Max. massa aanhanger
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Max. massa aanhanger
Mag ik, met rijbewijs BCDE deze aanhanger met een totaal gewicht van 1400kg trekken?
De gegevens zijn:
Trekkend voertuig
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd i 580 kg
- geremd i 1500 kg
- oplegger geremd i N.v.t.
- autonoom geremd i N.v.t.
- middenas geremd i N.v.t.
Aanhanger
Massa ledig voertuig i 660 kg
Maximum massa voertuig i 2.000 kg
Massa rijklaar i N.v.t.
Laadvermogen i 1340 kg
De gegevens zijn:
Trekkend voertuig
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd i 580 kg
- geremd i 1500 kg
- oplegger geremd i N.v.t.
- autonoom geremd i N.v.t.
- middenas geremd i N.v.t.
Aanhanger
Massa ledig voertuig i 660 kg
Maximum massa voertuig i 2.000 kg
Massa rijklaar i N.v.t.
Laadvermogen i 1340 kg
-
- Infopolitie Gast
Mits de aanhanger geremd is, lijkt het mij van wel. Als particulier zijnde heb ik dat regelmatig gedaan.
Het maximum laadvermogen van de aanhangwagen overschrijd je niet.
en het maximum trekgewicht ook niet.
Je mag natuurlijk niet het maximum laadvermogen van de aanhanger benutten achter je auto, want die kan dat niet hebben.
Het maximum laadvermogen van de aanhangwagen overschrijd je niet.
en het maximum trekgewicht ook niet.
Je mag natuurlijk niet het maximum laadvermogen van de aanhanger benutten achter je auto, want die kan dat niet hebben.
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ik lees dat het trekkend voertuig 1500 kg geremd mag trekken. Als u daar een aanhanger van max 1400 kg totaal gewicht achter wil hangen (en dus niet maximaal beladen), is er dus geen probleem.
Rijbewijstechnisch trouwens ook niet, want u beschikt al over een BE-rijbewijs.
Rijbewijstechnisch trouwens ook niet, want u beschikt al over een BE-rijbewijs.

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Nu heb ik ff een andere vraag. Is het niet zo dat het niet gaat om hoeveel de aanhangwagen daadwerkelijk meedraagt, maar om hoeveel hij zou mogen hebben? Als ik bijvoorbeeld een auto heb die 1300 kg mag trekken en mijn TMM van mijn aanhangwagen is 1500 kg, MAAR ik laad maar tot 1200 kg, dan mg ik er toch niet mee rijden
Of heeft dat alleen maar met de rijbewijscategorie te maken?

-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Yep, je hebt m'n vraag goed begrepen. Het is dus niet zo dat de agent gewoon een bekeuring uit kan schrijven omdat je geen papieren bij je hebt met het gewicht dat je dan vervoert? Ik kan me voorstellen dat het dan moet omdat de TMM van de aanhangwagen immers meer bedraagt dan het maximale gewicht dat de auto mag trekken...