Daarna vroeg hij om mijn 'verzekeringsbewijs'. Ik vroeg wat hij bedoelde,
want ik ken geen regels die zeggen dat een motorrijder of automobilist een bewijs van verzekering van het motorvoertuig met zich moeten voeren. Ik weet wel, dat deze regel voor bromfietsberijders geldt!
Hij zei dat hij de groene kaart bedoelde. Ik overhandigde het exemplaar dat in mijn 'auto-portefeuille' zat en hij dat deze niet voldoende was. Deze
groene kaart had namelijk als vervaldatum 28 februari 2005. Ik vroeg hem op basis van welke wet hij het 'verzekeringsbewijs' vroeg en hij antwoordde, dat iedere motorvoertuig op eerste verzoek moet kunnen aantonen dat het voertuig minimaal tegen WA verzekerd is.
Ik betwijfelde dit en vroeg nogmaals op welke wet/regel hij zijn vraag
baseerde. Hij greep naar zijn 'Wet Mulder-boekje' en zocht, zocht, zocht.
Hij constateerde dat dit boekje geen oplossing gaf, maar dat hij toch
bevoegd was om mij te vorderen binnen 14 dagen een bewijs van verzekering aan hem (of collega) te tonen.
Ik zei dat heel vreemd te vinden: Iets wat je wettelijk niet bij je behoeft te dragen, toch te komen tonen op het bureau. Hij zei, dat wanneer ik niet binnen 14 dagen zou komen, hij zou aannemen dat ik niet WA verzekerd was.
Ik deelde hem mee, niet voor het tonen van een 'verzekeringsbewijs' naar het bureau te komen. Hij kon dus al direct een PV terzake uitschrijven. Via zijn mobilifoon contacte hij de meldkamer, stelde zijn verzekeringsvraag
en noemde mijn kenteken. Alles was in orde en daarom mocht ik zondermeer doorrijden. Maar als hij de meldkamer niet had gesproken, dan ........ 'kWenste hem een rustige dienst en ben verder gereden.
Vraag: Mag een politiefunctionaris iemand de eis opleggen dat je iets komt
tonen dat je wettelijk niet bij je behoeft te hebben?
--
Rotterdamse Aad