stoelverhoging met rugleuning in kofferbak stationwagon
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
stoelverhoging met rugleuning in kofferbak stationwagon
Mag je stoelverhogers (incl. rugleuning) gebruiken in de "kofferbak" van een stationwagon. Deze stoelverhogers worden geplaatst tegen de rugleuning van de achterzitplaatsen en zijn dan dus "naar achteren gericht". Zijn daarbij dan gordels verplicht??
-
- Infopolitie Gast
Los van of het mag, zou ik het niet doen.
De rugleuning van zo'n verhoger is qua sterkte niet ontworpen om als volwaardige rugleuning te dienen. Hij werkt dus alleen goed als hij over de volle lengte ondersteund wordt door de originele rugleuning van de auto.
In de situatie die u beschrijft zal alleen de bovenkant van de rugleuning de achterkant van de originele rugleuning raken.
Als u dan een aanrijding krijgt, wordt de ruggegraat van degene die op de stoelverhoger zit (uw kinderen?) in een vorm geperst die niet bevorderlijk is voor de gezondheid. En dat lijkt het mij dus niet waard!
De rugleuning van zo'n verhoger is qua sterkte niet ontworpen om als volwaardige rugleuning te dienen. Hij werkt dus alleen goed als hij over de volle lengte ondersteund wordt door de originele rugleuning van de auto.
In de situatie die u beschrijft zal alleen de bovenkant van de rugleuning de achterkant van de originele rugleuning raken.
Als u dan een aanrijding krijgt, wordt de ruggegraat van degene die op de stoelverhoger zit (uw kinderen?) in een vorm geperst die niet bevorderlijk is voor de gezondheid. En dat lijkt het mij dus niet waard!
RFO heb je wetenschappelijk onderzoek daarnaar gedaan?
Of is het een feit van algemene bekendheid wat je daar verondersteld?
Ik vind het namelijk een fantastisch verhaal, heb er nog nooit van gehoord dus ben heel benieuwd naar de bron ervan.
En verder zou ik me beperken tot primair het beantwoorden van de vraag van TS en pas vervolgens over de mitsen en maren beginnen.
Of is het een feit van algemene bekendheid wat je daar verondersteld?
Ik vind het namelijk een fantastisch verhaal, heb er nog nooit van gehoord dus ben heel benieuwd naar de bron ervan.
En verder zou ik me beperken tot primair het beantwoorden van de vraag van TS en pas vervolgens over de mitsen en maren beginnen.
-
- Infopolitie Gast
Nee, met logisch verstand kom je ook ver! Ik zal het proberen beter uit te leggen a.h.v. een tekening.gvdbor schreef:RFO heb je wetenschappelijk onderzoek daarnaar gedaan?
Nu wel!gvdbor schreef: Of is het een feit van algemene bekendheid wat je daar verondersteld?
rfo00457gvdbor schreef: Ik vind het namelijk een fantastisch verhaal, heb er nog nooit van gehoord dus ben heel benieuwd naar de bron ervan.
Daar heb je gelijk in. Ik heb alleen voldoende mensen in hele vreemde houdingen gezien. Vandaar de waarschwing aan TSgvdbor schreef: En verder zou ik me beperken tot primair het beantwoorden van de vraag van TS en pas vervolgens over de mitsen en maren beginnen.
Maar, even ingrijpen;
TS stelt een vraag en wil die graag beantwoord zijn, dus verzoek om even on-topic te blijven voordat we hier een hele verhandeling over de souplesse van rugleuningen van stoeltjes beginnen.
TS stelt een vraag en wil die graag beantwoord zijn, dus verzoek om even on-topic te blijven voordat we hier een hele verhandeling over de souplesse van rugleuningen van stoeltjes beginnen.
Laatst gewijzigd door gvdbor op 27 feb 2005, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14687
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
In principe moet men gebruik maken van de 'beschikbare autogordel', maar als die zitplaatsen al vergeven zijn, is het dus toegestaan om mensen 'los' te vervoeren achter in de stationcar.
Al zou u kinderen los laten rennen door de achterbak, dan is daar niet zo snel wat aan te doen, als politie zijnde... Dit is expliciet niet meer geregeld in de wetgeving.
Als u dan daar ook nog een zitje creeert, dan mag dat en hoeven er niet eens gordels of wat dan ook gefabriceerd te worden. Als ze er eenmaal zijn, moeten ze wel gebruikt worden!
Maar nogmaals, iets dergelijks wordt alleen toegestaan als alle 'normale' zitplaatsen vergeven zijn. Of het kind moet zelfs jonger zijn dan 3 jaar. Dan bestaan er eigenlijk helemaal geen regels.
Overigens leveren bijna alle autofabrikanten speciale minizitjes (incl gordels) voor deze wijze van vervoer. Wel zo veilig.
Al zou u kinderen los laten rennen door de achterbak, dan is daar niet zo snel wat aan te doen, als politie zijnde... Dit is expliciet niet meer geregeld in de wetgeving.
Als u dan daar ook nog een zitje creeert, dan mag dat en hoeven er niet eens gordels of wat dan ook gefabriceerd te worden. Als ze er eenmaal zijn, moeten ze wel gebruikt worden!
Maar nogmaals, iets dergelijks wordt alleen toegestaan als alle 'normale' zitplaatsen vergeven zijn. Of het kind moet zelfs jonger zijn dan 3 jaar. Dan bestaan er eigenlijk helemaal geen regels.

Overigens leveren bijna alle autofabrikanten speciale minizitjes (incl gordels) voor deze wijze van vervoer. Wel zo veilig.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
Zijlvaart67;
Weet wel dat justitie deze mening niet deelt.
Vorig jaar maakte een collega pv op terzake art. 5 voor het vervoer van kinderen in de achterbak van een stationcar.
Ik was het daar niet mee eens overigens.
Het pv werd ingezonden en uiteindelijk heb ik een discussie gehad met de OvJ over het al of niet strafbaar zijn.
De verkeersafdeling van justitie vond het WEL onder art. 4 vallen en heeft het ook als zodanig afgehandeld.
En verder is het handig te weten, maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel, dat binnenkort het vervoer in die achterbak weer strafbaar wordt gesteld.
Weet wel dat justitie deze mening niet deelt.
Vorig jaar maakte een collega pv op terzake art. 5 voor het vervoer van kinderen in de achterbak van een stationcar.
Ik was het daar niet mee eens overigens.
Het pv werd ingezonden en uiteindelijk heb ik een discussie gehad met de OvJ over het al of niet strafbaar zijn.
De verkeersafdeling van justitie vond het WEL onder art. 4 vallen en heeft het ook als zodanig afgehandeld.
En verder is het handig te weten, maar dat weet jij waarschijnlijk ook wel, dat binnenkort het vervoer in die achterbak weer strafbaar wordt gesteld.
-
- Infopolitie Gast
Dat brengt mij op de beloofde tekening:
De stevigheid van een stoelverhoger komt uit de bank waar hij op gemonteerd zit.
Vandaar dat je in de problemen komt, als je hem als een zelfstandig zitje gebruikt, dus zonder ondersteuning. De rugleuning buigt door of breekt af. Vergelijk het maar met een matras. Als deze op een lattenbodem ligt, heb je stevigheid. Maar zet maar een matras schuin tegen de muur en ga er maar opliggen. Dan zit er geen stevigheid in aangezien de ondersteuning weg is. Dit gaat ook op als er een soort kunststof achterplaat in de stoelverhoger zit.
Of de rugleuning nu afbreekt of doorbuigt, degene die op de stoel zit heeft een probleem. Het hoofd komt namelijk al gauw boven de rand uit van het stoeltje. Je kunt dit zien door in de auto op de bestuuurdersstoel te gaan zitten en de rugleuning naar voren te kantelen. De hoofdsteun raakt je lichaam dan steeds lager.
Als je hoofd wel zijn snelheid houdt bij een aanrijding, terwijl dit niet voor de rest van je lichaam geldt, loop je gauw letsel op.
Dus het is niet verboden, maar zeker niet aan te raden. Wat in dit geval goed zou kunnen werken, als het toch persé wenselijk is om iets achterin te creëren, dan zou er een plaat achter de stoelverhoger gemonteerd kunnen worden, zodat de rugleuning niet zijn eigen leven gaat leiden.
De stevigheid van een stoelverhoger komt uit de bank waar hij op gemonteerd zit.
Vandaar dat je in de problemen komt, als je hem als een zelfstandig zitje gebruikt, dus zonder ondersteuning. De rugleuning buigt door of breekt af. Vergelijk het maar met een matras. Als deze op een lattenbodem ligt, heb je stevigheid. Maar zet maar een matras schuin tegen de muur en ga er maar opliggen. Dan zit er geen stevigheid in aangezien de ondersteuning weg is. Dit gaat ook op als er een soort kunststof achterplaat in de stoelverhoger zit.
Of de rugleuning nu afbreekt of doorbuigt, degene die op de stoel zit heeft een probleem. Het hoofd komt namelijk al gauw boven de rand uit van het stoeltje. Je kunt dit zien door in de auto op de bestuuurdersstoel te gaan zitten en de rugleuning naar voren te kantelen. De hoofdsteun raakt je lichaam dan steeds lager.
Als je hoofd wel zijn snelheid houdt bij een aanrijding, terwijl dit niet voor de rest van je lichaam geldt, loop je gauw letsel op.
Dus het is niet verboden, maar zeker niet aan te raden. Wat in dit geval goed zou kunnen werken, als het toch persé wenselijk is om iets achterin te creëren, dan zou er een plaat achter de stoelverhoger gemonteerd kunnen worden, zodat de rugleuning niet zijn eigen leven gaat leiden.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Infopolitie Gast
-
- Stamgast
- Berichten: 956
- Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
- Roepnaam: Jan
- Locatie: apeldoorn
- Geslacht:
- Leeftijd: 70
- Contact:
Op nieuwe kentekenbewijzen wordt tegenwoordig het aantal zitplaatsen vermeld.
Zie APK Keurmeester juli 2004 van de RdW.
Volgens art 5.2.46 moet de zitplaats deugdelijk zijn bevestigd.
Artikel 5.2.47
1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Als er dus een stoel(tje) wordt bevestigd moet die goed vastzitten, er moeten gordel bij aanwezig zijn die ook nog goedgekeurd en goedgekeurde bevestigingspunten moet hebben en het kentekenbewijs moet mogelijk aangepast zijn.
Zie APK Keurmeester juli 2004 van de RdW.
Volgens art 5.2.46 moet de zitplaats deugdelijk zijn bevestigd.
Artikel 5.2.47
1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen.
Als er dus een stoel(tje) wordt bevestigd moet die goed vastzitten, er moeten gordel bij aanwezig zijn die ook nog goedgekeurd en goedgekeurde bevestigingspunten moet hebben en het kentekenbewijs moet mogelijk aangepast zijn.
- zijlvaart67
- Moderator
- Berichten: 14687
- Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
- Contact:
Ik geloof je meteen, Gijs maar ik ben ook van mening dat het niet mogelijk is om iets dergelijks onder 5 te laten vallen. Het is tenslotte een feit dat de 'zitplaatsregeling' opzettelijk niet in het RVV-1990 is meegenomen. Om het eea dan via het achterdeurtje van art 5 alsnog te vervolgen kan nooit de bedoeling zijn.... Maar goed, ook de parketten verschillen onderling nogal eens van aanpak...
En het is inderdaad zo (sordigheidsfoutje van mijn kant) dat als je er een 'echte officiele' zitplaats van wil maken, die inderdaad een gordel moet hebben... Oftewel, dan maar een los kussentje achterin leggen, en dan mag het weer wel.
Ik weet niet of de zaak van Gijs volledig uitgeprocedeerd is, maar ik heb er zeker mijn bedenkingen bij...

En het is inderdaad zo (sordigheidsfoutje van mijn kant) dat als je er een 'echte officiele' zitplaats van wil maken, die inderdaad een gordel moet hebben... Oftewel, dan maar een los kussentje achterin leggen, en dan mag het weer wel.
Ik weet niet of de zaak van Gijs volledig uitgeprocedeerd is, maar ik heb er zeker mijn bedenkingen bij...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk