draaicircel bussen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
meike
Infopolitie Gast

draaicircel bussen

Ongelezen bericht door meike »

hallo, ik heb laats een vraag gesteld over de draaicircel en heb daar handige antwoorden op gekregen, maar ik snapte niet precies wat met bedoelde met : je kan het berekenen door 3,5 a 4 x de wielbasis te nemen dit klopt over het algemeen.

En ik had ook nog een vraagje hoe het zit met de draaicircels van bussen en van vrachtwagens.

Alvast bedankt!
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

hetzelfde als met auto's

en wat betreft de wielbasis.

als je van midden voorwiel tot midden achterwiel de afstand opmeet heb je de wielbasis. Stel je voor dat dat 3 meter is:

3,5 x 3 = 10,5 meter. Oftewel de draaicirkel zou dan 10,5 meter zijn.

Bij een autobus is de wielbasis natuurlijk veel groter, bijvoorbeeld 10 meter, 3,5 x 10 is 35 meter.

etc.
CrashDuck
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Het zal mij weinig verbazen als de draaicirkel van een bus niet met die berekening van 3,5 tot 4 maal de wielbasis vast te stellen is. Dit omdat een bus een vrij groot gevaarte is en als de draaicirkel dan ook zo enorm groot is, dan kan je helemaal nooit meer door een smal en bochtig straatje rijden.

Als je wilt wil ik wel eens de draaicirkel van bussen en personenwagens proberen op te zoeken. Dan moet je wel even zeggen van welk merk, type en bouwjaar je het wilt weten.
donmarcello
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door donmarcello »

Vehicle length 10.300 mm
Wheelbase 6.300 mm
Turning circle 23.900 mm

zoiets zal het zijn heb even een nieuwe moderne bus genomen :roll:

http://www.denoudsten.nl/products/model_x97spec.htm
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
meike
Infopolitie Gast

nog eens draaicircel bussen

heej

ja das heel aardig van je twee-cee-vee maar het probleem is dat ik geen merk of type bus heb. Omdat ik de maten nodig heb voor een schoolopdracht van mij. En dat gaat over vrachtwagens die over minirotondes moeten draaien. En dan uitzoeken wanneer de vrachtwagen/bus niet over een stoep ofzo rijdt, maar de rotonde gewoon precies kan nemen. Daar heb ik dus de afmetingen van de bus/vrachtwagen voor nodig en moet ik weten wat de draaicircel nou eigenlijk is. Moet je verbanden leggen tussen de straal van de rotonde en de lengte van voertuig enz..

Maar dan moet ik dus eerst weten hoe ik zoiets moet berekenen, ik heb hier namelijk geen idee van. Omdat ik ook niet zo goed weet hoe een bus en een vrachtwagen precies draaien.

Dus als iemand nog goeie ideeen heeft, om mij met dit probleem te helpen, ze zijn allemaal welkom!! Bep. formules enz. En bijv. als de lengte van de bus groter wordt wat dan moet veranderen aan de rotonde enz.

Alvast bedankt allemaal!!!
CrashDuck
Infopolitie Gast

Je had ook door mogen gaan in het oude topic ;)

Maar je kan de draaicirkel van de binnenkant berekenen met sinus, cosinus en tangens en de wielbasis van het voertuig. Wil je de draaicirkel aan de buitenkant berekenen, dan heb je tevens de breedte van het voertuig nodig + hoeveel het voertuig uitsteekt voor het midden van de vooras en achter het midden van de achteras.

Mag ik vragen wat voor school je precies doet ? Je kan dit namelijk enorm ingewikkeld maken ...
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

2cv schreef:Je had ook door mogen gaan in het oude topic ;) ...
Bij deze samengevoegd.

Aan Meike het verzoek om niet onnodig nieuwe topics te openen.

en verder de opmerking dat dit niet echt politiegerelateerde vragen zijn.
meike
Infopolitie Gast

heej! ja alvast bedankt 2cv maar ze verwezen me door naar deze site daarom heb ik hier deze vragen gesteld, maar als je andere sites weet waar ik dit kan vragen doe ik dat ook wel.
En ik zit in mijn eindexamenjaar, dit is dan ook mijn eindopdracht.

Ik zou het heel fijn vinden als je uitlegt wat je dan precies met de sinus, tangens , cosinus wilt gaan doen. Ik heb al heel veel tekenen gemaakt, maar kom er niet goed uit.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Dan stel ik voor dat jullie emailadressen uitwisselen want om dat via dit forum te gaan doen lijkt me niet echt handig
CrashDuck
Infopolitie Gast

Meike: Afbeelding
Gesloten