Rechten ouders bij een verhoor van een minderjarige

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
plysje
Infopolitie Gast

Rechten ouders bij een verhoor van een minderjarige

Ongelezen bericht door plysje »

Hallo ik had me net ingelogt maar helaas moest dit nog worden goedgekeurd. maar ik wilde deze vraag toch even stellen.
Ik ben aspirant van de politie in friesland en een tijdje terug had ik samen met een collega een verdachteverhoor van een minderjarige. Tijdens dat verhoor waren de ouder van deze persoon ook aanwezig. Voor zo'n kind is het dan moeilijk om dingen te vertellen dit omdat ze vaak banger zijn voor de ouders dan voor de politie. Nou wilde ik weten of je deze ouders ook kunt uitsluiten buiten dit verhoor. Collega's bij mij in het Korps konden mij hier geen antwoord op geven de ene zegt van wel de andere zegt van niet. Tuurlijk is het logisch dat de ouders weten waar het over gaat allemaa. Wat meestal ook word gedaan is dat we de ouders eerst apart nemen zodat zij vragen kunnen stellen en dan daarna het kind horen. Is ook wel zo netjes. Voor zo ver ik weet had een kind recht op een raadsman in dit geval de ouders bij een verhoor. Maar ik hoorde ook dat dat tegenwoordig niet meer zo is. Ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben.
Vriendelijke groeten,
Johan
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dit is sinds kort (ik denk 2 jaar of minder) gewijzigd. Je hoeft ouders niet bij het verhoor van hun minderjarige kind toe te laten.

Het artikel waar dit zo instond weet ik niet.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ouders minderjarige verdachte hebben géén recht op aanwezigheid bij daadwerkelijk politieverhoor

Ook bij een minderjarige verdachte heeft diens raadsman géén recht op toegang tot het daadwerkelijke politieverhoor (maar het mag natuurlijk wel).

Dit geldt ook voor de ouders van een minderjarige verdachte en de opvatting in de politiepraktijk dat ouders wél het recht hebben van toegang tot het politieverhoor is dus onjuist.

Het is wel zo, dat naast de minderjarige verdachte ook de ouders/voogden worden opgeroepen als de terechtzitting plaatsvindt. Maar dat is dus een veel later stadium.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Hebben jullie ook enig idee waar ik dat zwart op wit kan vinden? Ik had ook al gezocht maar kon het niet ergens direct vinden. Tijdens een verhoor deze week had 1 vande ouders navraag gedaan bij (kenissen) en die had hun verteld dat ze wel recht hadden om bij het verhoor te zitten. We hebben toen na overleg met de chef van de dienst en zodoende hebben we de ouders wel toegelaten bij het verhoor. Het verhaal is ook opgenomen maar je merkt en weet gewoon dat het kind in kwestie gewoon niet alles verteld. En alvast bedankt voor de snelle vorige reactie!
plysjefryslan
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door plysjefryslan »

Zo ik ben inmiddels ook ingelogt :D
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ik denk dat het omgekeerd is:

We denken ergens te vinden waarin staat dat ouders niet per definitie toegestaan is bij het verhoor van hun minderjarige (12-18 jaar) aanwezig te zijn.

Ik denk dat het feit dat het er niet staat inhoudt dat dat dus zo is.

Oftewel: Ik kan nergens vinden dat ze er WEL bij zouden mogen zijn. Strafrechtelijk is een 12plusser meerderjarig.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Voor minderjarigen gelden de regels van artikel 486 e.v. Strafvordering.

In artikel 488 staat:
Art. 488.

<ol><li>De bepalingen van dit wetboek zijn van toepassing voor zover deze afdeling geen afwijkende bepalingen bevat.

<li>De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op personen die ten tijde van het begaan van het feit de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt, voor zover deze Titel geen afwijkende bepalingen bevat.

<li>De bepalingen van deze afdeling die betrekking hebben op de ouders of voogd, zijn alleen van toepassing, zolang de verdachte minderjarig is. </li></ol>
In lid 1 staat dat alle strafvorderlijke bevoegdheden van toepassing zijn op minderjarigen, tenzij in 486 e.v. iets anders staat bepaald. Het bijwonen van het verhoor minderjarige door de ouders staat niet in dit gedeelte genoemd en omdat de rest van Strafvordering er ook niet over spreeekt zijn ouders/voogden dus uitgesloten.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door donmarcello »

http://www.kinderbescherming.nl/fbi/fle ... %20verhoor

hier staat het een en ander
tevens is het zoals leo zegt...HET MAG WEL..maar dan word je wel verzocht om tijdens het verhoor je mond te houden anders moet je vertrekken
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Daar staat dus heel duidelijk:
De wet kent een aantal bepalingen die ouders bepaalde rechten geven. Wanneer hun kind van zijn vrijheid is beroofd, mogen zij hem bezoeken en brieven schrijven zonder dat deze door anderen gelezen worden. Dit geldt niet voor het verhoor.
donmarcello
Stamgast
Stamgast

maar als je het lief vraagt garandeer ik dat het wel mag
antwoord op de volgende vraag ...ja ik heb ervaring :wink:
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Donmarcello; jij hebt ervaring voor een specifieke zaak. Gelukkig heb je niet de ervaring voor alle zaken waarin jongeren gehoord worden.

Vaak is het in het belang van het kind zelf dat de ouders er niet bij zijn. Niet zelden zijn kinderen thuis het slachtoffer van indoctrinatie in dusdanige vorm dat het hun volwassenwording danig in de weg staat. Om dan een zaak tegen die minderjarige rond te krijgen kan van alles in het werk gaan zetten om die jongere in een bepaald hulpverleningstraject te krijgen. Dat is korte termijn verlies maar lange termijn winst. En neem dan van mij aan dat die ouders het heel lief kunnen vragen maar dat ze er niet bij komen te zitten. Uit bescherming voor het kind.
donmarcello
Stamgast
Stamgast

heb je helemaal gelijk in gijs maar ik heb de ervaring (helaas ) dat ik er wel bij mocht onder voorwaarden .
en ik snap echt wel dat er zaken zijn waar het dus niet word toegestaan in het belang van die bepaalde zaak .
maar je kan het altijd vragen ............toch!!!!
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

Vragen mag, maar het is de inschatting van de agent die bepaalt of het wel of niet gebeurt. Meestal gebeurt het dus niet.
Gesloten