bedreiging vanuit een prive-bericht op een forum
Moderator: Moderatorteam
-
Jottie TS
- Infopolitie Gast
bedreiging vanuit een prive-bericht op een forum
Ik vroeg me af hoe het juridisch zit als beheerder. Mag je als beheerder het verzonden dreigberichtje lezen naar een van je leden ? Wie moet daarvoor toestemming geven?
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Jottie
Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?
Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Jottie
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
-
Jottie TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
Lijkt mij duidelijk, de berichten staan op jouw serverruimte dus ik zou niet inzien waarom je niet bij je eigen data mag komen. Is inderdaad wel netjes om in de gebruikersovereenkomst even te vermelden dat jij daar altijd nog recht op heb. Maar even zwart op wit gezien, jij betaald toch voor die ruimte?
Er werd toch gesteld:2cv schreef:Ja, maar dan moet je de privéberichten waar de niet-respectvolle text in staat wel kunnen en mogen lezen. Anders heb je geen bewijs en komt het er feitelijk op neer dat je maar wat roept.
"Als beheerder krijg je nog wel eens van leden de melding dat ze worden bedreigd door andere leden. Hier willen wij tegen kunnen optreden, maar daarom willen wij weten, hoe het rechtstechnisch in elkaar steekt. Vandaar de vraag. "
Oftewel je krijgt de info waar het over gaat vanzelf voorgeschoteld.
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
Inderdaad een lastige vraag. Je kunt mogelijk stellen dat het forum een verwerking is van persoonsgegevens (alhoewel hoeveel gegevens zijn eenvoudig te herleiden naar een individuele natuurlijke persoon?)
In dat geval is de beheerder gerechtigd om de mail te lezen als er misstanden zijn. Hij is er tenslotte verantwoordelijk voor. Hierbij moet hij wel rekening houden met een aantal zaken, zoals proportionaliteit en subsidiariteit, het is immers een redelijk zwaar middel dat een griove inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer. Is het niet herleidbaar naar individuele personen dan kan het onder enig bezwaar.
In dat geval is de beheerder gerechtigd om de mail te lezen als er misstanden zijn. Hij is er tenslotte verantwoordelijk voor. Hierbij moet hij wel rekening houden met een aantal zaken, zoals proportionaliteit en subsidiariteit, het is immers een redelijk zwaar middel dat een griove inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer. Is het niet herleidbaar naar individuele personen dan kan het onder enig bezwaar.