in belgie door rood licht

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

in belgie door rood licht

Ongelezen bericht door Gast »

In Juli 2004 ben ik te Alken in Belgie door rood licht gereden.
Nu moet ik om te verschijnen voor de politierechtbank te Tongeren in Belgie (9.00 uur smorgens)
Omdat dit toch niet naast de deur is vind ik het een probleem om er heen te gaan.
Wat raden jullie mij aan te doen?
Echt verdedigen kan ik mezelf niet: de reden van de overtreding: Ik was op weg naar vakantiebestemming met vrienden die in de de auto voor mij reden en wilde hen niet kwijtraken. Zij namen een andere route dan ik had voorbereid en in ‘paniek’ nam ik de foute beslissing om harder te gaan rijden om nog door oranje te kunnen gaan, en ging toen door rood licht (1.5 seconde rood) p.s. het was erg rustig op de weg.

Kan ik in Tongeren met deze waarheid nog mijn vonnis verzachten of kan ik net zo goed thuis blijven en hun vonnis afwachten?
T-nus
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Het is inderdaad niet om de hoek. Het feit dat je door rood bent gereden blijft wel bestaan. De reden dat je je vrienden niet kwijt wilde raken zal m.i. niet veel (lees niks) aan de zaak veranderen... :wink:

Of je wel of niet dat stuk naar Belgie moet rijden daar kan ik natuurlijk niet over oordelen, dat is helemaal aan jezelf.

Succes ermee....
Roberto
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

Je had met je vrienden voordat je op vakantie ging het e.e.a. kunnen doorspreken van hoe of wat als er problemen waren onderweg.

Ik denk dat je gewoon moet verschijnen in Tongeren en daar je verhaal moet doen.
De overtreding die blijft aanwezig.

was de vakantie wel goed bevallen, mischien kun je gelijk als je toch die kant op gaat een vakantie eraan vast plakken.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht: Man
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door donmarcello »

ik weet het natuurlijk niet zeker maar waarschijnlijk staat er in het proces vebaal dat u KUNT verschijnen om uit te leggen wat er zoal aan de hand was maar volgens mij is dat niet verplicht en krijg je daarna gewoon de bekeuring thuis gestuurt .
kijk dus even goed en lees alles goed na (zal even checken op het papiertje wat hier ligt :oops: )
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

Rechters stellen het vaak wel op prijs dat men verschijnt. Daarnaast weet ik niet geheel hoe de verstekprocedure op dit punt werkt in België, kan zijn dat je dus alsnog gedagvaard wordt.
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik heb alleen nog wat slecht nieuws voor je. Nederland, Belgie, Duitsland en Zwitserland hebben een verdrag gesloten om de boete's voor elkaar te verhalen, indien noodzakelijk...(in de toekomst gaat dit voor de hele EU gelden)...

Oftewel, als je niet verschijnt krijg je post van de nederlandse justitie..

Aan de andere kant, als je eenmaal betaald hebt, hoef je niet meer om Belgie heen te rijden om in Frankrijk te komen.... :wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 01 mar 2005, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

PS-je, dit verdrag gaat donderdag bij de EU onder de hamer. Na de klap is het officieel dus.
El
Infopolitie Gast

door rood licht in belgie

Ongelezen bericht door El »

Roberto schreef:Je had met je vrienden voordat je op vakantie ging het e.e.a. kunnen doorspreken van hoe of wat als er problemen waren onderweg.

Ik denk dat je gewoon moet verschijnen in Tongeren en daar je verhaal moet doen.
De overtreding die blijft aanwezig.

was de vakantie wel goed bevallen, mischien kun je gelijk als je toch die kant op gaat een vakantie eraan vast plakken.
-------------
ja, de volgende keer betere afspraken...
Ik had al een zitten bedenken om er een :P :wink: lang weekend Maastricht ofzo van te maken... wordt het toch gezellig...moeten ze me geen rijverbod geven. bedankt voor je reactie El
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Het niet in acht nemen van een rood licht valt in België onder een zware overtreding van de tweede graad.

De boete bij onmiddellijke inning is €175.
Bij de rechtbank komt de boete tussen €275 en €2.750.
Uitvoeringsbesluit (KB) van 31 januari 2003.

De rechter in België stelt het verschijnen in persoon inderdaad op prijs. Echter het aangevoerde argument zal hij waarschijnlijk niet honoreren.

En wie zei laatst nog dat de boetes in Nederland zo hoog waren? :D
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

thijeleo schreef:PS-je, dit verdrag gaat donderdag bij de EU onder de hamer. Na de klap is het officieel dus.
Maar ik neem aan dat ze in Belgie ook een legaliteitsbeginsel hebben.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

En ik gok dat het verdrag ook wel een overgangsbepaling zal hebben, maar vroeg me eigenlijk af welke instelling er donderdag over stemt.
Thijs
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Oja tuurlijk, dat lijkt me logisch. Op school(brugjaar politie) moeten we nu werken met het wetboek van strafrecht en dacht hier meteen aan toen ik het las.
Gesloten