Hallo.
Als je bij iemand iets hebt meegenomen, datgene netjes schoonmaakt en na een week terugbrengt met een briefje erbij: 'hallo wij hebben gratis uw kabouter gewassen' Ben je dan strafbaar?
Kenteken gezien en man ging aangifte doen.
Ik ben verhoord.
Alles netjes opgebiecht. Dat het maar een geintje was.
Inclusief briefje overhandigd.
Wat is dan een redelijk transactie voorstel?
Hetgene is toch terug bij de rechtmatige eigenaar. En diegene heeft toch geen schade geleden?
Graag deskundig advies...
Bvd, gast 109
terugbrengen na geintje
Moderator: Moderatorteam
Je hebt zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar iets meegenomen.
Het goed wat je meenam was van een ander.
Door het onder je te houden ben je opgetreden alsof je eigenaar was.
Oftewel zijn alle elementen van diefstal aanwezig:
enig goed geheel of ten dele aan een ander toebehorend wegnemen en zich wederrechtelijk toeeigenen.
Hoe en of dit bestrafd wordt valt hier niet te zeggen. Waarschijnlijk zal de zaak bij justitie ingediend worden en zal er op justitieel niveau daar een beslissing over worden genomen.
Uit de praktijk verwacht ik dat je een transactievoorstel aangeboden zal worden, tenzij dit een regelmatig terugkerend fenomeen is geweest.
Het goed wat je meenam was van een ander.
Door het onder je te houden ben je opgetreden alsof je eigenaar was.
Oftewel zijn alle elementen van diefstal aanwezig:
enig goed geheel of ten dele aan een ander toebehorend wegnemen en zich wederrechtelijk toeeigenen.
Hoe en of dit bestrafd wordt valt hier niet te zeggen. Waarschijnlijk zal de zaak bij justitie ingediend worden en zal er op justitieel niveau daar een beslissing over worden genomen.
Uit de praktijk verwacht ik dat je een transactievoorstel aangeboden zal worden, tenzij dit een regelmatig terugkerend fenomeen is geweest.
-
- Infopolitie Gast
Op het moment, dat de eigenaar het kenteken ziet, gaat hij er van uit, dat zijn kabouter is gestolen, dat lijkt mij een logische gedachte.
De kentekenhouder is vervolgens degene, die gehoord zal worden als verdachte, dat lijkt mij ook logisch.
Nu ligt het er aan of u de kabouter heeft teruggebracht omdat u wist dat u was betrapt of omdat het echt was zoals u het heeft bedoeld. Dat zal altijd gokken blijven, reden voor de politie om toch een proces-verbaal op te maken. U vraag is vervolgens wat een redelijke transactievoorstel is.
Daar kan de politie geen antwoord op geven. Het doen van een transactievoorstel is een taak van de officier van justitie. Deze zal het proces-verbaal bekijken en daar dan een voorstel op doen.
Een officier van justitie is geen politie, dus kan de politie niet op de stoel van de officier van justitie gaan zitten.
Ik denk daarom dat u rustig moet afwachten hoe de officier van justitie er over beslist. U kunt dan altijd nog besluiten of u deze betaalt of dat u de zaak wilt voor laten komen bij de rechter.
De kentekenhouder is vervolgens degene, die gehoord zal worden als verdachte, dat lijkt mij ook logisch.
Nu ligt het er aan of u de kabouter heeft teruggebracht omdat u wist dat u was betrapt of omdat het echt was zoals u het heeft bedoeld. Dat zal altijd gokken blijven, reden voor de politie om toch een proces-verbaal op te maken. U vraag is vervolgens wat een redelijke transactievoorstel is.
Daar kan de politie geen antwoord op geven. Het doen van een transactievoorstel is een taak van de officier van justitie. Deze zal het proces-verbaal bekijken en daar dan een voorstel op doen.
Een officier van justitie is geen politie, dus kan de politie niet op de stoel van de officier van justitie gaan zitten.
Ik denk daarom dat u rustig moet afwachten hoe de officier van justitie er over beslist. U kunt dan altijd nog besluiten of u deze betaalt of dat u de zaak wilt voor laten komen bij de rechter.
-
- Infopolitie Gast
Nee niet helemaal. je hebt NU een transactievoorstel. Voldoe je die niet dan wordt de zaak overgedragen aan de rechtbank. Daar kun je je verhaal doen en dan wordt ter terechtzitting opnieuw een eis gesteld. Die kan hetzelfde zijn, maar ook lager of hoger.
Wil je er zo snel mogelijk af zijn dan betaal je het voorstel.
Vind je dat je onrecht aangedaan wordt en wil je de zaak beter uitleggen moet je het laten voorkomen.
Wil je er zo snel mogelijk af zijn dan betaal je het voorstel.
Vind je dat je onrecht aangedaan wordt en wil je de zaak beter uitleggen moet je het laten voorkomen.
-
- Infopolitie Gast