraag is dan wanneer vormen ze een formatie en mogen ze de rijbaan op??
PanRider schreef:Ik betwijfel of een groep individuele rollerskaters aan het eerste criterium (formatie) voldoet
Zodra een groep skaters er bewust voor kiest een samen te rijden bijvoorbeeld omdat in elkaars luwte te rijden, lijkt het me dat er sprake is van een formatie. Bij vliegtuigen geldt dit vanaf 3 stuks. Bij nightskates waarbij een groep samen oprijdt voor een rondje, of als skaters bewust samen rijden van A naar B zou er sprake kunnen zijn van een formatie, of niet?

PanRider schreef:Het gebruik van de rijbaan is dan weliswaar een recht, maar daar staan ook plichten tegenover. Zoals het voeren van verlichting, de voorrangsregels voor bestuurders, het zoveel mogelijk rechts houden (dus niet de halve rijbaan gebruiken), links inhalen (dus niet rechts erlangs), niet gebruik maken van het fietspad, richting aangeven. enz.
Worden eisen over het voeren van verlichting e.d. ook gesteld aan voetgangers, bijvoorbeeld tijdens een avondvierdaagse. Men moet zich gedragen als de bestuurder van een wagen. Een bestuurder van een wagen heeft geen verlichting, zijn auto heeft verlichting. Ik denk dat er verschil is tussen gedrag en uitrusting. Een voetganger kan tenslotte ook geen autogordel om doen.
Dat er geen gebruik gemaakt mag worden van het fietspad, dat lijkt me als je de regels volgt logisch. Je bent voetganger, of een voetganger die zich als bestuurder van een wagenmoet gedragen.

Duidelijkheid over wanneer iets een formatie is, is gezien het toenemend aantal skeelerverenigingen en nightskates die de weg op gaan denk ik wel gewenst.

Sowieso is het wel eens tijd voor herziening van de wet. Skaters gelijk stellen aan fietsers zoals nu al vaak gedoogd wordt zou een betere optie zijn. Als er ergens geen voetpad of fietspad is moeten skaters nu officieel door de berm. Dat komt neer op onmogelijk maken van skaten en dat is vast ook were niet de bedoeling van de wetgever.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

je moet "wagen" niet met "aanhangwagen" verwarren
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Zou een groep van 8 voetgangers wel een kolonne vormen? Is het door de samenstelling en de grootte van de groep uit verkeersoogpunt beter dat zij de rijbaan volgen?

Ik dacht het - alleen al getalsmatig - niet.

Waarom zouden we een groep van 8 skeelers dan wel tot een kolonne verheffen. Bovendien voor het vormen van een optocht is vaak een plaatselijke vergunning noodzakelijk.

Het gebruikte argument dat skaters vaak tot hinder zijn voor voetgangers doet nog meer opgeld als een groep skaters de rijbaan gaat gebruiken. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is dat niet gewenst.

Dat het voor de skater plezieriger is om de rijbaan te gebruiken vanwege de aard van het wegdek, is voor toepassing van de verkeersregel niet relevant. (De staat of aard van het wegdek is geen argument om de regels niet na te leven, tenzij de wegbeheerder dat aangeeft. Aldus verschillende rechterlijke uitspraken.)

Wat niet wegneemt dat de wet best kan veranderen. In b.v. België vormen skaters een aparte categorie weggebruikers; zomaar een paar bepalingen:
Gebruikers van rolschaatsen en steps vanaf 16 jaar moeten de fietspaden gebruiken wanneer deze aanwezig zijn.

Bij het ontbreken van fietspaden :

moeten zij de rechterkant van de rijbaan gebruiken wanneer de snelheid beperkt is tot maximum 30 km/u;

moeten zij de rechterkant van de rijbaan gebruiken of het trottoir of de berm wanneer de snelheid beperkt is tot maximum 50 km/u.;

moeten zij op de andere openbare wegen op het trottoir of de berm rijden als deze bruikbaar zijn en wanneer deze ontbreken, buiten de bebouwde kom, aan de rechterkant van de rijbaan; op deze wegen zonder trottoir of berm, binnen de bebouwde kom, is het gebruik van deze toestellen voor hen verboden.

Bij duisternis of slechte weersomstandigheden moeten gebruikers van rolschaatsen en steps, wanneer zij gebruik maken van het fietspad, uitgerust zijn met een wit licht vooraan en een rood licht achteraan.

Wanneer zij onder dezelfde omstandigheden gebruik maken van de rijbaan moeten zij bovendien een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen.
Ook in België kunnen skaters nooit een groep (kolonne) vormen.
merijn TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door merijn »

Die regels in België zijn tenminste duidelijk en praktisch vanuit het oogpunt van de skater en de verkeersveiligheid.

Wanneer stopt Nederland nu eens met het gedogen van allerlei zaken, omdat ze de regelgeving niet op orde kunnen krijgen. Hiermee zeg ik dus niet dat ik graag zie dat de skater op het voetpad moet rijden, omdat dit zo in de wet staat, maar wil ik juist aangeven dat de regels hierover moeten veranderen zodat er een duidelijkere en veiligere situatie ontstaat.

Met vriendelijke groet,

Merijn
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Heeft er mee te maken dat Nederland primair de stelling hanteert: "Geef je verstand eens voorrang"

Op de ene weg is het dus wel handig dat de skaters op de weg gaan, op de andere weg juist niet.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dat ben ik zondermeer met je eens.... :lol:

Het zal wel aan onze 'vergadercultuur' liggen.... :?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

JanF TS
Infopolitie Gast

Formatie ?

Ongelezen bericht door JanF »

Bij mij leeft nog steeds de vraag wanneer er sprake is van een formatie.

Waneer noemt de politie iets een formatie ? In mijn zoektocht op internet kwam ik hier niet uit.

Grt,

JanF
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb even gekeken en wettelijk is er geen definitie te vinden van het begrip "colonne" anders dan de militaire...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten