neon onder de auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
ceuninck
Infopolitie Gast

neon onder de auto

Ongelezen bericht door ceuninck »

hallo ik vraag me eens af welke kleur er wel onder de wagen mag geplaats worden ik rijd met een tuning wagen en ik zou er graag neon onder willen.
welk kleur is er toegelaten????
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

Geen enkele kleur is toegestaan onder de auto. Sterker nog, je mag geen enkele verlichting aan je auto toevoegen, anders dan er origineel op/aan zit.

;-)

PS. we accepteren geen aanmeldingen met een hotmail-account...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
olle-griese
Superlid
Superlid
Berichten: 696
Lid sinds: 02 mar 2005, 18:48
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contact:

Ongelezen bericht door olle-griese »

dat wil zeggen,
er mag geen verlichting aangesloten en werkend aan/onder je auto zitten die er niet standaard zit.
de verlichting op zich is dus geen probleem. :wink:
Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

..::Frans::.. schreef:Geen enkele kleur is toegestaan onder de auto. Sterker nog, je mag geen enkele verlichting aan je auto toevoegen, anders dan er origineel op/aan zit.

;-)

Frans,

Geldt dat ook voor een karretje?

Ooit, in een heel grijs verleden heb ik wel eens een mistachterlicht aan mijn autootje gemonteerd...... en mistlampjes aan de voorzijde en een derde remlicht aan het achterraam.

Volgens mij is het antwoordt ietwat te kort door de bocht. ;-) :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

nee hgoor, want die werden letterlijk genoemd als toegestaan vanaf die en die datum, en verplicht in nieuwere auto's. En ja, het antwoord is missschien 30 regels te kort door de bocht....30 regels waarin ik inderdaad zou kunnen beschrijven dat ALS zijn auto zo oud is en ALS hij geen derde remlicht heeft en ALS hij dat wel wil hebben en ALS...nou ja, vul maar in....

Sterker nog, volkswagen levert standaard zijn golfjes ECHT niet met een blauw zwaailicht hoor, die worden er (niet bij allemaal, maar bij sommigen) naderhand ook opgezet....;-)

Maar TS had het over neon-verlichting en het tunen van auto's...en dan komt mijn antwoord toch eng dicht in de goeie richting.....:D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Even wat extra info welke ik over dit onderwerp nog met jullie wou delen.


Blauwe lichtjes in ruitensproeiers

Een laatste hype in autoland is het voeren van lichtgevende ruitensproeiers. Deze apparaatjes zijn los te koop in de automaterialenhandel en zien er op het oog uit als normale ruitensproeiers. De ledjes in de ruitenwissers stralen een constant fel blauw licht uit.
Deze verlichting is verwarringstichtend en uiteraard niet toegestaan.
Volgens artikel 5.2.65 van het Voertuigreglement mogen personenauto’s niet zijn voorzien van meer lichten dan is voorgeschreven of toegestaan.
De overtreding betreft een Muldergedraging en is te vinden onder mN650: het is voorzien van meer lichten dan is toegestaan € 65,--.
Aangezien het feit een Mulderfeit is kan er niet worden inbeslaggenomen.



"Foute"verlichting
Steeds meer jongeren versieren hun auto of scooter met allerlei gekleurde verlichting. Heel opvallend, maar niet toegestaan. Storend omdat automobilisten in verwarring raken en irritatie ontstaat. Allerlei soorten sierverlichting onder de noemer "Powerleds" "Pacecar-lights" en zelfs TL-verlichting tref je aan op auto's en scooters. De meest voorkomende kleur is blauw. Met name de Pacecar-lights die blauwe flitslicht suggereren, stichten verwarring bij andere weggebruikers, die denken dat zij te maken hebben met politie, brandweer of ambulance.

Overtredingen:
art. 5.2.65 Voertuigreglement zegt dat voorzien zijn van meer lichten en/of retroflecterende voorzieningen dan is toegestaan, niet mag. (boete EUR 65,- pers. auto of EUR 25,- brom/snorfiets). Alleen al het aanwezig en aangesloten hebben van deze verlichting is niet toegestaan. (de verlichting hoeft niet te branden)
Gekleurde regulaire verlichting is ook niet toegestaan. De wet verbiedt dat de verlichting / retroreflecterende voorzieningen niet de vereiste kleur hebben. (art. 5.2.59 Voertuigreglement) Hierbij kan worden gedacht aan de gekeurde "condoompjes" die over het stadslicht worden geschoven waardoor deze een kleur (passend bij de kleur van de auto) krijgen. Ook richtingaanwijzers met fantasiekleuren vallen hieronder. Dit kost EUR 86,- voor pers.auto en EUR 34,- brom/snorfietsen.
Verder mag een voertuig niet voorzien zijn van verblindende / knipperende verlichting. (art. 5.2.64 Voertuigreglement) Vooral bromfietsen zijn nogal eens voorzien van een achterlicht met knipperende led-lampjes. Boete EUR 65,- pers. auto of EUR 25,- brom/snorfiets) Ook hier geldt: Alleen al het aanwezig en aangesloten hebben van deze verlichting is niet toegestaan. (de verlichting hoeft niet te branden).
Tot slot blijven er automobilisten rondrijden die de mistlampen voeren bij helder weer. Vooral in het donker wordt dit veelal als hinderlijk ervaren. Het is verboden mistlampen te voeren op grond van 34 van het RVV.

Gebruik van (mist)lampen
Het voeren van mistlichten terwijl de weersomstandigheden daar geen aanleiding toe geven mag niet. Het mistlicht mag alleen maar branden bij mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmert. Anders niet. Of het bij de twee aparte lichten in de bumper wel om mistverlichting gaat, moet u even controleren door te zoeken naar de code "F" of "B" in het glas van de betreffende lampen. Maar zijn het bijvoorbeeld verstralers (dan ontbreekt de code, want dat zijn geen mistlichten) dan is het overdag en bij duisternis ook weer foute boel. Want verstralers worden beschouwd als grootlicht en mogen alleen bij duisternis gevoerd worden als je geen voertuig tegenkomt of kort volgt. Dus even samengevat:
Als er geen weersomstandigheden zijn die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt overdag, dan geldt:
1. dimlicht toegestaan;
2. grootlicht verboden;
3. alleen mistlicht - verboden;
4. mistlicht in combinatie met bijvoorbeeld dimlicht verboden.
Als er geen weersomstandigheden zijn die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt 's nachts. dan geldt:
1. dimlicht - verplicht;
2. grootlicht - toegestaan, behalve als u tegenliggers hebt of op korte afstand een ander voertuig volgt;
3. alleen mistlicht - verboden; u moet dimlicht voeren;
4. mistlicht in combinatie met bijv. dimlicht - verboden.
Is er sprake van weersomstandigheden die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt overdag, dan geldt:
1. dimlicht - verplicht;
2. grootlicht - verboden;
3. alleen mistlicht - toegestaan;
4. mistlicht in combinatie met bijv. dimlicht - toegestaan. Maar let op: de combinatie mag niet verblindend zijn!
!s er sprake van weersomstandigheden die het zicht ernstig belemmeren en u rijdt 's nachts dan geldt:
1. dimlicht - verplicht;
2. grootlicht - toegestaan, behalve als u tegenliggers hebt of op korte afstand een ander voertuig volgt;
3. alleen mistlicht - toegestaan;
4. mistlicht in combinatie met bijvoorbeeld dimlicht - toegestaan. Maar let op: de combinatie mag niet verblindend zijn!
Verder moeten achterlichten en kentekenplaatverlichting altijd gelijktijdig branden met grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
Het mistachterlicht mag alleen worden gevoerd bij mist of sneeuwval met een zicht van minder dan 50 meter.
Boete's voor onterecht gebruik van mistachterlicht, verblindende verlichting en gebruik mistlampen indien dit niet is toegestaan zijn ieder € 65,-.
Onterecht voeren mistlichten aan de voorzijde is feitnr. MR434.
Onterecht voeren mistachterlicht is feitnr. MR436.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

