kenteken laten zien op 1e verzoek
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
kenteken laten zien op 1e verzoek
Ik heb altijd een kopie in de auto van mijn kentekenbewijs voor het geval mijn partner met mijn auto zou rijden en ik het kenteken heb.
Nu hebben wij een verbaal gekregen omdat wij niet het kenteken in de auto hebben.
Waarom mag ik niet alsnog het kenteken laten zien op het politiebureau?
Nu hebben wij een verbaal gekregen omdat wij niet het kenteken in de auto hebben.
- rich
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 50
Omdat je verplicht bent om op eerste vordering het kentekenbewijs ter inzage afte geven. Een kopie is geen kentekenbewijs.
In het bewijs zitten zijn een aantal echtheidskenmerken verwerkt en die zijn niet te zien op een kopie.
Een kopie van het rijbewijs is ook niet toegestaan.
In het verleden werd er misschien wat vaker gewaarschuwd en kreeg men de mogelijkheid om alsnog het kentekenbewijs te tonen. Deze optie is er nu ook nog maar er wordt wat minder gebruik van gemaakt. De tijd van waarschuwen is voorbij en er wordt sneller geschreven.
In het bewijs zitten zijn een aantal echtheidskenmerken verwerkt en die zijn niet te zien op een kopie.
Een kopie van het rijbewijs is ook niet toegestaan.
In het verleden werd er misschien wat vaker gewaarschuwd en kreeg men de mogelijkheid om alsnog het kentekenbewijs te tonen. Deze optie is er nu ook nog maar er wordt wat minder gebruik van gemaakt. De tijd van waarschuwen is voorbij en er wordt sneller geschreven.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Geldt dit ook voor het rijbewijs?
Ieder keer als ik een andere auto koop, houdt de garage mijn rijbewijs namelijk in voor de tenaamstelling en mag ik met een kopietje verder rijden.
Of krijg ik nu bij uitzondering wel een waarschuwing? Natuurlijk kan ik de aankoopnota overleggen als bewijs, anders zou ik m.i. wel heel dom bezig zijn.
Ieder keer als ik een andere auto koop, houdt de garage mijn rijbewijs namelijk in voor de tenaamstelling en mag ik met een kopietje verder rijden.
Of krijg ik nu bij uitzondering wel een waarschuwing? Natuurlijk kan ik de aankoopnota overleggen als bewijs, anders zou ik m.i. wel heel dom bezig zijn.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Persoonlijk zal ik er geen probleem van maken, als iemand mij een copie van z'n rijbewijs toont met het argument dat hij net een andere auto heeft gekocht... Is mij ook overkomen...
Maar dat vind ik ook een goed argument...
Argumenten als: 'vergeten...Zit in m'n andere jas, mn vrouw heeft per ongeluk mijn rijbewijs', etc, leg ik allemaal naast me neer... Als je niet vergeet om je autosleutels te pakken, hoef je ook niet te vergeten om je 'papieren' te pakken...en als je dat wel doet, dan bewaar je ze maar bij elkaar...
99 van de 100 keer is het meer een kwestie van gemakszucht en desinteresse dan wat anders...
Maar dat vind ik ook een goed argument...
Argumenten als: 'vergeten...Zit in m'n andere jas, mn vrouw heeft per ongeluk mijn rijbewijs', etc, leg ik allemaal naast me neer... Als je niet vergeet om je autosleutels te pakken, hoef je ook niet te vergeten om je 'papieren' te pakken...en als je dat wel doet, dan bewaar je ze maar bij elkaar...
99 van de 100 keer is het meer een kwestie van gemakszucht en desinteresse dan wat anders...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Als ik van de dealer een leenauto meekrijg omdat mijn auto in onderhoud is, krijg ik nooit de papieren mee. Vaak ligt er wel een copietje in het dasboardkastje.
Ik vraag nog wel eens om de originelen, maar ik krijg dan het antwoord dat ze die niet meegeven. Ze zeggen dan als er om wordt gevraagd mogen ze naar de dealer bellen, dan komt alles goed.
Is dit wel of niet correct, en zo niet, wat kun je er aan doen?
Ik vraag nog wel eens om de originelen, maar ik krijg dan het antwoord dat ze die niet meegeven. Ze zeggen dan als er om wordt gevraagd mogen ze naar de dealer bellen, dan komt alles goed.
- donmarcello
- Stamgast
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Mocht je in dit geval wel een boete krijgen dan moet je die afgeven aan de dealer, het is immers zijn risico als hij alleen een copie meegeeft.hans schreef:Als ik van de dealer een leenauto meekrijg omdat mijn auto in onderhoud is, krijg ik nooit de papieren mee. Vaak ligt er wel een copietje in het dasboardkastje.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Re: kenteken laten zien op 1e verzoek
Guus,
Het kan een keuze zijn van een verbalisant om jou de mogelijkheid te bieden om het orgineel nog te laten zien. Echter is dit nu niet zo geweest. Je kunt hier niets aan doen, je moet immers altijd de orginele papieren van de auto kunnen tonen....
Het kan een keuze zijn van een verbalisant om jou de mogelijkheid te bieden om het orgineel nog te laten zien. Echter is dit nu niet zo geweest. Je kunt hier niets aan doen, je moet immers altijd de orginele papieren van de auto kunnen tonen....

guus schreef:Ik heb altijd een kopie in de auto van mijn kentekenbewijs voor het geval mijn partner met mijn auto zou rijden en ik het kenteken heb.
-
- Infopolitie Gast
Ook in dit geval is de boete voor de verhuurder, het is immers zijn beslissing.PanRider schreef:Dat is wel leuk Bouwe, maar ook bij de grote verhuurorganisaties krijg het het originele kentekenbewijs niet mee van een huurauto.
Heeft vermoedelijk alles te maken met eventuele verduistering van het voertuig.
-
- Infopolitie Gast
Dat is goed, dan schrijf je beschikking uit op de eigenaar van het voertuig.Bouwe1 schreef:Ook in dit geval is de boete voor de verhuurder, het is immers zijn beslissing.PanRider schreef:Dat is wel leuk Bouwe, maar ook bij de grote verhuurorganisaties krijg het het originele kentekenbewijs niet mee van een huurauto.
Heeft vermoedelijk alles te maken met eventuele verduistering van het voertuig.
Of is het toch de bestuurder van het voertuig die het kentekenbewijs moet laten zien? Heeft de bestuurder dan soms een wettelijk verhaalsrecht op de verhuurder?
Of zou er wellicht een generale ontheffing bestaan voor gehuurde (of van garage's geleende) voertuigen?
-
- Infopolitie Gast
Dus, moet ik bij de huur van een auto dir probleem aankaarten bij de verhuurder zodat hij weet wat de consequenties zijn.
Als ik nu op de eerste dag een bekeuring krijg voor het niet kunnen tonen van de originelen, wat voor consequenties heeft dat voor mij als ik dan toch besluit door te rijden.
Vooropgesteld natuurlijk dat de verhuurder de originelen niet meegeeft?
Als ik nu op de eerste dag een bekeuring krijg voor het niet kunnen tonen van de originelen, wat voor consequenties heeft dat voor mij als ik dan toch besluit door te rijden.
Vooropgesteld natuurlijk dat de verhuurder de originelen niet meegeeft?