nummerbord op motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

tsag
Infopolitie Gast

nummerbord op motor

Ongelezen bericht door tsag »

ik had een vraag over de nummerbordpositie op een motor: ik vind in het voertuigregelement het volgende:
Artikel 5.4.1 schreef:Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
<<knip>>
4. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;
wat verstaat men hier onder "achterzijde" ? zijn de zogenaamde "sidemounts" toegestaan (het nummerbord zit hierbij welliswaar aan de zijkant (bij de as van het achterwiel, maar het is natuurlijk te verdedigen dat het achterwiel hoort bij "de achterzijde" van het voertuig.)

Opm. ..::Frans::.. Aangepast tbv leesbaarheid.
tsag
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door tsag »

Off Topic
dank voor aanpassing, ik zag al dat ik de wsch. wat " was vergeten, maarja, als gast inloggen maakt dat ik niet meer mocht editten :)
ik hoor trouwens verschillende geluiden...het mag niet, het mag wel, het wordt gedoogd...motorrijders doen het iig maar onder het mom van , wij weten het ook niet blijkt...
iemand die het wel weet, graag ook de reden/bron van je kennis :)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht: Man
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

En dan nu het echte enige goede antwoord:

(en het is een uitgebreide!)

Kijkend naar EEG-richtlijn 93/94/EEG
RICHTLIJN 93/94/EEG VAN DE RAAD
van 29 oktober 1993
betreffende de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat van twee- of driewielige motorvoertuigen
(PB L 311 van 14.12.1993, blz. 83)
Staat exact het volgende beschreven:
1. AFMETINGEN

De afmetingen van de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat van motorvoertuigen (1) zijn als volgt:
1.1. Bromfietsen en lichte vierwielers zonder carrosserie
1.1.1. breedte: 100 mm;
1.1.2. hoogte: 175 mm;
of
1.1.3. breedte: 145 mm;
1.1.4. hoogte: 125 mm.
1.2. Motorfietsen, driewielers met een maximumvermogen tot 15 kW en andere vierwielers dan lichte vierwielers, zonder carrosserie
1.2.1. breedte: 280 mm;
1.2.2. hoogte: 210 mm.
1.3. Driewielers met een maximumvermogen van meer dan 15 kW, lichte
vierwielers met carrosserie en andere vierwielers dan lichte vierwielers met carrosserie
1.3.1. De voorschriften voor personenauto’s zijn van toepassing (Richtlijn 70/222/EEG).

2. ALGEMENE PLAATSING
2.1. De plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat moet zich aan de achterzijde van het voertuig bevinden, zodanig dat:

2.1.1. de plaat geplaatst kan worden tussen de langsvlakken die gaan door de punten waar het voertuig het breedst is.

3. HELLING

3.1. De achterste kentekenplaat:
3.1.1. moet loodrecht staan op het middenlangsvlak van het voertuig;
3.1.2. mag een helling van ten hoogste 30º ten opzichte van de verticaal hebben wanneer het voertuig niet beladen is, indien de van het kenteken voorziene zijde naar boven gekeerd is;
3.1.3. mag een helling van ten hoogste 15º ten opzichte van de verticaal hebben wanneer het voertuig niet beladen is, indien de van het kenteken voorziene zijde naar beneden gekeerd is.

4. MAXIMUMHOOGTE
4.1. Geen enkel punt van de plaats voor de montage van de kentekenplaat mag zich op een hoogte van meer dan 1,50 m boven het wegdek bevinden wanneer het voertuig niet beladen is.

5. MINIMUMHOOGTE
5.1. Geen enkel punt van de plaats voor de montage van de kentekenplaat mag zich op een hoogte van minder dan 0,20 m of de straal van het wiel, indien deze minder bedraagt dan 0,20 m, boven het wegdek bevinden wanneer het voertuig niet beladen is.

(1) Voor bromfiesten gaat het om de kentekenplaat en/of de eventuele identificatieplaat.

6. GEOMETRISCHE ZICHTBAARHEID
6.1. De plaats voor de montage van de kentekenplaat moet zichtbaar zijn binnen een ruimte die wordt begrensd door twee tweevlakshoeken: één met een horizontale ribbe en bepaald door twee vlakken die door de boven- en onderrand van de plaats voor de montage van de plaat gaan en onder de in figuur 1 aangegeven hoeken ten opzichte van de horizontaal staan; de andere met een vrijwel verticale ribbe en bepaald door twee vlakken die door de zijranden van de plaat gaan en die onder de in figuur 2 aangegeven hoeken ten opzichte van het middenlangsvlak staan.