zelf zit ik ook bij een auto club en mijn auto is vorig jaar GOED gekeurd door de apk (met specifieke controle door een tweede controleur).
hij is volledig gekeurd met grotere bandenmaat velgen (breder).
neon in auto op de motorkap en in de achterlichten.
een vriendin van mij is goed gekeurd met geblindeerde ruiten ja ook met de voorste zijruiten.
let wel mijn neon is apart geschakeld waardoor ik het wel aan en uit kan doen wanneer ik wil (alhoewel het vet staat hoor tijdens rijden).
als ze geblindeerde ruiten willen verbieden dan mag de chauffeur van directeur generaal van voedsel en waren autoriteiten ook niet geblindeerd zijn. gewoonweg omdat dit ook een burger is.
ik laat gewoon lekker mijn voorruiten blinderen en zeg dat ik hem zo gekocht heb van de dealer. kunnen zij mij lekker niks maken omdat ik het zelf niet gedaan heb.
ohja de accord type R vtec is ook geblindeerd van fabrieksaf incl voorzij ruiten dus dit is allemaal bullshit en dit is gewoon om ons te pesten.

Ik zal me tevens wel ff aanmelden want dit wordt een grote discussie.

groeten Driver

opm GvdBor, chattaal aangepast
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

nee hoor, is geen grote discussie. Je hebt gewoon ongelijk. Einde discussie dus....:-D

Maar meld je maar aan.....(en nee, niet met je hotmail acconut)

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

het is toch zo dat gekleurde neon lichten alleen voor "show"- doeleinden gebruikt mag worden?
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Anonymous schreef:ik laat gewoon lekker mijn voorruiten blinderen en zeg dat ik hem zo gekocht heb van de dealer. kunnen zij mij lekker niks maken omdat ik het zelf niet gedaan heb.
ja daar heb je wel een punt. Ik had laatst een auto gecontroleerd met gladde banden, uitlaat lek, rode koplichten, witte achterlichten maar ik kon de bestuurder niks maken want helaas hij had hem net de dag ervoor zo gekocht. Vervelend voor mij was dat want nu kon ik de eigenaar van die auto niks maken.

Oftewel, droom maar lekker verder.....
Gebruikersavatar
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Anonymous schreef:het is toch zo dat gekleurde neon lichten alleen voor "show"- doeleinden gebruikt mag worden?
Nee.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

DaV schreef:
Anonymous schreef:het is toch zo dat gekleurde neon lichten alleen voor "show"- doeleinden gebruikt mag worden?
Nee.
ja
Gebruikersavatar
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

gvdbor schreef:
DaV schreef:
Anonymous schreef:het is toch zo dat gekleurde neon lichten alleen voor "show"- doeleinden gebruikt mag worden?
Nee.
ja
En een "show" op een parkeerplaats?
Gebruikersavatar
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Volgens mij mag het er wel onder zitten als het maar niet aangesloten is.

Derhalve aan (laten) leggen met een mogelijkheid om als de auto voor showdoeleinden wordt ingezet, een en ander even aan te sluiten.
Het lijkt mij voldoende dat, als je voor de showdoeleinden gebruik maakt van een tweede accu, dat je deze accu loshaalt van de verlichtings bekabelingbekabeling.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

DaV schreef:[
En een "show" op een parkeerplaats?
Afdeling 1. Algemeen. Verbodsbepalingen
Artikel 5.1.1
Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:


niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen, uitgezonderd artikel 5.3.15, zesde lid.


Het gaat dus over het rijden. Ermee stilstaand op een parkeerplaats mag er dus van alles geshowd worden en aangesloten.
Dat is naar mijn mening ook logisch. Het gaat erom dat het rijden gevaar oplevert voor de overige weggebruikers.
Gesloten