aanrijding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

aanrijding

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb een aanrijding met een fietser gehad. deze fietser kwam van links over een deel van de weg waar hij helemaal niet mag rijden tegen het verkeer in.

Hij is overgestoken naar het fietspad waar ik op reed en daar is hij opgereden, naar mijn mening zonder te kijken en ik heb hem ook helemaal niet gezien door laagstaande zon en ik ben achterop hem gereden. Nu is er helemaal geen politie of ziekenauto bij geweest want het was alleen maar schade aan de brommer.

Ik heb hem nog zeker drie of vier keer gevraagd os het nodig was dat er iets moest komen en dat hoefde niet want het ging goed met hem en met de fiets was ook niets.

Nu drie dagen later krijg ik iemand bij me op het werk dat hij me aan wil klagen maar kan dat wel? Volgens mij is hij fout geweest en niet ik, ik heb getuigen die dat kunnen bevestigen, zelfs de vriend die met hem meereed zegt het.

Deze vertelde nog dat hij zelf geremd had omdat hij me anders geraakt zou hebben. Kan ik hem misschien aanklagen?
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door Skipperje »

Eric,

Je moet de aanrijding splitsen in 2 delen. Strafrechtelijk en civielrechtelijk. De schuldvraag zal heel duidelijk zijn, maar civiel heb je te maken met artikel 185 WVW'94.
Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is, behoudens de beperking in het derde lid, de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.

Er is vrij veel jurisprudentie en het zal je niet meevallen om onder de aansprakelijkheid uit te komen. Ik hoop dat je en rechtsbijstand hebt...
Gesloten