sorry, derde remlicht !
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
sorry, derde remlicht !
Het onderwerp werd net voor mij neus gesloten
maar het volgende. Klopt het dat een derde remlicht verplicht is voor auto die na september 200 in gebruik zijn genomen MITS de twee remlichten lager liggen dan het onderste gedeelte van de ruit?! Zo begrijp ik de tekst namelijk uit het VR art 5.2.51: 2° de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.

-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ff snel dan, voordat Frans ook deze dichtgooit.

Een 3e remlicht is dus sowieso verplicht. En om het door jouw genoemde probleem op te lossen, wordt deze vaak in de dakspoiler gebouwd om toch maar aan de 'hoogte-eis' te voldoen.Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
h.
twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
p.
een derde remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2001, aangebracht zodanig dat:
1º.
het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf het middenlangsvlak, en
2º.
de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Krijg nou het heen en weer zeg. Ik wist niet dat het veranderd was. Ik ken deze nog: p. een derde remlicht aangebracht zodanig dat:
1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2° de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
Die 30 sept 2001 kende ik dus niet
1°. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2° de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 2000.
Die 30 sept 2001 kende ik dus niet

-
- Infopolitie Gast
om even aan te geven waar het staat, plus dta het in mijn instructieboek staat en dat is geen ouder druk, eh, bij nader inzien wel dan maar goed...
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a2.htm#Artikel%205.2.51
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a2.htm#Artikel%205.2.51
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Er is al vaker voor gewaarschuwd, dat die site hopeloos verouderd is...
Beter is het om de site van Leo en Frans (die ken je vast wel
) te gebruiken of, heel soms, als je dingen daar echt niet kan vinden: http://www.wetten.nl 

Beter is het om de site van Leo en Frans (die ken je vast wel

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast