In slaap vallen achter het stuur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Maui
Infopolitie Gast

In slaap vallen achter het stuur

Ongelezen bericht door Maui »

Hallo,

Ik heb een vraag over in slaap vallen achter het stuur. Ik voelde me niet zo moe dat ik bijna in slaap viel, toch ben ik zonder het te weten in slaap gevallen achter het stuur en daarmee een frontale botsing veroorzaakt met ernsig lichamelijk letsel bij de andere partij. Ben ik hiervoor aansprakelijk en kan ik daar ergens iets over lezen?

GRoeten Maui
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ja daar bent u verantwoordelijk voor.

Even wat aannames uit de praktijk:

Er zal vermoedelijk proces-verbaal opgemaakt worden terzake overtreding van de artikelen

5 Wegenverkeerwet (algemeen gevaarsartikel) en
art. 6 wegenverkeerswet (zwaar lichamelijk letsel door schuld)

en, als ik het me even voor de geest probeer te halen zoals het mogelijk gegaan zou zijn;

art 3 Rvv niet voldoende rechts houden.

Dat is de strafrechtelijk kant van het verhaal, oftewel het gedeelte waar justitie zich mee bemoeit.

Dan is er ook nog de civielrechtelijk kant van het verhaal; het verhalen van de schade.
De tegenpartij zal u aansprakelijk gaan stellen voor de schade.

Ik verwacht dat uw verzekering dit voor u gaat betalen, Dit zal vermoedelijk tot gevolg hebben dat uw mogelijk opgebouwde no-claim verlaagd gaat worden.
maui
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door maui »

Ik ben juist geinteresseerd in de justitiele kant, hoe kan ik mij aan een vervolging op grond van artikel 5/6 WVW onttrekken?

Mvg
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door rai »

maui schreef:Ik ben juist geinteresseerd in de justitiele kant, hoe kan ik mij aan een vervolging op grond van artikel 5/6 WVW onttrekken?
Mocht er voor deze zaken proces-verbaal opgemaakt zijn zult u waarschijnlijk ter zijner tijd een oproep ontvangen om voor de rechter te verschijnen.
Die bepaald uiteindelijk of u daadwerkelijk de schuldige bent en wat voor straf hij er eventueel tegen over zet.

(Wat verstaat u eigenlijk onder "onttrekken")
Onyx
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Onyx »

Ik denk dat Maui bedoeld wat voor redenen hij zou kunnen bedenken/aanvoeren om niet voor deze artikelen strafbaar te worden gesteld.
Helaas vrees ik dat dit een moeilijk verhaal wordt, nl:
-het zware letsel is een feit, daar is niets meer aan te doen,
-artikel 5 WvW houd in dat u gevaar of hinder veroorzaakt of ZOU KUNNEN veroorzaken.
Het feit of u wel of niet slaperig (en daarmee de vraag of u dit van tevoren HAD kunnen verwachten..) in de auto bent gestapt is dus niet zozeer belangrijk voor dit artikel, tenzij u aantoonbaar een andere handeling heeft gedaan, waardoor artikel 5 WvW (kapstokartikel) niet van toepassing zou zijn.

Sucses bij de afhandeling.
Fido Dido
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Fido Dido »

Het zou in ieder geval verstandig zijn om interesse te tonen in het slachtoffer.
Buiten dat u dat moreel verplicht bent wat mij betreft, zal een OVJ daar zeker naar vragen en mogelijk rekening houden met de strafmaat.
Gesloten