strandjutten wel of geen diefstal?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

leerling
Infopolitie Gast

strandjutten wel of geen diefstal?

Ongelezen bericht door leerling »

ik heb eigenlijk een hele korte vraag maar kan op internet tot nu toe geen antwoord vinden. is strandjutten diefstal of is het vinden is houden? ik gok op diesftal maar kan iemand dan uitleggen hoe het preices zit?
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Gezien je gebruikte naam ga ik er gemakshalve even van uit dat je leerling bent op de politie-academie.

Voor diefstal is het noodzakelijk, dat goed enige vorm van eigendom heeft, andes kun je het niet wegnemen en toeeigenen.

Wie is eigenaar van spullen, welke op het strand liggen?
leerling
Infopolitie Gast

maar als je iets vind moet je het toch melden?

als je iets vind dan moet je dat toch melden bij de politie? hoe doet een jutter dat? het word toch pas na een jaar na melding van vinden officieel van hem?
DaV
Infopolitie Gast

Re: maar als je iets vind moet je het toch melden?

Ongelezen bericht door DaV »

leerling schreef:als je iets vind dan moet je dat toch melden bij de politie? hoe doet een jutter dat? het word toch pas na een jaar na melding van vinden officieel van hem?
En wat nou als iemand 10 euro in het zand vind, dan kan hij het moeilijk terug brengen aan de rechtmatige eigenaar lijkt me ?

En naar de politie brengen lijkt me ook vrij zinloos, dus je hoeft toch niet alles te melden ?
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

@leerling:
Vertel me eerst eens of ik gelijk heb met mijn opmerking dat je op de politie-academie zit?
carchost
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door carchost »

Is datgene wat gevonden is van jou?
Laatst gewijzigd door carchost op 26 feb 2005, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Is een en ander niet geregeld op basis van het ZAR.
Vergelijk het met een op zee verlaten schip.
Dit is bv na een brand ontruimd en drijft zonder iemand aan boord rond.
De eerste die dan of een vaste verbinding ,tros, met het schip maakt dan wel aan boord komt is eigenaar.
Voor hen die in loondienst / inhuur zijn, dan is de opdrachtgever eigenaar.
als je deze lijn doortrekt dan zijn het goederen zonder eigenaar die op het strand aanspoelen.
Op basis hiervan ben jij als vinder dan de rechtgeaarde eigenaar.

Anders geef je het per ongeluk een schop waarmee het terugkeerd in zee en is het ZAR in ieder geval van toepassing.

btw ZAR is Zee Aanvarings Reglement
Roland
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Off-topic, maar ik stond er, toen ik voor het eerst aan de balie van ons bureau zat van te kijken hoeveel mensen nog gevonden voorwerpen kwamen brengen. Dat viel me ontzettend mee.
leerling
Infopolitie Gast

strandjutten

ik ben bezig met de wachtmeester opleiding in apeldoorn, en daar kwam tijdens de les strafrecht diefstal aan bod. nu vraag ik mij af hoe het zit met strandjutters, ik weet dat het enig goed geheel of ten dele aan een ander toe moet behoren en dat het wederechtelijk weg genomen moet worden met de opzet het te houden maar ik vraag me af of een jutter zomaar alles van het strand mag plukken. moet hij dat melden of kan hij zich alles toe eigenen? dat ZAR, staat dat ook ergens in een wetboek? want als ik op straat wat vind ben ik verplicht het te melden bij de politie.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Het Zee Aanvaringsreglement is één van de vele wetten die je moet kennen als je het kleinvaarbewijs 2 wilt halen.
Als je met je bootje het grote water, waar het ZAR van toepassing is, opgaat ben je zelfs verplicht om een uittreksel hiervan aan boord te hebben.

In de Almanak voor de watersport is een uitreksel voorhanden. hier kun je een en ander in terug vinden.

Voortbordurend op de vraag.
als de 'rommel' in zee ligt is het dus van niemand.
Derhalve is de strandjutter m.i. op het moment van vastmaken, i.e. oppakken of wat dan ook, eigenaar geworden.
En ja, hij zou het eigenlijk moeten melden bij de strandvonder, maar wat de toegevoegde waarde daarvan is, er was immers geen juridisch eigenaar meer. Achetrgelaten op zee betekend afstand gedaan hebben van.
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Re: maar als je iets vind moet je het toch melden?

Ongelezen bericht door gvdbor »

DaV schreef:[
En wat nou als iemand 10 euro in het zand vind, dan kan hij het moeilijk terug brengen aan de rechtmatige eigenaar lijkt me ?
Toen mijn zoontje nog klein was had hij tijden gespaard voor het een of ander. Uiteindelijk had hij zijn 25 gulden bij elkaar (iets meer dan 10 euro)
Toen wij naar het dorp gingen om zijn wens in vervulling te laten gaan verloor hij zijn geld.

Ben ik blij dat DAV het niet heeft gevonden maar een eerlijke vinder die het meldde op het plaatselijk politiebureau. :roll:
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

De vraag is dus, of hetgeen op het strand gevonden wordt een eigenaar heeft of niet.

Als een schip vergaat, wie zou dan eigenaar zijn van eventueel aangespoelde goederen. De eigenaar van het schip of de verzekeringsmaatschappij die het ongeluk heeft gedekt, of zou er helemaal geen eigenaar meer zijn.

Even zoeken leerling, het antwoord staat op internet.
Bouwe1
Infopolitie Gast

Mag ik de vraag aanvullen en splitsen?

1. goederen die duidelijk van een badgast zijn geweest.

2. goederen die afkomstig zijn uit zee.

Als de moderator het hier niet mee eens is dan graag verwijderen
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam

prima, geeft een extra dimensie aan de vraag. Ik weet alleen niet of het ook extra zoekwerk op zal leveren.
DaV
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

@gvdbor

Zielig voor je zoontje, maar denk pappa wel zo sociaal is dat ie zijn zoontje dat geld schenkt.

Je hebt wel gelijk natuurlijk, maar hoe kan de politie nou achterhalen van wie dat geld is ?
Die kans lijkt me nihil.

Zit het geld in een portomonee(ook zonder pasjes) dan zou ik het wel naar de politie brengen of als ik in de bus het aan de buschauffeur geven.
De kans dat de rechtmatige eigenaar word terug gevonden is een stuk groter dan bij het vinden van een 10 euro biljet.
Gesloten