rechter commissaris zonder huiszoekingbevel inval doen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
anoniempje
Infopolitie Gast

rechter commissaris zonder huiszoekingbevel inval doen

Ongelezen bericht door anoniempje »

Beste mensen,

Ik heb een vraagje, namelijk, kan een rechtercommissaris zonder huiszoekingsbevel een huis binnenvallen met een half korps naar een persoon die daar niet woont?

Alvast bedankt voor de moeite,

anoniempje
rich
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht: Man
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Die mogelijkheid is aanwezig. In de gevallen waar het niet mogelijk is geweest om een machtiging op te maken en dus ook niet om te tonen mag men ook tegen de wil van de bewoner een woning betreden.

Het is afhankelijk van het feit waarvoor men naar binnen gaat en natuurlijk ook afhankelijk van het feit of de bewoner toestemming geeft of niet.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Ongelezen bericht door gvdbor »

is het zelfs niet zo dat een RC uberhaupt zo naar binnen kan stappen. Hij schrijft die dingen immers zelf uit.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

Voor het doorzoeken ter aanhouding is voorzover ik weet geen machtiging van een RC nodig en verder is er op dit punt in de wet alleen iets geregeld voor opsporingsambtenaren en (hulp)officieren van justitie. Waar de bevoegdheid van de RC uit voortvloeid is me dan niet helemaal duidelijk.

Per 1 januari is artikel 110 van het Wetboek van Strafvordering gewijzigd. De RC kan op vordering van de officier van justitie en tijdens een gerechtelijk vooronderzoek ook ambtshalve wel ter inbeslagneming elke plaats doorzoeken. Daarbij moet de officier van justitie of een hulpofficier van justitie aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door MarcH op 02 mar 2005, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
rich
Moderator
Moderator
Agent

Maar dat wil mi niet zeggen dat de algemene voorwaarden die in de AWBI staan niet van toepassing zijn.

Een woning is en blijft een beschermde plaats waarbij je in principe een machtiging moet kunnen tonen als je tegen de wil van de bewoner de woning wilt betreden.

De AWBI laat wel ruimte over om in bepaalde gevallen zonder machtiging de woning te betreden.

Neem bijvoorbeeld de Wet Wapens en Munitie. Deze wet geeft de mogelijkheid voor de lagere opsporingsambtenaar om een doorzoeking te doen. Voor het binnentreden is het echter wel van beland, als dit tegen de wil van de bewoner geschiedt, dat er een machtiging is. (en de ovj dient hiervan wel in kennis te worden gesteld als er een zoeking gaat plaats vinden...dit even terzijde)

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

Op de AWBI was ik nog niet direct ingegaan, zeker omdat ik niet weet wat de grondslag is van de bevoegdheid van de R-C om een woning te doorzoeken ter aanhouding (had vorig bericht net gewijzigd toen je reageerde).
Aan de andere kant is het wel zo dat in zoverre het bij ons dan gedoceerd wordt, men een vordering van de officier van justitie bij artikel 110 Sv nog wel eens wil interpreteren als een machtiging in de zin van de AWBI.
Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Bartikel »

Rich schreef:
Maar dat wil mi niet zeggen dat de algemene voorwaarden die in de AWBI staan niet van toepassing zijn.
Een rechter-commissaris is conform artikel 2 lid 1 AWOB bevoegd om zonder machtiging te betreden.

Voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is een schriftelijke machtiging vereist, tenzij en voor zover bij wet aan rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. De machtiging wordt zo mogelijk getoond.

Ik weet de niet waar deze bevoegdheid expliciet is geregeld, maar ik heb nog nooit een RC met een machtiging bij iemand aan de deur zien staan. Een RC heeft ingrijpende bevoegdheden en het binnentreden ter doorzoeking is hier één van. Wel moet de RC zich houden aan de legitimatieplicht en de doelvermelding. Hier is hij niet van onthouden.

Wat ik wel gevonden kreeg wat ook aangeeft dat de RC geen machting tot binnentreden nodig heeft is artikel 97 lid 4 SV.

Indien de rechter-commissaris aan een hulpofficier van justitie machtiging heeft verleend ter inbeslagneming een woning zonder toestemming van de bewoner te doorzoeken, is voor het binnentreden in die woning door de betrokken hulpofficier van justitie geen machtiging als bedoeld in artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden vereist.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
rich
Moderator
Moderator
Agent

Waarmee de vraag dus beantwoord is! ;)

rich@infopolitie.nl

Gesloten