Spoiler verbod?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Paul
Infopolitie Gast

Spoiler verbod?

Ongelezen bericht door Paul »

Goedemiddag, op een auto tuning forum had ik iets gelezen over dat er een verbod zou komen op spoilers op auto's. Dit is de aanleiding van mijn vraag:
Onlangs troffen we een Honda aan met een enorme spoiler op de achterklep. Deze spoiler viel nét binnen de maximum breedte van het voertuig en stak er dus niet buiten uit.
De groene verticale zijvlakken van deze spoiler waren van 4 mm dik plaatstaal. Zie bijgaande foto's.
We - ook enkele collega's van de verkeersdienst - kwamer er niet uit.
Het betrof immers geen buiten het voertuig uitstekende delen.
Ik zie echter veel vaker zelf gefabriceerde spoilers waarvan ik denk dat zij bij en
Aanrijding ernstig letsel kunnen veroorzaken. Net zoals bij dit exemplaar.
Is dit nu toegestaan of niet?
Nu is mijn vraag, is zo'n spoiler nu wel of niet toegestaan?
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er bestaat geen specifiek 'spoilerverbod' en, voorzover ik weet, zit dat er ook niet aan te komen... wel een verbod op bullbars, maar dat is een andere kwestie.

De wetgeving is inderdaad niet 100% duidelijk. Er bestaat wel een verbod op scherp uitstekende delen, maar wat is uitsteken? Men maakt mij niet wijs dat je je kofferbak vol mag plakken met scheermesjes, zolang deze maar binnen de buitenste lijnen van de carrosserie vallen....

Oftewel, 'scherp uitstekende delen' is een vrij ruim begrip en de vorm en het gebruikte materiaal is daar, voor mij tenminste, net zoveel van op invloed als het daadwerkelijke buiten de carrosserie steken...en iets wat boven de vloeiende lijnen van de kofferbak uitsteekt, kan net zo goed een scherp uitstekend deel zijn...

En eigenlijk ben ik nog blij ook dat dit niet 100% scherp is gedefinieerd... Dan hoef je ook geen ruzie te maken over 13 millimeter uitsteken of niet...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Artikel 3.2.37

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de naar buiten uitstekende delen voldoen aan het bepaalde in richtlijn 74/483/EEG (PbEG 2 oktober 1974, L 266).

Personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.

Onverminderd het bepaalde in het tweede lid moeten uitstekende delen van bedoelde personenauto’s, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.

Het bepaalde in het tweede en derde lid is niet van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.

Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten voor wat betreft de bescherming aan de achterzijde voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/221/EEG (PbEG 6 april 1970, L 76).
De richtlijn 74/483/EEG (PbEG 2 oktober 1974, L 266) kan ik zo snel niet vinden, maar dat zal ongetwijfeld nooit een verslechtering opleveren t.o.v. de regels die van kracht warem op voertuigen van voor 1 januari 1995.

Als ik die laatste regels als uitgangspunt neem dan is een dergelijke spoiler dus gewoon verboden, omdat het bij een botsing gevaar voor verwonding van anderen oplevert.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

De tekst die op het auto-tuningforum gevonden is, is rechtstreeks afkomstig van het Politie Kennis Net. Dus er was iemand die de inhoud van de eed/belofte even vergeten was. :twisted:

Niet zo snugger dus. :cry:

Wat nog minder snugger is, is dat meteen onder de vraag het antwoord stond in PKN. :cry: :cry:
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ze hebben het al uitgezocht... Was een 'verdwaalde' marechausseeër... :lol: :lol: :lol:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

Paul
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Paul »

zijlvaart67 schreef:Ze hebben het al uitgezocht... Was een 'verdwaalde' marechausseeër... :lol: :lol: :lol:
Dat artikel , met antwoord heb ik ook ergens gezien ;) Maar je komt zoveel informatie op internet tegen, dus ik vroeg mij af of het nu wel of niet mocht, maar het mag dus blijkbaar niet...
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De wetgeving spreekt niet meer over scherp uitstekende delen, maar over scherpe delen, die bij een ongeval lichamelijk letsel kan opleveren.

Dit volgend hoeft een spoiler dus niet eens buiten de auto uit te steken om een verboden spoiler te zijn. Als hij zodanig scherp is dat men zich er aan kan verwonden, is het dus al een verboden spoiler.
Gesloten