Misschien een stomme vraag maar wat is nou het verschil tussen het wetboek van strafrecht en het wetboek van strafvordering? Wie kan mij dat op een begrijpende manier uitleggen? En nog een vraag... het verschil tussen materieel strafrecht en formeel strafrecht. Kan dat ook op een begrijpelijke manier beschreven worden?
Ik ben namelijk bezig met een opleiding beveiliging en ik vind dit een lastig gedeelte. Het is me niet duidelijk hoe het beschreven staat in mn leerboek.
Het materieel strafrecht is de verzamelnaam voor alle strafbepalingen, oftewel de artikelen die vastleggen wat strafbaar is en wat niet. Het Wetboek van Strafrecht bevat behalve wat algemene bepalingen vooral materieel strafrecht.
Het formeel strafrecht zijn de procesrechtelijke regels, de regels die gelden voor de staat wanneer iemand (mogelijk) een strafbaar feit heeft gepleegd. In het Wetboek van Strafvordering zijn dergelijke regels opgenomen.
in WvSv staat datgene wat er gebeuren mag/moet op het moment dat iemand iets fout heeft gedaan en er wordt pv opgemaakt bijvoorbeeld.
In Sr staat dat diefstal niet mag.
In SV staat dat je dan mag worden aangehouden en moet worden voorgeleid, dat voordat het verhoor aan jou verteld moet worden dat je niets hoeft te zeggen etc.
Ik heb wel een antwoord voor jou betreft het verschil van Wetboek van strafrecht en Wet
boek van Strafvordering.
Heel makkelijk uitgelegd staat in het wetboek van strafrecht allemaal strafbarefeiten omschreven en welke straffen er voor zijn. Bijvoorbeeld diefstal, moord, bedreiging, huisvredebreuk enz.
Bij het wetboek van strafvordering staan je bevoegdheden in. Die heb je bijvoorbeeld nodig om de strafbarefeiten op te sporen. Bijvoorbeeld wanneer mag ik een verdachte aanhouden en wat is nou een verdachte. Wanneer mag ik hem fouilleren. Wat voor een fouillering mag ik toepassen. Mag ik een woning doorzoeken.Enz Enz.
Hier in staat weer NIET dat je geweld mag gebruiken, dat staat weer in de politiewet art.8 en in de ambtsinstructie omschreven. Dit is namelijk ook een bevoegdheid. En zo moet je het een beetje lezen en de wetten onderscheiden.
Ik hoop dat dit je wat geholpen heeft. Veel succes met je opleiding!!!
Als er nog meer vragen zijn dan help ik je graag.
Anonymous schreef: Hier in staat weer NIET dat je geweld mag gebruiken, dat staat weer in de politiewet art.8 en in de ambtsinstructie omschreven. Dit is namelijk ook een bevoegdheid. En zo moet je het een beetje lezen en de wetten onderscheiden.
TS vermeld in het eerste bericht dat hij een beveiligingsopleiding doet.
In zijn/haar geval staat het dus in het wetboek van strafrecht (strafuitsluitingsgronden).
ja ik heb nog een paar papieren ervan thuis liggen die een ibt docent mij ooit eens gegeven heeft maar ik kan ze niet meer vinden.
ga druk zoeken want staat toch nog handige info in.
Wetboek van strafvordering (formeel strafrecht): De procedures om iemand gestraft te krijgen
Wetboek van Strafrecht(materieel strafrecht): Wie is strafbaar/wat is strafbaar en welke straf kan je daarvoor krijgen.