Zie hieronder de 2 afbeeldingen die bijgevoegd zijn in deze richtlijn:

Afb. 1: Geometrische zichtbaarheidshoek (tweevlakshoek met horizontale ribbe) - Zijaanzicht
Afb. 2: Geometrische zichtbaarheidshoek (tweevlakshoek met horizontale ribbe) - Bovenaanzicht

Voor de volledigeheid zijn deze afspraken dus gemaakt en vastgelegd op europees niveau. Het antwoord op je vraag:

tsag schreef:ik had een vraag over de nummerbordpositie op een motor: ik vind in het voertuigregelement het volgende:

Artikel 5.4.1 schreef:
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
<<knip>>
4. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd;

wat verstaat men hier onder "achterzijde" ? zijn de zogenaamde "sidemounts" toegestaan (het nummerbord zit hierbij welliswaar aan de zijkant (bij de as van het achterwiel, maar het is natuurlijk te verdedigen dat het achterwiel hoort bij "de achterzijde" van het voertuig.)
moet dus zijn dat het NIET is toegestaan om de plaat te bevestigen op een andere plaats en op een andere manier dan op de tekening is aangegeven. :wink:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Frans op 18 mar 2005, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik wou dit net plaatsen, maar je was me voor :wink:
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

gvdbor schreef:Ik wou dit net plaatsen, maar je was me voor :wink:
:twisted:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

..::Frans::.. schreef:
moet dus zijn dat het NIET is toegestaan om de plaat te bevestigen op een andere plaats en op een andere manier dan op de tekening is aangegeven. :wink:
Dat is niet correct. De tekening dient slechts als voorbeeld.

Als voldaan wordt aan 2.1.1. dus binnen de breedte van het voertuig, en er wordt voldaan aan de geometrische zichtbaarheid van 30 graden zijdelings aanzicht dan mag het ook op deze manier:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Helaas Panrider, niet dus. Ik zal het niet eens hebben over de goedgekeurde constructieplaats....maar gewoon je eigen voorbeeld aanhalen. Je hebt dan meteen te maken met:
Regelgeving
Voertuigreglement
Hoofdstuk 3. Eisen toelating
Afdeling 4. Motorfietsen
§ 9. Carrosserie
Artikel 3.4.37

--------------------------------------------------------------------------------

1. Motorfietsen die in gebruik worden genomen na 16 juni 1999, moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 97/24/EG.
2. Motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 17 juni 1999 mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
3. De wielen van motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 17 juni 1999 moeten deugdelijk zijn afgeschermd, overeenkomstig de door Onze Minister gestelde eisen.
Nu wil ik 97/24/EG hier ook wel weer aanhalen, maar lijkt me dat TS dan door de bomen het bos niet meer ziet. Kortom, ik moet het dus helaas met je oneens zijn.... Deze richtlijnen zijn kraakhelder.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

maar dat red je dus simpelweg niet omdat daar een achterwiel zit.

En dan nog ben ik van mening dat ACHTERZIJDE niet is bij de as, maar aan de achterkant.

Zie ook de onlangs gevoerde discussie over kentekenplaat aan de voorzijde van het voertuig, die lag toen achter de voorruit. In de meeste gevallen zit daar echter nog een motorkap voor, is dus NIET de voorzijde.
stag
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door stag »

wat de tekst ben ik het er nog niet helemaal mee eens. Ik heb de texten gelezen, maar daar kan ik niet zo uit lezen dat het niet mag..

als het plaatje definitief is dan zal dat wel, maar er zijn vast genoeg modellen waarbij het afwijkt van dit voorbeeld..daar moet dus enige variatie in mogelijk zijn. wat ik zelf uit het kentekenreglement had gehaadl was
de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,
nouja, daaraan voldoe ik. Tevens aan de minimum hoogte, hoek tov het verticale vlak, en verlichting...dan vraag ik me af welk gedeelte van die text dit verbied? alleen die tekening? dat is wat kort door de bocht...

tjah, op uitstekende onderelen zou je me kunnen pakken, maardan moet ik mijn stuur etc ook afhakken :)
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Heren, heren, de kentekenplaat wordt bevestigd op de daartoe bestemde plaats. Er zijn legio motorfietsen waar die plaats is gesitueerd naast het achterwiel aan de achterzijde. Die plaats voldoet aan de Europese wetgeving.

Indien jullie gelijk zouden hebben dan zal ik aan de Europese Commissie verzoeken om bepaliing 2.1.1. te laten vervallen, want die is dan overbodig. :)
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Bijgevoegde tekening is GEEN plaatje wat ik zomaar even los uit de pols heb getekend, maar een officiele tekening, die europees wordt gebruikt, onderdeel is van de door mij aangehaalde wetgeving en dus GEEN ruimte laat voor eigen interpretatie.

