bedreiging vanuit een prive-bericht op een forum

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jottie TS
Infopolitie Gast

bedreiging vanuit een prive-bericht op een forum

Ongelezen bericht door Jottie »

Ik vroeg me af hoe het juridisch zit als beheerder. Mag je als beheerder het verzonden dreigberichtje lezen naar een van je leden ? Wie moet daarvoor toestemming geven?

Kan iemand hier zijn licht op laten schijnen?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Jottie
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als een der betrokken partijen daarvoor toestemming geeft dan mag je het bericht gewoon lezen.
Stay safe out there.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Het hangt (ook) af van de voorwaarden van het forum. Om lid te worden van een forum moet je vaak bepaalde voorwaarden accepteren. 1 ervan kan zijn dat moderators indien noodzakelijk privéberichten kunnen lezen.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

snap de reden van de vraag eigelijk niet?
leg is wat meer uit?
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Jottie TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jottie »

snap de reden van de vraag eigelijk niet?
leg is wat meer uit?
Als beheerder krijg je nog wel eens van leden de melding dat ze worden bedreigd door andere leden. Hier willen wij tegen kunnen optreden, maar daarom willen wij weten, hoe het rechtstechnisch in elkaar steekt. Vandaar de vraag.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Is heel simpel. In je forumregels neem je op dat men elkaar met respect dient te behandelen, etc etc.

Als iemand zich daar niet aan houdt dan ban je hem van het forum.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ja, maar dan moet je de privéberichten waar de niet-respectvolle text in staat wel kunnen en mogen lezen. Anders heb je geen bewijs en komt het er feitelijk op neer dat je maar wat roept.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Lijkt mij duidelijk, de berichten staan op jouw serverruimte dus ik zou niet inzien waarom je niet bij je eigen data mag komen. Is inderdaad wel netjes om in de gebruikersovereenkomst even te vermelden dat jij daar altijd nog recht op heb. Maar even zwart op wit gezien, jij betaald toch voor die ruimte?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

2cv schreef:Ja, maar dan moet je de privéberichten waar de niet-respectvolle text in staat wel kunnen en mogen lezen. Anders heb je geen bewijs en komt het er feitelijk op neer dat je maar wat roept.
Er werd toch gesteld:

"Als beheerder krijg je nog wel eens van leden de melding dat ze worden bedreigd door andere leden. Hier willen wij tegen kunnen optreden, maar daarom willen wij weten, hoe het rechtstechnisch in elkaar steekt. Vandaar de vraag. "

Oftewel je krijgt de info waar het over gaat vanzelf voorgeschoteld.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Okee Gijs.
Martin TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martin »

Inderdaad een lastige vraag. Je kunt mogelijk stellen dat het forum een verwerking is van persoonsgegevens (alhoewel hoeveel gegevens zijn eenvoudig te herleiden naar een individuele natuurlijke persoon?)
In dat geval is de beheerder gerechtigd om de mail te lezen als er misstanden zijn. Hij is er tenslotte verantwoordelijk voor. Hierbij moet hij wel rekening houden met een aantal zaken, zoals proportionaliteit en subsidiariteit, het is immers een redelijk zwaar middel dat een griove inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer. Is het niet herleidbaar naar individuele personen dan kan het onder enig bezwaar.
Gesloten