SoftDrugs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

jandeman
Infopolitie Gast

SoftDrugs

Ongelezen bericht door jandeman »

hoe zit het nu precies over softdrugs..

zover ik weet mag je het overal gebruiken behalve bijvoorbeeld in een kroeg als ze dat niet willen, maar wel op straat.

mag de politie wiet afpakken als je op straat rookt ook al is dat toegestaan? (deden ze bij mij) waarom is dit?
jandeman
Infopolitie Gast

ik lees nu ook, dat je op straat mag roken.. maar dat in sommige gemeenten een apparte wetgeving is en het dus strafbaar is en een boete ervoor kan krijgen...

hoe kan je ooit verwachten van iemand dat hij de lokale wetgeving kent en of die er is? daarvoor moet je speciaal langs het gemeente huis om de regeltjes van je stad te vragen?

net zoiets als alcohol op straat krijg je boete voor.... maar waarom? :shock:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Je mag nergens drugs gebruiken, behalve op plaatsen waar het is toegestaan (aangewezen koffie-shops) Hoe je dus aan het verhaal komt dat je het overal mag gebruiken is mij een raadsel. Verder is dit geen lokale wetgeving maar landelijke.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

net zoiets als alcohol op straat krijg je boete voor.... maar waarom?
Omdat het maatschappelijk gezien door veel mensen als hinderlijk wordt ervaren dat mensen openlijk gebruiken.
Het is de bedoeling dat we zo min mogelijk last van elkaar hebben en door iets strafbaar te stellen is er de mogelijkheid om dit te handhaven.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

>>Je mag nergens drugs gebruiken, Hoe je dus aan het verhaal komt dat >> je het overal mag gebruiken is mij een raadsel.

"Uitgangspunt in de Opiumwet is dat gebruik van drugs niet strafbaar is, dus ook niet het gebruik op straat. " dit staat op op justitie.nl onder het kopje softdrugs.

en dit ook:

"Voor softdrugs geldt dat er geen actieve opsporing bestaat voor bezit van hoeveelheden tot 5 gram cannabis. Bij ontdekking van hoeveelheden van meer dan 5 gram wordt iemand wel vervolgd."

die agent zei dat ik maar blij moest zijn omdat ik ook een proces verbaal had kunnen krijgen (en 200 euro boete).. terwijl ik lang geen 5 gram had.

Als gebruik NIET Strafbaar is wat daar duidelijk staat, waarom mogen politie agenten dan wel wiet afjatten (wie is hier de Echte dief!?)

>>Het is de bedoeling dat we zo min mogelijk last van elkaar hebben en >>door iets strafbaar te stellen is er de mogelijkheid om dit te >>handhaven.

ik was op de weg naar huis en was op een industrie terein toen ik werd aangehouden... denk niet dat ik daar iemand lastigval savonds om 2 uur, want er was Niemand.

Net als met alcohol.. dat wordt hinderlijk gezien? en met koningedag ofzo niet? de meeste mensen hebben last van politie met fietsenlicht boetes fout geparkeerd en dat soort dingen wordt dat nu ook afgeschaft? denk het niet.
jandeman
Infopolitie Gast

als je eerlijk zou zijn en zou zeggen dat de hele drugsbeleid nergens op slaat zou ik het kunnen waarderen..

of LEGAAL of ILLEGAAL en niet 1 of andere tussenweg. Als het legaal is mag je het overal gebruiken, (behalve in eigendom zoals kroegen etc. als die dat niet willen). Want dit is zo onduidelijk als maar kan.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

*zucht* Je hebt gelijk, die agent is een dief en ik zou hem aanklagen.

Ik begrijp nu dat je vraag eigenlijk geen vraag, maar een mededeling dat heel nederland het fout heeft en jij dus goed ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
jandeman
Infopolitie Gast

hmm kan je ook op de inhoud ingaan? er stond wel wat meer als alleen dat!

"Uitgangspunt in de Opiumwet is dat gebruik van drugs niet strafbaar is, dus ook niet het gebruik op straat. " dit staat op op justitie.nl onder het kopje softdrugs. "

Niet Strafbaar. kan iemand me uitleggen wat volgens jullie 'niet strafbaar' betekent? het is niet strafbaar maar toch kan het worden ingenomen? dat is toch krom. Het is niet strafbaar een blow te roken op straat, maar de politie mag wel je blow afpakken en weggooien en de rest van je wiet ook... waarom is het dan 'niet strafbaar' ? niet strafbaar/illegaal/legaal/gedoogt .... lijkt haast wel een woorden spel.

