legitimatiebewijs rechercheur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Lies
Infopolitie Gast

legitimatiebewijs rechercheur

Ongelezen bericht door Lies »

Beste lezer,

Even een vraagje. Ik had gisteren een - naar mij later bleek - rechercheur op bezoek. Ik had hem zelf binnen gelaten (hij kwam mede op mijn verzoek). Maar ik wist op dat moment niet wie ik binnenliet, het had dus voor mij ook net zo goed iemand van een andere instantie kunnen zijn.
Ik vroeg hem dus: mag ik weten wie ik voor me heb? Toen noemde hij zijn naam en zei dat hij van de recherche was en toonde zijn legitimatie(mijn buurman wad dood in zijn woning aangetroffen en de hele dag door liepen er ongeveer wel 30 mensen langs mijn huis, vandaar dus dat ik niet precies wist wie er nu opeens bij me binnenstond; ik wilde alleen graag even met iemand praten had ik gezegd, en uiteraard is een rechercheur niet in uniform).
Enfin, lang verhaal kort: HOE weet ik nou eigenlijk dat die legitimatie wel klopt? Iemand kan wel een kaartje voor mn neus houden, maar moet je luisteren, ik heb daar geen verstand van en ik moet dus ter plekke maar afgaan op mijn gevoel/intuitie en het feit dat ik zelf had verzocht om een gesprek met iemand en dat het dus wel goed zou zitten.
Dus: kan IEMAND mij misschien uitleggen hoe ik kan weten of een legitimatie deugdelijk is??? Bij voorbaat dank voor uw reactie!
Michael
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 48

Ongelezen bericht door Michael »

Kijk maar eens hier

Of hier

In de schatkist staat het antwoord, of anders even de zoek functie gebruiken!
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Blijf het belachelijk vinden dat niemand mag weten hoe een officieel politielegitimatiebewijs eruit ziet.

De Belgen doen daar gelukkig iets minder moeilijk over!

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

maar de belgen zijn wel meer makkelijk in allerhande zaken, dus als we daar een voorbeeld aan moeten nemen zijn we slechtaf.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Dat niemand mag weten hoe zo'n legitimatie eruit ziet is niet aan ons Thunderstreak. Als politie nederland netjes een goeie afbeelding op de site zet hebben wij er ook vrede mee, sterker nog, we zullen hem hier ook plaatsen. Maar ik zou niet willen dat een, door ons ingescand en geplaatst legitimatiebewijs morgen wordt gebruikt voor verkeerde doeleinden. Het is een kwestie van het grote geheel, niet van dit forum... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

..::Frans::.. schreef:Dat niemand mag weten hoe zo'n legitimatie eruit ziet is niet aan ons Thunderstreak. Als politie nederland netjes een goeie afbeelding op de site zet hebben wij er ook vrede mee, sterker nog, we zullen hem hier ook plaatsen. Maar ik zou niet willen dat een, door ons ingescand en geplaatst legitimatiebewijs morgen wordt gebruikt voor verkeerde doeleinden. Het is een kwestie van het grote geheel, niet van dit forum... :wink:
Ik snap best dat er een vorm van algemeen politiebeleid achter zit en dat het niet aan infopolitie is om uit te maken of iets kan of niet. Ik wil er slechts op wijzen dat de Belgen op een officiële webpagina gewoon aan de burger laten zien hoe een politie-identiteitsbewijs er uit dient te zien.

Ik deel de mening van Gijs daarom ook niet dat wanneer we een voorbeeld aan de Belgen moeten nemen we 'slechter af' zouden zijn. Dat hangt er maar precies vanaf door welke bril je dat bekijkt. In België is het politie-identiteitsbewijs publiek gemaakt op het moment dat er meerder voorvallen waren van situaties waarbij bendeleden zich uitgaven voor politie met allerhande nepidentieteitsbewijzen die in de verste verte niet leken op de officiële en men op die manier burgers staande hield. Om het voor de burger duidelijk te maken wanneer zij met een echte agent van doen hebben, zijn de identiteitsbewijzen publiek bekend gesteld.

AfbeeldingAfbeelding

Ook de Duitsers zijn overigens wat opener mee
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

ThunderSTreak schreef:[Ik deel de mening van Gijs daarom ook niet dat wanneer we een voorbeeld aan de Belgen moeten nemen we 'slechter af' zouden zijn. Dat hangt er maar precies vanaf door welke bril je dat bekijkt.
daarom had ik het dus over "allerhande" zaken, zie bijvoorbeeld het wegonderhoud, rijden onder invloed, de zaak Dutroux etc etc
sunwave
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Vind ons legitimatiebewijs toch mooier ;)

Maar over zo'n rechercheur, is dat iemand van de recherche van de politie of iemand van een recherche-bureau.

Bij de eerste heeft deze namelijk een politie-legitimatie, en bij de tweede heeft deze een beveiligings-legitimatie (zeg uit m'n hoofd geel kleurig, beveiliging is groen/grijs, recherche is geel)
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Blijft een leuk punt.
Hoe weet ik dat een agent een agent is en hoe herken ik zijn/haar legitimatie?

Mag ik als burger verzoeken om mee te gaan naar het bureau (40km verderop) om daar één en ander te verifiëren?
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Bouwe1 schreef: Mag ik als burger verzoeken om mee te gaan naar het bureau (40km verderop) om daar één en ander te verifiëren?
Nee. Als je het niet vertrouwt kun je altijd bellen met het bureau en een en ander verifieren
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Bouwe1 schreef: Mag ik als burger verzoeken om mee te gaan naar het bureau (40km verderop) om daar één en ander te verifiëren?
Zie je het al voor je?
Bouwe1
Infopolitie Gast

Via dat 0800 nummer schiet dat ook niet op.
Via 112 mag het niet. Kortom bellen vind ik een ietwat vreemde optie.

En ja ik zie dat helemaal voor mij,
Ben je bijna bij het bureau is die nepdiender verdwenen. ;-)

Indien niet verdwenen dan is ie waarschijnlijk heel erg gefrustreerd geraakt en wordt de boete verhoogt wegens frustratie.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

En wat is het probleem met dat 0800 nummer dan?
Elles
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Elles »

Dat het een 0900 nummer is? :wink:

0900-8844.....
Bouwe1
Infopolitie Gast

Al een paar keer, niet vandaag, gebeld.
Echter nog noioit is het mij gelukt om dan iemand aan de telefoon te krijgen.

Blijkbaar was men druk met het een of ander en 0800-TUIG is voor de niet spoedeisende gevallen.
Derhalve laat men de telefoon dan met een gerust hart rinkelen.

Wat wel lukt, is om naar het bureau (40km) te rijden en daar dan bij de balie je verhaal maar te gaan houden.
Maar ja, als de agent niet mee wil om zijn legitimatie te laten verifiëren dan weet ik het ook niet meer, stuur dan maar een boete wegens het niet opvolgen van een aanwijziging van een agent.

Agent blij, prestatieloon, Ik blij, geen tijdsverlies, Corps blij, want er is weer een burger bij die niet weet hoe de agent zich officieel kan legitimeren. ;-)
Gesloten