Hallo,
Hier ben ik weer met een vraag.
Mag een agent gebrande cd's en dvd's in huis hebben?
Ik snap dat er niet in gehandeld mag worden, maar als een agent bijvoorbeeld een aantal gebrande dvd's krijgt (in zijn vrije tijd), mag hij ze dan kijken?
gebrande cd's/ dvd's
Moderator: Moderatorteam
-
- Jurist/Advocaat
- Roepnaam: Marc
- Geslacht:
Kleine nuancering hierbij. Je mag kopieën bezitten van CD's en DVD's met computersoftware voorzover je óók het origineel van die CD of DVD hebt. Hieronder een citaat zoals dat staat op de website van Brein:
Beeld en geluid mag u uitsluitend voor uzelf 'thuiskopiëren'. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd of een MP3-muziekfile. Daar betaalt u ook een kleine heffing voor wanneer u een blanco drager koopt. Meerdere kopieën maken, uitlenen, verhuren of verkopen is niet toegestaan zonder toestemming van de rechthebbenden. Deze uitzondering geldt niet voor computersoftware, waaronder ook computerspellen.
Laatst gewijzigd door MarcH op 24 mar 2005, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jurist/Advocaat
- Roepnaam: Marc
- Geslacht:
Het stukje van Brein was alleen gebruikt als samenvatting van de bepaling. Dat ze in veel dingen geen gelijk hebben is vrij eenvoudig te verklaren, ze handelen uit het oogpunt van de bestrijding van het kopiëren. Wat echter wel speelt is dat je ten eerste zélf de kopie gemaakt moet hebben. Daarnaast kan een videotheek of de bieb contractueel uitsluiten dat je kopieën maakt. Het downloaden van internet hangt een beetje vanaf hoe dat gebeurt, of het mag.Venzent schreef: Daar komt bij dat de stichting Brein geen flauw benul heeft van de gang van zaken, net zoals de waarschuwing die ze plaatsen aan het begin van een dvd, dat je er geen kopieën van mag maken, dat mag wel. Je mag een kopie van audio en/of video gewoon hebben. Je mag een DVD bij de videotheek huren en kopieren voor jezelf. Je mag een cd bij de bieb lenen en kopieren voor jezelf. Je mag mp3's downloaden van internet en op cd/dvd branden voor jezelf.
Er zijn momenteel wel plannen om het begrip rechtmatige eigenaar aan de bepaling 16b toe te voegen. (Overigens mijn oorspronkelijke bericht gewijzigd want was ook een stukje wat ik had weggelaten)