als iets niet legaal, is het illegaal... het is illegaal maar niet strafbaar om op straat te gebruiken, maar het kan wel worden afgepakt van je. zo zit het? als het niet strafbaar is op straat te gebruiken waarom wordt het dan wel afgepakt?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

jandeman schreef:hmm kan je ook op de inhoud ingaan? er stond wel wat meer als alleen dat!
In mijn reply en dat van rich ook, maar daar ga je ook niet op in. Als je een vraag stelt en het antwoord niet wil weten, vraag het dan ook niet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Joh, de regels zijn toch gewoon duidelijk. En ik denk niet dat je er blijer van wordt als drugs illegaal wordt gemaakt. Krijg je nog meer illegale handel en troep op de markt.
jandeman
Infopolitie Gast

bedoel je dit (dacht trouwens dat ik al op in was gegaan):

"Je mag nergens drugs gebruiken, behalve op plaatsen waar het is toegestaan (aangewezen koffie-shops) Hoe je dus aan het verhaal komt dat je het overal mag gebruiken is mij een raadsel. Verder is dit geen lokale wetgeving maar landelijke. "

Je mag niet nergens drugs gebruiken, maar het is niet strafbaar? het enige recht wat de politie heeft is het dus afpakken? de agent vertelde mij heel wat anders...

daarbij maak ik op iut justitie.nl dat het roken in coffeeshop net zo 'illegaal' is als het roken op straat! dus het mag daar net zo goed niet als op straat!

geen lokale wetgeving, maar soms wel... ook van justitie.nl:

"Echter, enkele (grote) gemeenten hebben -in het kader van de aanpak van overlast- in hun lokale Algemene Politie Verordening wel het gebruik van drugs stafbaar gesteld. Daar kan je dus wel worden aangehouden. De strafmaat wordt ook lokaal vastgesteld"

en hoezo het antwoord niet wil weten? er staat dat het Niet Legaal is op straat te blowen! ik snap niet waarom ze het dan toch in beslag nemen! en ik denk dat dat een redelijke vraag is.

ik denk dat ik niet de enige ben die verward is door dit vage woordspelletje van illegaal/legaal/gedogen/toegestaan/niet toegestaan..
jandeman
Infopolitie Gast

uuh.. die dikgedrukte letters bedoel ik niet illegaal mee ..raak er zelf ook al van in de war :shock:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Ok, dan maar op jouw manier.
"Echter, enkele (grote) gemeenten hebben -in het kader van de aanpak van overlast- in hun lokale Algemene Politie Verordening wel het gebruik van drugs stafbaar gesteld. Daar kan je dus wel worden aangehouden. De strafmaat wordt ook lokaal vastgesteld"
In die gmeenten mag het dus niet, in andere gemeenten dus wel. Welke gemeenten het hiet mag is voor de burger om uit te vogelen. Je wordt immers geacht de wet te kennen. Krijg je een proces-verbaal en wordt je joint afgepakt, dan mag het dus niet.

Misschien dat anderen me een gemeente kan aanwijzen waar het wel mag, ik ken er namelijk GEEN.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

>>Joh, de regels zijn toch gewoon duidelijk.

leg jij het dan maar is uit waarom er zoveel misverstanden over zijn, zowel hier als de agent die me aanhielt en zei dat het wel strafbaar is op straat te blowen en hij zelfs een proces verbaal had kunnen opmaken!

dit woordspelletje is alles behalve duidelijk!
Gast
Infopolitie Gast

Ok, dan maar op jouw manier.

In die gmeenten mag het dus niet, in andere gemeenten dus wel. Welke gemeenten het hiet mag is voor de burger om uit te vogelen. Je wordt immers geacht de wet te kennen. Krijg je een proces-verbaal en wordt je joint afgepakt, dan mag het dus niet.

Misschien dat anderen me een gemeente kan aanwijzen waar het wel mag, ik ken er namelijk GEEN.
eerst zei je nog "Verder is dit geen lokale wetgeving maar landelijke.".. en dan zeg je dat je 'de wet moet kennen' , weet je het zelf wel eens hoe het allemaal zit vraag ik me dan af? (niet lullig bedoelt)

Het is Niet Strafbaar maar wel illegaal op straat te blowen net als in de coffieshop, maar het wordt op straat net iets minder gedoogt dan in een coffieshop en wordt het afgepakt, maar in sommige gemeenten is het wel weer strafbaar en kunnen ze je een proces verbaal geven en dat moet je zelf maar uitvogelen, de politie agent zei dat het legaal was in de coffieshop of thuis te blowen maar niet op straat.. hier zei iemand dat ook, dat het is toegestaan in coffieshops te gebruiken (frans), terwijl dat dus niet zo is! het is illegaal maar niet strafbaar, HETZELFDE als op straat!(behalve in sommige gemeenten)

en dan zegt iemand dat het allemaal wel duidelijke regels zijn?? verklaar mij al die mistanden dan maar is!!
Gesloten