sorry, derde remlicht !

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

sorry, derde remlicht !

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Het onderwerp werd net voor mij neus gesloten :? maar het volgende. Klopt het dat een derde remlicht verplicht is voor auto die na september 200 in gebruik zijn genomen MITS de twee remlichten lager liggen dan het onderste gedeelte van de ruit?! Zo begrijp ik de tekst namelijk uit het VR art 5.2.51: 2° de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Die auto's worden standaard al zo geleverd, dus over de inrichting daarvan zou ik me niet teveel zorgen maken.
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Nee ok, maar klopt het dan wat ik zei? Dat alle personenauto's tegnwoordig standaard zo worden afgeleverd dat weet ik ... Maar het HOEFT dus niet als de remlichten hoger/gelijk staan aan het onderste punt van de achterruit dat licht doorlaat :?:
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ff snel dan, voordat Frans ook deze dichtgooit. :wink:
Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
h.
twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
p.
een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:
1º.
het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2º.
de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.
Een 3e remlicht is dus sowieso verplicht. En om het door jouw genoemde probleem op te lossen, wordt deze vaak in de dakspoiler gebouwd om toch maar aan de 'hoogte-eis' te voldoen. :wink:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Krijg nou het heen en weer zeg. Ik wist niet dat het veranderd was. Ik ken deze nog: p. een derde remlicht aangebracht zodanig dat:

1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en

2° de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.

Die 30 sept 2001 kende ik dus niet :?
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

om even aan te geven waar het staat, plus dta het in mijn instructieboek staat en dat is geen ouder druk, eh, bij nader inzien wel dan maar goed...

http://www.tdekkers.nl/vr-h5a2.htm#Artikel%205.2.51
Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

sjees, sorry voor de spelfouten, het is nog vroeg :-)
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14562
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er is al vaker voor gewaarschuwd, dat die site hopeloos verouderd is... :?

Beter is het om de site van Leo en Frans (die ken je vast wel :wink: ) te gebruiken of, heel soms, als je dingen daar echt niet kan vinden: http://www.wetten.nl :wink:

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Maurice930
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Maurice930 »

Dank, hm, dan moet ik onze instructeursmappen ook maar es aan gaan passen...thans, de drukker
Gesloten