Fietsendrager en mistachterlicht
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Fietsendrager en mistachterlicht
Moet je op je fietsendrager ook een mistachterlicht hebben?
-
- Infopolitie Gast
Lijkt mij van niet.
Het is geen aanhangwagen.
De auto hoeft het pas te hebben vanaf een bepaald bouwjaar.
Aangezien je onder bepaalde omstandigheden <50meter zicht, het mistachterlicht MAG voeren, mag je het mistachterlicht ook uit laten.
als je het wel aandoet dan zal er vast wel wat licht van je mistachterlicht door de open delen van de fiets schijnen.
Het is geen aanhangwagen.
De auto hoeft het pas te hebben vanaf een bepaald bouwjaar.
Aangezien je onder bepaalde omstandigheden <50meter zicht, het mistachterlicht MAG voeren, mag je het mistachterlicht ook uit laten.
als je het wel aandoet dan zal er vast wel wat licht van je mistachterlicht door de open delen van de fiets schijnen.
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
VR 5.18.7.1.e:
indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee niet-driehoekige rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager;
indien de verlichting en retroreflectoren van het voertuig door de lastdrager of de goederen worden afgeschermd, moet de lastdrager aan de achterzijde zijn voorzien van twee rode achterlichten, twee rode remlichten, twee niet-driehoekige rode retroreflectoren en twee ambergele richtingaanwijzers, die moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig met inbegrip van de lastdrager;
-
- Infopolitie Gast
Inderdaad, geen mistachterlicht.
Eh, en als mijn (goedgekeurde) fietsendargaer dan eens te smal blijkt te zijn voor mijn auto?
auto is zowat 2 meter en mijn fietsendrager ongeveer 1 meter.
derhalve is de buitenrand op pak em beet 45cm gelegen, de verlichting als bovengenoemd is dus nog verder van die 40cm vandaan.
Eh, en als mijn (goedgekeurde) fietsendargaer dan eens te smal blijkt te zijn voor mijn auto?
auto is zowat 2 meter en mijn fietsendrager ongeveer 1 meter.
derhalve is de buitenrand op pak em beet 45cm gelegen, de verlichting als bovengenoemd is dus nog verder van die 40cm vandaan.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Als u over een zo smalle fietsdrager beschikt, gok ik dat de verlichting van de auto niet wordt afgeschermd en derhalve dus ook geen fietsdrager met aanvullende verlichting nodig heeft...
Overigens zit er nog een heel verschil tussen de wettelijke eisen en de daadwerkelijke handhaving... Ik ken bijzonder weinig politieagenten die deze kennis paraat hebben en nog veel minder dienders die er ook daadwerkelijk een boete voor uitdelen....
Vooropgesteld dat u wel met een beetje knappe fietsdrager aan komt zetten, en niet met één of ander zelfgemaakt 'orgel'....

Overigens zit er nog een heel verschil tussen de wettelijke eisen en de daadwerkelijke handhaving... Ik ken bijzonder weinig politieagenten die deze kennis paraat hebben en nog veel minder dienders die er ook daadwerkelijk een boete voor uitdelen....

Vooropgesteld dat u wel met een beetje knappe fietsdrager aan komt zetten, en niet met één of ander zelfgemaakt 'orgel'....

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Nee, het is geen orgel.zijlvaart67 schreef:Als u over een zo smalle fietsdrager beschikt, gok ik dat de verlichting van de auto niet wordt afgeschermd en derhalve dus ook geen fietsdrager met aanvullende verlichting nodig heeft...![]()
Overigens zit er nog een heel verschil tussen de wettelijke eisen en de daadwerkelijke handhaving... Ik ken bijzonder weinig politieagenten die deze kennis paraat hebben en nog veel minder dienders die er ook daadwerkelijk een boete voor uitdelen....![]()
Smal? ik heb het over de verlichtingsbalk ten opzichte van de breedte van de auto.
Het merk laat ik even achterwege, voor een 'slimme' diender er nu wel op getriggerd raakt.
De fiets steekt links en rechts van de auto niet uit...
-
- Infopolitie Gast