Meeloopdag?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Meeloopdag?

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo allemaal,

Ik overweeg te solliciteren bij de politie. Nu heb ik al veel informatie over de politie gevonden op internet, tv en dergelijke. Maar vooral bij de programma's op tv (bij de politie bijv.) zie je alleen de spectaculaire stukjes. Maar het politiewerk omvat veel meer.

Om een goed en duidelijk beeld te krijgen van de politie wil ik een dagje meelopen. Zodat ik op die manier voor mezelf kan bedenken of ik geschikt ben voor het politiewerk en of ik wel bij de politie wil werken.

Nu heb ik op andere forums gezien dat het wel mogelijk is om mee te lopen.

Om een dag mee te lopen heb ik eerst gebeld met de politie noord-holland noord. Daarna heb ik gebeld met het hoofd werving en selectie van het korps noord holland noord. Zij vertelde me dat je vroeger wel mee kon lopen, maar dat dat tegenwoordig niet meer kan. Dit omdat de opleidingen veranderd zijn.

Vervolgens ben ik naar het plaatselijke politiebureau gegaan en heb daar gevraagd of het mogelijk is om een dagje mee te lopen. Zij vertelde dat het niet kon i.v.m. de privacy.
Het kan alleen als je zelf kennissen, familie, vrienden o.i.d. bij de politie hebt.

Helaas heb ik die niet!

Nu is mijn vraag of jullie nog familie, vrienden of kennissen hebben met wie ik een dag mee kan lopen. Of hebben jullie nog tips of suggesties hoe ik een meeloop dag kan aanvragen?

Ik hoor het graag van jullie

Groet, R.
Gast TS
Infopolitie Gast

.

. :?
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

De politiekorpsen zijn er in het algemeen niet zo happig op, inderdaad. Je kunt je misschien wel voorstellen dat jij het ook niet leuk zou vinden als er een willekeurige burger jouw huis binnenloopt omdat jij voor weet ik veel wat de politie hebt gebeld. ;)

Als ik je een tip mag geven: probeer het eens via je eigen wijkagent. Misschien wil hij of zij je een middagje meenemen door je eigen buurt waardoor je eens iets anders ziet dan de noodhupl/DHV ervaringen op TV.

Bovendien kan zo iemand kan je een hoop vertellen uit eigen ervaring.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

en niet te vergeten de verzekeringskwestie voor het geval er iets mocht gebeuren. Bijv een aanr letsel bij een ritje met OGS.

en het is gewoon lastige bagage als je een melding hebt mbt geweld of bedreiging.

alleen bij Blik op de Weg schijnen ze niet zo moeilijk te doen. daar promoot de politie zich graag.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ik ken nog wel meer van dat soort programma's Maar ik denk dat het risico daar voor de producenten is.
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Meelopen lukt bij ons helemaal niet meer. Ik heb al eens geprobeerd mijn broertje mee te krijgen, maar helaas.

Je zit inderdaad met de verzekering/verantwoordelijkheid wanneer er iets mis gaat.

Bij blik op de weg ligt dit anders. Die auto is van Blik en word gebruikt door agenten. De camera man komt met die auto naar het bureau gereden.
Roland TS
Infopolitie Gast

Wess schreef: Bij blik op de weg ligt dit anders. Die auto is van Blik
De mijne anders ook hoor. :)
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Roland schreef:
Wess schreef:Meelopen lukt bij ons helemaal niet meer. Ik heb al eens geprobeerd mijn broertje mee te krijgen, maar helaas.

Je zit inderdaad met de verzekering/verantwoordelijkheid wanneer er iets mis gaat.

Bij blik op de weg ligt dit anders. Die auto is van Blik
De mijne anders ook hoor. :)
Pppppfffffffff :roll: :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

Ok, ik begrijp hieruit dat mijn kansen op een meeloopdag klein zijn.

Maar heeft niemand van jullie dan ooit een meeloopdag gehad?
Ik heb op een ander forum namelijk meerdere mensen gesproken die wel een meeloopdag gehad hadden.

En de mensen die WEL een meeloopdag gehad hebben: hoe hebben jullie dat geregeld??
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Ik heb kort geleden nog 2 dagen meegelopen. Ik heb dit gedaan vanuit het brugjaar politie waar ik momenteel op zit. Ik zal hieronder mijn 2 dagverslagen neerzetten.

Verslag van dag 1

Om 8.45 uur kwam ik maandag 21 maart 2005 aan op het politiebureau in Veghel. Ik heb toen even gewacht in de wachtkamer en ben toen ontvangen door ******. Eerst legde hij ons een beetje uit wat zijn plannen waren voor onze 2 stagedagen. Daarna vroeg hij ons wat over onze stageopdrachten. Hierna hebben we een rondleiding gehad in het bureau.

Rond 10.00 uur kwam er een melding binnen van aanrijding materieel, ik mocht daar mee naar toe. We gingen snel in de auto en we reden er erg hard naartoe. Uiteraard vond ik dat wel leuk. Toen we aangekomen waren op de A50 waar de aanrijding had plaatsgevonden, hebben we wat informatie ingewonnen en daarna hebben we de personen geholpen met het invullen van het schadeformulier. Omdat we kort hiervoor een vrachtwagen stil hadden zien staan, gingen we daar nu polshoogte nemen. De vrachtwagen bleek al weg te zijn maar er lag wel een dode hond in de middenberm. Omdat deze hond de vorige avond was aangereden waarbij schade aan de auto was, wilden we graag weten van wie het beest was. De meldkamer heeft toen contact opgenomen met rijkswaterstaat en die zouden iemand sturen om het beest op te halen. Ondertussen hadden we een auto gecontroleerd en bekeurd op een verlopen APK. Hierna hebben we weer contact opgenomen met rijkswaterstaat om te weten te komen of de eigenaar van de hond bekend was geworden, dit was niet het geval.

Rond 11.30 hebben we een lasercontrole gehouden op 2 verschillende locaties. In totaal ongeveer 5 mensen bekeurd. Ik vond het leuk om hier bij de gesprekken te staan. Hierna zijn we gaan eten.

Na het eten hebben we nogmaals met ******* gesproken over onze stageopdrachten. Hierna wisselen ***** en ik van koppel waarmee we de straat op gaan.

We gingen nu een surveillanceronde rijden. Tijdens deze ronde kreeg ik wat plekken te zien waar bijv. een hennepkwekerij was opgerold en waar iemand een rijverbod had. Tijdens het vervolg van de surveillance kwamen we iemand tegen die een kentekenplaat miste en die erg hard reed. Toen we omdraaiden om hem staande te houden zagen we zijn auto net de bocht om gaan. We probeerden snel bij te komen maar de man bleef ons net een bochtje voor. Inmiddels reden we 120 over een polderweg. Toen we eenmaal achter de man reden gaven we een stopsein. Hij negeerde dit en reed gewoon verder. We hebben daarna tot 2 maal toe de sirene aangezet om hem duidelijk te maken dat hij moest stoppen maar dat deed hij nog steeds niet. Toen hij aangaf linksaf te willen gaan, zetten we snel onze auto voor de zijne en wenkte we hem naar de kant. Toen hij uitstapte bleek dat hij niks gemerkt had van het hele gebeuren. Hij had geen rijbewijs, geen identiteitsbewijs, en hij reed te hard, maar hij had geluk vandaag want hij kreeg geen bekeuring. Dit was echt heel leuk zo’n snelle achtervolging, echt heel gaaf.

Hierna hebben we nog wat dingen gecontroleerd zoals inhalen en een onduidelijke kentekenplaat. Daarna zijn we terug gegaan en hebben we een afspraak gemaakt voor een interview.

Hierna ben ik samen met ***** nog mee geweest met een andere lasercontrole en daarna zijn we naar huis gegaan.

Verslag van dag 2

Om 8.45 kwamen **** en ik aan op het politiebureau in Veghel. Via de schoonmaakster kwamen we het bureau in en daar wachtten we even op *******. Na een paar minuten kwam hij naar ons toe en hebben we even een plannetje gemaakt voor die dag. We zijn toen begonnen met ons 1e interview voor onze stageopdracht. Het interview heeft ongeveer een kwartier in beslag genomen en de uitwerking hiervan is in dit verslag te vinden.

Na dit interview konden we meteen mee naar een hennepkwekerij die ontmanteld was. Nadat de verdachte afgevoerd was mochten wij naar binnen en hebben we de hennepkwekerij op de zolder zien staan. Het was best leuk om te zien, ik had dit nog nooit eerder gezien. Toen we klaar waren kregen we een melding van een hond op de A50 dus daar zijn we toen naar toe gegaan. Van de hond ontbrak ieder spoor dus zijn we verder gegaan met een surveillance van dorp naar dorp. Omdat het overal erg rustig was, hebben we hier niks kunnen doen.

Toen we op het bureau terugkwamen hebben we wat gedronken. Daarna hebben we een afspraak gemaakt voor een 2e interview en zijn we gaan eten. Na het eten hebben we het interview afgelegd, de uitwerking hiervan is ook terug te vinden in het verslag. Na dit interview hebben we nog wat verder gewerkt aan onze stageopdrachten en daarna hebben we een 3e interview gehouden. Ook hiervan zijn de uitwerkingen terug te vinden.

Hierna mochten we mee naar een melding van inbraak. Toen we aankwamen hebben we de schade bekeken en de betrokkenen aangehoord. We hebben een papiertje meegenomen met een adres en toen zijn we weer gegaan. De agenten gingen dit toen uitwerken dus konden we weer terug naar het bureau.

Na een tijd wachten konden we met ***** mee. Ik weet haar achternaam niet dus die kan ik hier niet in vermelden. We gingen kijken of een brommer die te koop stond aangeboden van diefstal afkomstig was. Een jongen wiens soortgelijke brommer was gestolen had de advertentie gezien op internet en de politie getipt. Wij gingen nu op zoek naar een framenummer. Toen we daar aankwamen hielp een vrouw ons naar de brommer. Na wat heen en weer bellen en wat zoeken vonden we het nummer en het bleek te kloppen. De brommer hebben we toen in beslag genomen en die is later meegenomen. Omdat de man niet aanwezig was en de brommer zelf ook pas kort geleden van internet had gekocht werd er met hem een afspraak gemaakt. Hierna gingen we terug naar het bureau waar we onze begeleiders bedankten. Daarna gingen we naar huis.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Thijs

PS Ik heb de namen ivm met privacy vervangen door sterretjes
Gast TS
Infopolitie Gast

Dit waren twee hele leuke dagen zo te lezen.
Ik wou dat ik ze had meegemaakt.

Maar is dit een reeel beeld van het politiewerk. Want hier zie ik dat je bijna de hele dag onderweg was. Maar de agenten met wie je meeging. Moesten die het ongeval e.d niet rapporteren.

Ik heb gehoord dat je ongeveer 50% op straat bent en 50% op het bureau. Verslagen typen e.d.
Is dit waar?

En jullie mochten toch ook meelopen. Waarom ik dan niet. Hebben jullie formulieren moeten ondertekenen voor de privacy ofzo. Want jullie zijn tenslotte ook nog geen agenten of in dienst van de politie.
Kun je voor mij ook niet zo een stage regelen? :)

R.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Waren zeker leuke dagen ja.

Wij zijn van het brugjaar politie en omdat die nauw samenwerken met de politie Brbant Noord is het voor ons wel mogelijk. We hebben overigens wel een geheimhoudingsplicht ondertekend en zijn aan een antecedentenonderzoek onderworpen.

Ik ben niet de hele dag meegeweest met dezelfde personen. Dus het is niet echt gelijk aan een dagdienst. Je krijgt wel een reeel beeld als je daar rondloopt want je ziet en hoort wel wat de mensen doen en hoeveel ze ongeveer doen op een dienst.

Het is niet zo dat ze van de ene naar de andere melding rijden en dat het allemaal druk druk is. Soms ben je wel eens een hele dienst bezig met uittypen van processen verbaal of moet je aangiftes opnemen. Dit maakt het voor mij echt niet minder aantrekkelijk. In het begin wil je natuurlijk heel veel meemaken maar als je wat ouder bent heb je toch ook zo je rustige diensten nodig lijkt mij.

Verder heb ik van klasgenoten gehoord dat het verschil tussen stad en dorp ook nogal wat uitmaakt. In een stad heb je veel meer meldingen en actie en in een dorp heb je meer tijd om een goed proces verbaal op te stellen. Dit is slechts wat mijn klasgenoten hebben meegemaakt.

Ik weet niet of je het "dagverslag van een agent" al hebt gelezen op deze site. Is mijn insziens een reeel beeld. http://www.infopolitie.nl/jeugd/diverse/dagdienst.php

Waar twijfel je aan of het je een leuke baan of niet lijkt?

Groeten,
Thijs
Gast TS
Infopolitie Gast

een interessant verhaal.

Wat ik me afvraag is of je altijd opdrachten krijgt van je teamchef. Of is er ook nog ruimte voor eigen inbreng en eigen initiatieven?
R
Roland TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:een interessant verhaal.

Wat ik me afvraag is of je altijd opdrachten krijgt van je teamchef. Of is er ook nog ruimte voor eigen inbreng en eigen initiatieven?
R
Die ruimte is er bij ons in ieder geval genoeg.

R.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Die ruimte is er nog wel maar wordt wel minder.

Binnen de politie gaat er steeds meer gewerkt worden op basis van informatie. Voor een dienst krijgen wij nu sturingsrapporten binnen en die moeten wij afhandelen tijdens de dienst. Buiten deze opdrachten kan je eigen initiatief tonen en een incident is niet in te plannen dus het werk zal nooit 100% voorspelbaar zijn.
De "vrijheid" binnen het werk wordt wel wat minder omdat men op bepaalde vlakken prestaties wil zien en die moeten behaalt worden.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten