slachten in een flat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

k a
Infopolitie Gast

slachten in een flat

Ongelezen bericht door k a »

een tijdje geleden liep ik naar buiten en toen kwam ik een medebewoonster tegen in het trappenhuis, wat ik toen zag werd ik wel een beetje misselijk van.
zij kwam nl met een (bijna) compleet schaap de trap op, alleen de kop was eraf en op de plaats van de kop hing een zak met bloed, verder zat er alles nog aan incl. wol en poten, ik schrok mij rot en vind dit echt wel te ver gaan, nu heb ik naar de woningstichting gebeld en daar kreeg ik te horen: "dat is hun cultuur". nu is mijn vraag of dit wettelijk gezien mag en zo niet wat de straf is hiervoor, ik heb nl begrepen dat zij dit al vaker heeft gedaan.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Volgens mij is het primair een probleem van de woningeigenaar. Die beesten worden vaak geslacht in de badkamer. Alle vette zooi komt vervolgens door de riolering die daardoor kan gaan verstoppen.

Of het echt strafbaar is weet ik eerlijk gezegd niet. Volgens mij is het zo dat als het voor eigen consumptie is dat er dan geen wetgeving voor is. Ik kan me daar overigens in vergissen hoor ben er niet zo goed in thuis.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door donmarcello »

Ritueel slachten
Het islamitische en het joodse geloof schrijven voor dat alleen vlees van ritueel geslachte dieren mag worden gegeten. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Volgens de islamitische en joodse voorschriften is het belangrijk dat het dier niet dood is voor het wordt geslacht. Het dier moet bovendien uitwendig gaaf zijn.

Een eventuele bedwelming moet ongedaan kunnen worden gemaakt.
Het ritueel slachten in het algemeen en het slachten volgens de islamitische en joodse riten en tijdens het islamitische Offerfeest in het bijzonder, is in Nederland toegestaan onder voorwaarde. In het kader van het welzijn van het dier staat in de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren o.a. dat dieren voor het slachten bedwelmd moeten worden.

Hierdoor is het vrijwel zeker dat de dieren niet lijden door pijn of stress tijdens het slachten. In de Grondwet staat echter geschreven dat mensen de vrijheid hebben hun eigen godsdienst uit te oefenen. In Nederland is het daarom toegestaan dat Islamieten en mensen van het joodse geloof dieren slachten volgens hun geloofsovertuiging, dus zonder dat deze dieren bedwelmd zijn.

Om het welzijn van het dier te garanderen moet het ritueel slachten van dieren wel aan een aantal regels voldoen. Deze regels staan vermeld in het Besluit ritueel slachten, dat is gebaseerd op artikel 44 van de Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren.

In het Besluit ritueel slachten staat onder andere vermeld dat er bij de rituele slacht altijd toezicht gehouden moet worden door iemand van de VWA (Voedsel- en Waren Autoriteit). Ook zijn er regels voor het materiaal in het slachthuis en het aantal personen dat tijdens de slacht aanwezig mag zijn (slechts één toeschouwer).

Niet iedere slachterij mag ritueel slachten. De slachterij moet daarvoor goedgekeurd zijn door de VWA. Ook mag een slachterij niet onbeperkt ritueel slachten. De slachterij moet aan de VWA een behoefteverklaring overleggen waaruit blijkt dat er behoefte bestaat aan een bepaalde hoeveelheid ritueel geslacht vlees.

Deze behoefteverklaring moet afkomstig zijn van een organisatie die een bepaalde groep islamieten of orthodoxe joden in Nederland of in het buitenland vertegenwoordigt. De VWA controleert of de slachterij de gevraagde hoeveelheid dieren ritueel kan slachten. Dit wordt vastgelegd in een ministeriële regeling de zogeheten Regeling aanwijzing slachtinrichtingen.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door donmarcello »

Artikel 44 Gezondheids- en welzijnswet voor Dieren
<ol><li>Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het doden van dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren.

<li>De krachtens het eerste lid gestelde regelen hebben in ieder geval betrekking op:
<ol><li>de wijze waarop, de situaties waarin en de personen door wie dieren mogen worden gedood;
<li>de bedwelming van slachtdieren;
<li>de bedrijfsuitrusting en installatie in slachterijen. </li></ol>
<li>Het slachten van dieren zonder voorafgaande bedwelming volgens de israëlitische of de islamitische ritus is toegestaan.

<li>Het slachten, bedoeld in het derde lid, mag slechts geschieden in door Onze Minister, in overeenstemming met Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan te wijzen inrichtingen.

<li>Een aanwijzing als bedoeld in het vierde lid vindt plaats:
<ol type=a><li>indien het betreft het slachten volgens de israëlitische ritus: op verzoek van de Permanente Commissie tot de Algemene Zaken van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap;

<li>indien het betreft het slachten volgens de islamitische ritus: op verzoek van één of meer organisaties die geacht kunnen worden alle of een bepaalde groep islamieten in Nederland te vertegenwoordigen;
een en ander voor zover uit het desbetreffende verzoek blijkt dat in het deel van het land dat vanuit de aan te wijzen inrichtingen pleegt te worden bediend behoefte bestaat aan vlees, afkomstig van volgens de desbetreffende ritus geslachte dieren. </li></ol>
<li>Een aanwijzing als bedoeld in het vierde lid vindt voorts plaats op verzoek van een israëlitische of islamitische groepering in een ander land, waarmee wordt ingestemd door de in het vijfde lid, onderdeel a, genoemde commissie, onderscheidenlijk de in onderdeel b bedoelde organisaties indien in het verzoek wordt aangetoond dat bij die israëlitische of islamitische groepering behoefte bestaat aan de import van vlees afkomstig van volgens de desbetreffende ritus geslachte dieren.

<li>Onze Minister stelt, in overeenstemming met Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en in overleg met de aangewezen inrichting en
<ol type=a><li>voor zover het betreft de behoefte aan vlees, afkomstig van volgens de israëlitische ritus geslachte dieren: in overleg met de Permanente Commissie tot de Algemene Zaken van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap, of

<li>voor zover het betreft de behoefte aan vlees, afkomstig van volgens de islamitische ritus geslachte dieren: in overleg met de in het vijfde lid, onderdeel b, bedoelde organisaties, het aantal in een bepaald tijdvak per inrichting ritueel te slachten dieren vast, waarmede in de bedoelde behoefte aan vlees kan worden voorzien. </li></ol>
<li>Het slachten zonder voorafgaande bedwelming mag slechts geschieden:
<ol type=a><li>voor zover het betreft het slachten volgens de israëlitische ritus: door personen die daartoe door het Opperrabbinaat voor Nederland zijn gemachtigd, en

<li>voor zover het betreft het slachten volgens de islamitische ritus: door personen die daartoe door de in het vijfde lid, onderdeel b, bedoelde organisaties zijn aangewezen, mits die personen daarvan door een schriftelijk bewijs aan de keuringsdierenarts hebben doen blijken.

Deze personen voegen zich ten aanzien van het aantal door hen ritueel te slachten dieren naar de voor elke inrichting aangewezen hoeveelheid; zij volgen ter zake de aanwijzingen van de keuringsdierenarts op, die toeziet, dat het vastgestelde aantal niet wordt overschreden.</li></ol>
<li>Bij algemene maatregel van bestuur worden in het belang van de bescherming van het slachtdier regelen gesteld omtrent het slachten volgens de israëlitische of de islamitische ritus.

<li>Een voordracht voor een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in het negende lid wordt Ons gedaan door Onze Minister en Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. </li></ol>

bron: http://wetten.overheid.nl
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Volgens mij is een werkmaatschappij van de Voedings en Waren Autoriteit specifiek belast met toezicht op slachtingen: ook rituele slachtingen. In het bijzonder gaat hiet hierbij op de Rijksdienst voor de Keuring van Vee en Vlees. Te slachten vee, maar ook geslacht vee dient gekeurd te worden.

Ook is de Algemene Inspectie Dienst bevoegd om op te treden tegen illegale slachtingen.

Een brochure over ritueel slachten is hier te vinden. Het is een samenvatting van de regels die de VWA heeft opgesteld

Slachten in de flat kan dus niet. Wel zou het zo kunnen zijn dat de betrokken islamitische bewoner een schaap ritueel heeft laten slachten bij het slachthuis. Het feit dat het hoofd er niet bij zat wijst daar in elk geval wel op, omdat hoofden in het kader van BSE worden aangemerkt als risicomateriaal en voor destructie in aanmerking komen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Klaas
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Klaas »

Je moet gewoon die vrouw slachten ..............
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Maar da mag niet in de badkamer......toch ? :D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Cultuurbarbaren! :evil:

Jullie tweetjes zijn ook geen aanwinst voor dit land... :cry:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ongelezen bericht door Frans »

Hoezo, ik zei toch dat het niet mag....tenminste, dat denk ik.....toch ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

De start van de topic lezende meen ik dat het dier reeds geslacht was. Tenzij een schaap zonder kop nog wel leeft natuurlijk.

Slachten in een woning is inderdaad niet toegestaan. Een reeds geslacht dier in een woning verder schoonmaken voor gebruik is weer wat anders.
Stay safe out there.
k a
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

dat van die vrouw slachten is zo'n gek idee nog niet...........
maar hier wonen ook kinderen in de flat en als die zoiets zien dan schrikken die zich natuurlijk te pletter.
en wat betreft cultuur.....in de nederlandse cultuur is dit niet helemaal normaal om complete beesten uit elkaar te halen in een flat......integratie?
Martijn
Infopolitie Gast

resten

Ongelezen bericht door Martijn »

Nou, word ik wel erg benieuwd wat die betreffende vrouw met de resten van dat schaap gedaan heeft.
Guido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

nieuwe trui gemaakt
Walter
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

paar jaar geleden situatie meegemaakt waarbij er in Stiens een geit werd geslacht door een stel idioten.

gebeld met de AID: mag niet en inbeslagname en pv volgden.

vervolgens heeft de keuringdienst van waren er nog een boete overheen gedaan van ruim 1000 euro.
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Leeftijd: 64

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad, zoals gezegd slachten buiten het slachthuis mag niet maar dat was hier dus niet het geval.
Stay safe out there.
Gesloten