Verder zijn er GEEN modellen die afwijken van deze tekening. Uiteraard zie ik ook wel dat de tekening lijkt op een afkeurde zundapp uit 1967 maar het moge duidelijk zijn dat de achterkant van de motor ook echt de achterkant van de motor is, OP het spatbord, op de plaats die volgens de constructievoorschriften ook netjes af-fabriek daar is aangebracht etc.etc. En ja, dat niet alle motorfietsen wit zijn met zwarte lijntjes......:-D

Wat je laatste alinea betreft heb ik het idee dat je hopeloos op zoek bent om alsnog je gelijk t ehalen en dat agenten op zoek zijn om je te "naaien. Dat is in dit geval zeker niet het geval, ik heb ook geen reden om je te "pakken" en probeer slechts heel objectief je vrag te beantwoorden. Dat het antwoord niet hetgeen is wat je wilt horen kan ik begrijpen.....maar doet niets af aan hetgeen gewoon wettelijk is geregeld.

Toch veel succes! :thumleft:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

PanRider schreef:Heren, heren, de kentekenplaat wordt bevestigd op de daartoe bestemde plaats. Er zijn legio motorfietsen waar die plaats is gesitueerd naast het achterwiel aan de achterzijde. Die plaats voldoet aan de Europese wetgeving.

Indien jullie gelijk zouden hebben dan zal ik aan de Europese Commissie verzoeken om bepaliing 2.1.1. te laten vervallen, want die is dan overbodig. :)
Och, het zal best nut hebben, anders kwakken ze het er toch niet in ??? :lol: :lol: :lol:

Overigens, voor de duidelijkheid, wat mij betreft mag hij overal zitten hoor, voor mijn part hang je de kentekenplaat met een ijzerdraad op je rug..... :lol: :lol: :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

..::Frans::.. schreef:Bijgevoegde tekening is GEEN plaatje wat ik zomaar even los uit de pols heb getekend, maar een officiele tekening, die europees wordt gebruikt, onderdeel is van de door mij aangehaalde wetgeving en dus GEEN ruimte laat voor eigen interpretatie.
kijk, das iig duidelijk :)
Wat je laatste alinea betreft heb ik het idee dat je hopeloos op zoek bent om alsnog je gelijk t ehalen en dat agenten op zoek zijn om je te "naaien. Dat is in dit geval zeker niet het geval, ik heb ook geen reden om je te "pakken" en probeer slechts heel objectief je vrag te beantwoorden. Dat het antwoord niet hetgeen is wat je wilt horen kan ik begrijpen.....maar doet niets af aan hetgeen gewoon wettelijk is geregeld.
woordkeuze was idd niet helemaal netjes, maar dat is niet het idee :)

ik heb namelijk geprobeert zelf te onderzoeken of het wel of niet mocht, en ik kwam dus via dat kentekenreglement tot de conclusie dat ik geen reden kon verzinnen dat het niet mocht. en toch wisten veel mensne mij te verzekeren dat het niet mocht, maar evt. gedoogd werd etc. daarom mijn reactie: als het zo duidelijk niet mag, waarom kan ik dat dan niet in dat reglement vinden...
en met pakken bedoelde ik gewoon in deze discussie, niet dus dat agenten me willen naaien :) -> ik koop deze motor over van iemand die al tijden zo rijd, en wil gewoon de regels uitzoeken :)

no offence dus..

maar goed..het mag dus niet...is er een vorm van gedoogbeleid? of ben ik gewoon claas crimineel zo?
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD

Persoonlijk (maar da's MIJN mening !!!) zou ik je zeker niet bekeuren als de plaat keurig, deugdelijk en niet gevaarlijk EN duidelijk leesbaar is bevestigd op een andere plaats dan in de tekening is aangegeven. Maar, ik weet dat tijdens gewone controles juist wel op dit soort zaken wordt gelet, en de kans dat je "het haasje" bent dus wel degelijk levensgroot aanwezig is... ook als ik die controle op dat moment zou uitvoeren.

Ik denk dat je deze regelgeving ook meer moet zien in het licht van het ge/misbruik wat in de afgelopen jaren als is geweest....behalve gewoon gevaarlijk bij aanrijdingen werd er nogal creatief omgegaan met kentekenplaten, waardoor ze niet eens leesbaar waren (en ja, de truuk met de omgebogen nummerplaat, afgeplakte letter etc.etc. kennen we allemaal...;-)) Kortom, duidelijke wetgeving waar je je helaas aan zult moeten houden....

Voor de volledigheid vermeldt ik toch nog even dat alle manieren van verkeerd of onduidelijk bevestigen al goed is voor een bon van € 65,- en indien de plaat niet overeenkomt met de kentekenpapieren al snel een bekeuring van € 160,- oplevert, en da's toch ECHT zonde geld denk ik....

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
stag
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door stag »

hmm, vorige post ging mis? volgens mij kwammie niet aan..nog een keer dus: bedankt voor de info, ik zal eens kijken wat voor troubles het geeft om het te verandern...
Gesloten