fietspad
Moderator: Moderatorteam
Je hebt verschillende soorten fietspad/fietsstroken. Als deze pal langs de zijkant van de weg ligt en er geen tussenberm is, is het primair een optische versmalling van de weg. Is dit afgescheiden middels een onderbroken streep mag ander verkeer daar wel op komen. Als het een doorgetrokken streep is mogen ze er niet op komen.
Staan er afbeeldingen van een fietser in geschilderd mogen ze er niet op stilstaan.
Staan er afbeeldingen van een fietser in geschilderd mogen ze er niet op stilstaan.
-
- Infopolitie Gast
Ik neem inderdaad ook aan dat je fietsstroken bedoelt. Die fietsstroken met onderbroken streep mag je dan alleen gebruiken als je wilt voorsorteren. Als er er geen afbeelding is aangebracht zoals gvdbor als zei, mag je er zelfs op parkeren :-)
Nog iets met fietsstroken:
Nog iets met fietsstroken:
Als ik zo vrij mag zijn om op de woorden te gaan letten, Gijs heeft het over verkeer dat die fietsstrook niet mag gebruiken met doorgetrokken streep. Dit is niet helemaal juist omdat het gaat om bestuurders, voetgangers mogen dit dus wel mits er geen voetpad of trottoir in de buurt is.Art 23 RVV. De bestuurder mag zijn voertuig niet laten stilstaan:
c. op een fietsstrook of op de rijbaan langs een fietsstrook;
art. 10 RVV. Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Als het goed is mag je deze gewoon overschrijden. Het is namelijk geen doorgetrokken streep dat tussen rijstroken in ligt zoals bedoeld in art. 76 geloof ik van het RVV. Een rijstrook moet van dusdanige breedte zijn dat motorvoertuigen op meer dan twee wielen er gebruik van moeten kunnen maken en dat is niet het geval.