achterstallig salaris

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
werknemer
Infopolitie Gast

achterstallig salaris

Ongelezen bericht door werknemer »

Hallo allemaal,

Ik heb een langdurig conflict met een oud werkgever van mij. Ik had nog een bedrag van 5000 euro van hem tegoed en dat wilde hij mij niet betalen. Ik zat al een jaar op dat geld te wachten en via de bond liep het allemaal niet zo snel. Door de bond ben ik heel ruim in het gelijk gesteld en ook zij vonden dat ik recht had op het geld.
Zelfs mijn oud werkgever had aan de bond duidelijk gemaakt dat ik het geld inderdaad zou moeten krijgen. Om de een of andere reden maakte hij het nooit over aan mij. Het gaat zeker niet slecht met dat bedrijf dus dat kan geen reden zijn om mij niet te betalen.

Afgelopen zaterdag is het fout gegaan. Ik was het zo zat om op mijn geld te wachten en ik ben naar die man toegegaan. Hij zat op zijn kantoor en ik ben naar binnen gelopen en heb hem om het geld gevraagd. Hij wilde het weer niet geven. Ik ben toen flink boos geworden en ik heb gezegd dat ik hem flink op zijn bek zou slaan als ik niet direct het geld zou krijgen. Volgens mij was hij aardig onder de indruk want hij gaf mij eindelijk mijn geld. Toen ik naar buiten liep schreeuwde hij mij wel na dat hij de politie zou inschakelen. Hier heb ik nog niets van gehoord dus misschien valt dat allemaal wel mee maar ik wil toch weten of ik iets strafbaars heb gedaan.

Weten jullie dit?
Viper®
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Viper® »

Lijkt mij dat dit een loze belofte was. In principe had je recht op het geld dus wat zou hij willen aangeven als argument voor een aanklacht. Neem aan dat je niemand handtastelijk aangevallen hebt of iets vernield. Hij kan het dan hoogstens op bedreiging gooien maar om eerlijk te zijn lijkt mij niet dat ie dat doet met al het papierwerk hiervoor.

succes
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dat papierwerk valt wel mee.

Strikt genomen heb je je schuldig gemaakt aan bedreiging/afdreiging.

Als hij daar aangifte van heeft gedaan, of nog gaat doen heb je een probleem. Je zult dan gehoord worden als verdachte en mogelijk een proces-verbaal krijgen.
Wouter1987
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wouter1987 »

Wat kan je doen als de werkgever niet wil betalen? Loze belooften blijft geven en dus nooit betalen?

Kan ik dan ook ergens aangiften van doen of niet?

Grtn
Wouter
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Dat is een civielrechtelijk aangelegenheid. Je kunt dan dus een advocaat in de arm nemen en een kort geding tegen hem beginnen, hem voor de rechter dagen dus.
MarcH
Jurist/Advocaat
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc

Ongelezen bericht door MarcH »

Als je met het probleem zit dat er niet betaald wordt, kan je vaak ook terecht bij een rechtswinkel waar ze daar redelijk aan gewend zijn. Vrijwel iedere stad met een rechtenfaculteit heeft er wel een en ook nog een groot aantal andere steden.
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Moraal: Geweld/bedreiging met geweld lost dus niks op.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Artikel 317.

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door geweld of bedreiging met geweld iemand dwingt

hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort,
Het goed behoort echter aan de ander toe en niet aan de voormalig werkgever. Ik vraag me dus af of 317 wel op gaat.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Werknemer. Toch handig voor jouw werkgever dat je hier zwart op wit zet dat je hem hebt bedreigd :?
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

rich schreef:
Artikel 317.

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, door geweld of bedreiging met geweld iemand dwingt

hetzij tot de afgifte van enig goed dat geheel of ten dele aan deze of aan een derde toebehoort,
Het goed behoort echter aan de ander toe en niet aan de voormalig werkgever. Ik vraag me dus af of 317 wel op gaat.
Het goed behoort nog steeds aan de werkgever toe.
De werknemer heeft weliswaar een tegoed op hem maar het geld is daarmee nog niet van hem. Hij heeft slechts een vordering openstaan.
rich
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door rich »

Ik heb de besprekingen van de dwangmisdrijven nog eens zitten lezen en in een van deze besprekingen (Koninklijke Vermande) kwam ik het volgende stukje tegen. Het spreekt nog over guldens dus is al weer wat ouder maar ik heb niets kunnen vinden dat het tegenspreekt, ook niet in S en K.
Stel dat A nog 1000 gulden aan loon (jawel zo staat het er) tegoed heeft van zijn vroegere werkgever en er op een zekere dag zo schoon genoeg van krijgt dat hij naar zijn vroegere baas gaat en zegt: "Als je me nu niet betaalt dan sla ik al je tanden uit je bek"
De werkgever haalt zijn portefeulle tevoorschijn en betaalt het achterstallige salaris.

Het misdrijf afpersing gaat nu niet op omdat het bestandsdeel wederrechtelijk bevoordelen ontbreekt.
Wel overtreedt A daarbij het algemene dwangmisdrijf als bedoelt in art 284 lid 1 omdat hij niet het recht heeft de dwang op die wijze uit te oefenen. Daarvoor bestaan andere en legale wegen in het civiele recht.
Mijn conclusie na dit stukje gelezen te hebben:

De persoon wil zich niet wederrechtelijk beoordelen want hij heeft immers recht op het geld. Het gaat in deze dus niet zo zeer om het goed maar om het bevoordelen.

Overtreding van art 284 Sr
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

ok
Gesloten